Tha_Silver Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 (endret) Svaret står på forrige side EDIT: Side 6 altså Endret 20. mai 2012 av Tha_Silver Lenke til kommentar
Fatpanda Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Kan jeg bruke egen pc på del 2? Jeg er avhengig av å ha tilgang til geogebra viss jeg skal tegne grafer. Har allerede lastet ned programmet på en av datamaskinene på skolen, men er redd for at han IT fyren har avinnstallert det. Derfor vil jeg ha med egen viss dette skulle til skje. Kan noen please svare meg? Hilsen en som suger i matte Lenke til kommentar
marteees Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 -12 * 3(-2)3 noen som kan hjelpe meg her? -1 * -1 * 3(-2 * -2 * -2)= 1 * 3 ( - 8 )= 1 * (3 * - 8) = svaret Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Det var dessverre litt feil, -12 = -1, ikkje 1. 1 Lenke til kommentar
Henriko19 Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 (endret) er ganske dårlig i brøk hva gjør jeg her?: 6: 3 10 liksom 6 hele, delt på 3 tideler Endret 20. mai 2012 av Henriko19 Lenke til kommentar
clarke133 Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 (endret) -12 * 3(-2)3 noen som kan hjelpe meg her? -1 * -1 * 3(-2 * -2 * -2)= 1 * 3 ( - 8 )= 1 * (3 * - 8) = svaret -12 * 3(-2)3 = -12 * 3(-8) = (-1)1 * 3(-8) = -1 * 3(-8) = -3(-8)= 24 Skritt for skritt. EDIT: Er 100% sikker på at dette er riktig, da jeg har sjekket fasiten. Endret 20. mai 2012 av clarke133 Lenke til kommentar
marteees Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Det var dessverre litt feil, -12 = -1, ikkje 1. Glemte nok parentesen! Lenke til kommentar
Frackenpohl Skrevet 20. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2012 Det var dessverre litt feil, -12 = -1, ikkje 1. -12 = 1 Begrunnelse: -12= -1*-1 =1 -12 * 3(-2)3 (-1*-1)3(-2*-2*-2) (1)3(-8) 1*3*-8 -24 Lenke til kommentar
The Redmen Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 (endret) Så når det står -1 så er ikke - en del av tallet, så når man skal gange det med seg selv ganger man med 1 fordi tallet er 1 med - forran? Trodde tallet var -1 så takk Hilsen en som trodde han kunne matte EDIT: Altså jeg trodde også at det ble 1 og ikke -1 Endret 20. mai 2012 av LFCboy Lenke til kommentar
clarke133 Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Noen som kan vise meg hvordan man regner ut likninger som disse? 3(x+2)²=3x(x+7)-15 (Svaret skal bli: x=3) (x-7)(2-x)+15=2-x(x+7)-15 (Svaret skal bli: x=-7/8) Her har du det: 3(x+2)²=3x(x+7)-15 (3x+6)(x+2)=(3x2 +21x) - 15 (3x2 +6x+6x+12) = (3x2 +21x) - 15 3x2+6x+6x+12 = 3x2+21x - 15 3x2-3x2+6x+6x-21x=-12-15 (-9x = - 27) : -9 x = 3 (x-7)(2-x) + 15 = 2-x(x-7)-15 (2x - x2- 14 + 7x) + 15 = 2 - (x2+ 7x) - 15 2x - x2- 14 + 7x + 15 = 2 - x2- 7x - 15 2x - x2+ 7x + x2+ 7x = 14 - 15 + 2 - 15 (16x = -14) : 16 x = -14/16 x = -7/8 Ååå, tusen, tusen takk! Skal prøve meg på flere slike oppgaver nå og se om jeg får det til selv Sliter selv med disse to ligningene og jeg finner de ikke på noen mål i lærerplanen, er de en del av pensum? Hvis de er det så er jeg i trøbbel. Haha. Lenke til kommentar
Mr. Lurk Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 (endret) Har den imorgen, regner med 2 kanskje 3 Endret 20. mai 2012 av Wizzlee Lenke til kommentar
marteees Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Tror egentlig det skal være en parentes: -(1)² hvis det skal bli -1. Når det står -1² er det egentlig -(1*1) som blir -1. Tror jeg... Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Det var dessverre litt feil, -12 = -1, ikkje 1. -12 = 1 Begrunnelse: -12= -1*-1 =1 Jodå, men det som står der er -(1^2) = - (1*1) = -1, ikkje (-1)^2 = (-1)*(-1) = 1. Lenke til kommentar
clarke133 Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 (endret) Det var dessverre litt feil, -12 = -1, ikkje 1. -12 = 1 Begrunnelse: -12= -1*-1 =1 -12 * 3(-2)3 (-1*-1)3(-2*-2*-2) (1)3(-8) 1*3*-8 -24 -12= -1*1 = -1 EDIT: (-1)2= 1 Er 100% sikkert på dette siden jeg gjennomgikk akkurat denne oppgaven med faglæreren vår. Endret 20. mai 2012 av clarke133 Lenke til kommentar
Mr. Lurk Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Noen som har noen gode veiledninger for Excel Lenke til kommentar
Tha_Silver Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 er ganske dårlig i brøk hva gjør jeg her?: 6: 3 10 liksom 6 hele, delt på 3 tideler 6 hele er det samme som 6/1 Så tar du 6/1*10/3 (du bytter 3eren med 10eren) Derfra kan du enten gange 6 med 10 og 1 med 3, som blir 60/3=20/1=20 eller krysse 6 med 3 og 10 med en da får du 2(altså 6/3=2) og 10(altså10/1=10) Så ganger du de sammen, og vips blir svaret 20. Dårlig forklart btw, men tror det er riktig Lenke til kommentar
Henriko19 Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Lykke til imorgen alle 10` ende klassinger! jeg legger meg vel om ikke så altfor lenge... Få dere litt søvn (dere trenger det) Lenke til kommentar
The Redmen Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Kommer nok til å legge meg så snart RBK kampen er over, men sovner nok ikke det det første Lenke til kommentar
Lizziehk Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Kan noen hjelpe meg med disse? Et rektangel har sider 3 cm go 5 cm. Tegn et formlikt rektangel med dobbelt så stort areal. Oppgi lengden og bredden på dette rektangelet. Og denne Esma, Erik, Enis og Emma er født med ett års mellomrom i denne rekkefølgen. Produktet av alderen deres er 1680. Hvor gamle er de? Tusen takk på forhånd! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå