Gå til innhold

Husbanken lån

Gjest medlem-16183

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-16183

Hei, jeg får 15000 utbetalt hver måned i trygd og får 1166 i bostøtte i måneden. Jeg går på fast trygd, ung ufør.

Jeg ser husbanken bruker kalkulasjonsrente på 6.25% når den flytende renten er 2.75%.

Kan Husbanken beregne ut i fra den faste renten på 2.9% over 20 år?

Jeg har null sjans til å bosette meg i kommunen jeg bor i (Hamar) hvis Husbanken gir lån med kalkulasjonsrente på hele 6.25%

Kan noen gi meg noen tips eller kan noen fortelle mer om hvilke muligheter jeg har?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

I utgangspunktet bør du vel enten leie eller få tak i en kommunal bolig. Skal du eie så kommer det mange ekstrautgifter til vedlikehold, forsikringer, kommunale avgifter osv som du vil slite med når lånet er betalt.

Vil derfor anbefale deg å leie.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

I utgangspunktet bør du vel enten leie eller få tak i en kommunal bolig. Skal du eie så kommer det mange ekstrautgifter til vedlikehold, forsikringer, kommunale avgifter osv som du vil slite med når lånet er betalt.

Vil derfor anbefale deg å leie.

det er i følge kommunen ikke gunstig for verken de eller meg å leie. Kommunal bolig er midlertidig sier de.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det er ikke gunstig å leie om du ser på at leia går i lomma til utleier fremfor at du bygger deg opp en formue etterhvert som huslånet nedbetales.

Poenget mitt er at om du har 16000 utbetalt hver måned, så går fort 8-10000 til lån og da har du 6000 igjen som skal dekke mat, klær, transport, vedlikehold, strøm, kommunale avgifter ++++ og det blir trangt.

Ideelt skulle du skaffet deg en partner så dere kunne delt på utgiftene, men alene så mener jeg at leie er det eneste fornuftige.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

Det er ikke gunstig å leie om du ser på at leia går i lomma til utleier fremfor at du bygger deg opp en formue etterhvert som huslånet nedbetales.

Poenget mitt er at om du har 16000 utbetalt hver måned, så går fort 8-10000 til lån og da har du 6000 igjen som skal dekke mat, klær, transport, vedlikehold, strøm, kommunale avgifter ++++ og det blir trangt.

Ideelt skulle du skaffet deg en partner så dere kunne delt på utgiftene, men alene så mener jeg at leie er det eneste fornuftige.

8000-10000 til lån? Jeg ser på en leilighet til 950 000 og jeg betjener klarer å betjene det lånet med en fast rente på 2.9%

Jeg vet ikke om du har skjønt det, men problemet er kalkulasjonsrenten. Er det ingen tilfeller der en får lån i Husbanken på annet grunnlag enn kalkulasjonsrenten?

Og det er ikke gunstig for kommunen å leie ut heller.

Lenke til kommentar

Det er vel derfor det heter kalkulasjonsrenten? For banken er det ganske dyrt når folk misligholder lånene sine, man kan derfor ikke planlegge bare for solskinnsdager, men må ta høyde for en del rentestigning. Renten kommer ikke til å bli værende under 3%.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Dnb har en lånekalkulator https://www.dnb.no/privat/laan/kalkulator/boliglaan.html

Når leiligheten koster 950000 så kan du låne max 810000 (minimum 15% kapital) og på 20 år så blir det 5897,-

Noen låner også de siste 150000,- i f.eks topplån elelr forbrukslån og da er man fort oppe i 8000,-

Husbanken har sikekrt andre regler, men prinsippet er vel omtrent likt.

Ser at husbanken har et regneark man kan laste ned og putte tall i.

Lenke til kommentar

Ankh: Poenget her er ikke hvor mye man må betale med en gitt rente, det er temmelig enkelt å regne ut og alle bankene tilbyr en slik kalkulator.

Denne tråden handler om den renten som bankene bruker når de vurderer om din økonomi tåler det lånet du ber om, altså kalkulasjonsrenten. Når du ber om et boliglån, så får du ikke automatisk dette bare du stiller 15% egenkapital. Du må også ha en viss inntekt. Denne inntekten må være høy nok til å betjene lånet, og når man ser på om inntekten er høy nok benytter man en annen rente enn dagens markedsrente. Denne "test-renten" er kalkulasjonsrenten, og i den ligger det en viss sikkerhetsmargin for renteoppgang.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Vet det, svarte bare på at det kostet 8-10000 å låne alt til den renten over 20 år.

15% egenkapital er vel minimum idag, men vet ikke om husbanken har samme regler. Koster leiligheten 950000 må man ihvertfall ha 140000-150000 i egenkapital. OG fast inntekt høy nok til å betjene lånet.

TS vil vel ha ganske stabil inntekt på 16000. Når jeg lånte måtte man ha minimum 4000 igjen når ALT var dekekt, dvs huslån, forsikringer, normale utgifter, tlf osv. Ser fort man er på smertegrensen av hva man kan tåle.

Man sier vel også max 2,5-3,0 x årsinntekt i lån. Med 16000 i måneden tjenr du ca. 192000 i året.

Dvs at du kan låne 576000 etter den uoffisielle regelen.

Det ser emd andre ord mørkt ut, men du får ingenting uten å søke...

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om Husbanken alltid opererer med kalkulasjonsrente eller om de kan fravike denne fordi kalkulasjonsrenten er uheldig for trådstarter. Svaret her er nei, Husbanken vil bryte loven om de benytter en lavere rente enn kalkulasjonsrenten (og kan bli erstatningsansvarlige overfor deg hvis du misligholder lånet).

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Vet at noen gjør et lite triks men vet ikke om det er mulig lenger. Om du får f.eks foreldre til å sette inn en million på en konto kan du søke et millionlån med en million i "sikkerhet". Når du har fått millionen din, så betaler du foreldrene tilbake millionen du lånte noen dager og så sitter du igjen med millionlånet du trengte.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Foredlre har ofte sikkerhet nok til å låne beløpet for å kunne ta den løsningen. Skal ikke anbefale det, men om det er eneste alternativ og man vet man klarer månedsavdragene så blir alle fornøyde.

Lenke til kommentar

Det er en løsning som er så idiotisk at jeg mangler ord. Dersom du tar ut penger fra en konto du har stilt som sikkerhet, så er det sannsynligvis mislighold av lånet med påfølgende tvangssalg av hus og det som er. Det høres også ut som en utrolig tungvindt løsning. Hvis foreldrene har økonomi til å låne deg en million kroner i noen dager, så bør det da jaggumeg være mulighet for at de enten kausjonerer eller låner deg penger permanent.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv et hus, kjøpt i 2009 for 700 000 kr. Har de siste tre årene betalt litt under 2000 kr i mnd for lånet ( 5 avdragsfrie år), og om ca to år blir det med avdrag litt i underkant av 4000 kr. Forsatt mye billigere enn hvis jeg skulle leid en leilighet, samt at huset nå kan selges med fortjeneste.

Ulempen her, er at kommunale avgifter, samt strøm (nettleie er noe herk) er ganske høyt. Blir fort 1500 ekstra i mnd, hvis jeg dele alle summene på ett år med kommunale avgifter på antall måneder. Pluss at strøm, Internett og tv og alt sånt kommer i tillegg.

Har som deg, tilsammen ca 17000 pr mnd, men det er ikke mye igjen til slutt.

Husbanken skal vel ikke ha egenkapital de? Eller er det noe nytt som er kommet de siste årene kanskje? :S

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om Husbanken alltid opererer med kalkulasjonsrente eller om de kan fravike denne fordi kalkulasjonsrenten er uheldig for trådstarter. Svaret her er nei, Husbanken vil bryte loven om de benytter en lavere rente enn kalkulasjonsrenten (og kan bli erstatningsansvarlige overfor deg hvis du misligholder lånet).

Hvilken lov bryter i så fall Husbanken?

Veileder for kommunal saksbehandling av startlån og tilskudd til etablering og tilpasning av bolig m.m.:

Saksbehandler skal bruke kalkulasjonsrenten som fastsettes av Husbanken. Dette gjelder også i de tilfellene der det inngås avtale om fast rente, i hvert fall hvis bindingstiden er relativt kort.

Husbanken tilbyr å binde renten i 20 år på 2,9 %. Et startlån med 20 års nedbetalingstid kan derfor ha forutsigbare rentekostnader i hele nedbetalingsperioden. At saksbehandlere alltid benytter kalkulasjonrenten i slike tilfeller, tviler jeg faktisk på. Praksis varierer uansett mellom kommunene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...