Birgitte :) Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Ja, så bra. Og kanskje TrioVing AS også? De er i hvert fall en veldig stor konkurrent. Lenke til kommentar
mathiasb Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Det står ikke at vi skal sette oss inn i denne bransjen, så da regner jeg med at det ikke er så relevant til eksamen. Bedre å konsentrere seg om alt det andre i forberedelsesdelen. Lenke til kommentar
Birgitte :) Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Nei, bare tenker det er greit til regnskapsanalysen å ha litt ekstra informasjon. 1 Lenke til kommentar
jeente91 Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 på purehelp.no fant jeg bedriften AS låssystemer, og fikk opp regnskapet (resultatregnskap og balanseresultat). Dette firmaet er jo i samme bransje som Zapo AS, så kanskje dette kan være interessant for oppgaven? :-) Lenke til kommentar
Birgitte :) Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Ja, det er mulig å finne regnskapet til bedriftene der, så det er sikkert bra å kunne si noe om Lenke til kommentar
beeckzy Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Trioving er også et stort selskap som driver med låser, det kan også sammenliknes ( selv om det er et mye større firma med et helt annet regnskap , størrelsesmessig) Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Men vi kan bruke andre bedrifters rentabilitets-, egenkapitals og likviditetsgradsprosentene for å sammenligne med ZAPO AS. Lenke til kommentar
jeente91 Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Jaa, de nøkkeltallene er sikert lure å ha med seg:)) hvor mange bedrifter trenger man egentli å sammenligne med ? hvis vi får en sånn oppgave.. bruker vel å holde med en? Lenke til kommentar
arne-jorgen Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Noen som har ført inn eiendelene og egenkapital og gjeld i regnskapet? Når jeg fører det inn i økonomiforlagets modell får jeg at summen i saldolisten til kunder blir ########. Noen andre som har samme problem? Lenke til kommentar
jeente91 Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 jeg fikk ikke det sånn.. fikk riktig sum i saldolisten. bruker Regnskap.xls – korrigert versjon feb. 09. har du ført inn kundene og leverandørene før du begynte regnskapet? i kontoplanen. aner ikke hva du har gjort feil.. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 God side med notater for produktkalkyle-delen. Lenke til kommentar
arne-jorgen Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 jeg fikk ikke det sånn.. fikk riktig sum i saldolisten. bruker Regnskap.xls – korrigert versjon feb. 09. har du ført inn kundene og leverandørene før du begynte regnskapet? i kontoplanen. aner ikke hva du har gjort feil.. Det er den jeg også bruker. Tror ikke jeg hat gjort noen feil ettersom balansen går opp. Ser ut som den ikke vil godta saldosum for kunder på over 10 000 000. Lenke til kommentar
krabbelax Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Tror dere vi bare skal bruke kontoene vi har fått oppgitt? greit for meg, men litt rart med kun 1 og 2'er kontoer Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Et at temaene er budsjettkontroll, betyr det av vi må kunne likviditets- og resultatsbudsjett? Lenke til kommentar
krabbelax Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 jeg fikk ikke det sånn.. fikk riktig sum i saldolisten. bruker Regnskap.xls – korrigert versjon feb. 09. har du ført inn kundene og leverandørene før du begynte regnskapet? i kontoplanen. aner ikke hva du har gjort feil.. Det er den jeg også bruker. Tror ikke jeg hat gjort noen feil ettersom balansen går opp. Ser ut som den ikke vil godta saldosum for kunder på over 10 000 000. grunnen til at det viser ######## er nok fordi summen ble for stor for selve ruten Lenke til kommentar
jeente91 Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 (endret) . Endret 22. mai 2012 av pinkie90 Lenke til kommentar
jeente91 Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Et at temaene er budsjettkontroll, betyr det av vi må kunne likviditets- og resultatsbudsjett? likviditetsbudsjett går vel mer under temaet busjettering, det samme med resultatbudsjett (der har vi først et regnskap og skal sette opp budsjettet ut i fra det). når vi skal ta en budsjettkontroll, skal vi finne avvikene FRA budsjettet til regnskapet. Og forklare disse. Lenke til kommentar
HaakonRiple Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Ut fra informasjonen i forberedelsen kommer vi til å få rabatt, lønn og alle de interne billagene (avskriving, utbytte, skattekostnad etc.). Husk at utbytte i aksjeselskap regnes av aksjekapitalen og ikke overskudd! Tro også vi kommer til å måtte forklare konto 2500 - betalbar skatt, og hvordan den kontoen påvirker balansen og resultatet. Tror også vi må forklare hvordan avkrivingene påvirker balansen og resultatet. Jeg har valgt å sammenligne bedriften med Låsservice AS. Bransjetallene finner dere på proff.no (søk: Låser og låsesmeder, fant ikke ut av andre bransjer som kunne stemme). Siden det er en handelsbedrift (eller er det en servicebedrift), vil priskalkylene være innenfor denne type bedrift. 1 Lenke til kommentar
HaakonRiple Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 I forberedelsesdelen snakker de om budsjettkontroll. Man skal ikke bekymre seg over å måtte lage et likviditetsbudsjett/resultatbudsjett. Som sagt tidligere i denne tråden, læreren vår sa at hvis vi får regnskapsanalyse, får vi ikke likviditetsbudsjett da det er for omfattende å løse begge oppgavene. Lenke til kommentar
kokken tor Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Har noen en god oversikt over når man bruker de forskjellige kalkylene? typ selvkostkalkyle måte 1 og 2, bidragskalkyle osv? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå