clarke133 Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Er det noen som kan forklare Arkimedes prinsipp? Er dette en del av pensum? Vår skole har aldri vært borti dette før.. Lenke til kommentar
Bushyasta Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Er det noen som kan forklare Arkimedes prinsipp? Er dette en del av pensum? Vår skole har aldri vært borti dette før.. Har heller aldri vært borti dette på skolen før, men kan forklare det allikevel: Prinsippet går ut på at et legeme (for eksempel en fotball) har like stor oppdriftskraft (=fart "oppover") som vekten av det den presser bort. Hvis du f.eks prøver å senke en fotball ned i vann, så vil vekten av vannet fotballen presser bort, være lik kreftene som presser ballen opp igjen. Dette måles såklart i Newton. Dette hadde du sikkert funnet en forklaring på hvis du hadde googlet det? Eller? Lenke til kommentar
Henriko19 Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Terese vil kjøpe éin mobiltelefon, éi mobilveske og eitt minnekort. Ho vel mellom det du ser på bileta nedanfor. c) Kor mange ulike kombinasjonar av éin mobiltelefon, éi mobilveske og eitt minnekort kan Terese velje mellom? hjelp? hvordan gjør man denne? Lenke til kommentar
Bushyasta Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Terese vil kjøpe éin mobiltelefon, éi mobilveske og eitt minnekort. Ho vel mellom det du ser på bileta nedanfor. c) Kor mange ulike kombinasjonar av éin mobiltelefon, éi mobilveske og eitt minnekort kan Terese velje mellom? hjelp? hvordan gjør man denne? Ant. mobil telefoner* Ant mobilvesker* ant.minnekort Feks: 4*3*2=24 Lenke til kommentar
clarke133 Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Det er 2 mobiltelefoner som kan kombineres med 3 forskjellige mobilvesker, altså; 2*3. I tillegg kan denne kombinasjonen med 2 mobiltelefoner og 3 forskjellige mobilvesker kombineres med 2 forskjellige minnekort, derav; 2*3*2. Sorry for dårlig forklart. Lenke til kommentar
Reachingthesky Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Trenger desperat hjelp. Er det noen her som kan parallellforsyvning? Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal parallellforskyve et vinkelben inn i en trekant. Oppgaven er å konstruere en trekant ABC hvor BC er 5,5 cm, vinkelben A er 75 grader, og vinkelben B er 45 grader. Har konstruert vinkelben B og avsatt BC, og også konstruert A 75 grader, men hvordan skal jeg "skyve" A på plass...? Lenke til kommentar
frk.anna Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 (endret) Trenger desperat hjelp. Er det noen her som kan parallellforsyvning? Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal parallellforskyve et vinkelben inn i en trekant. Oppgaven er å konstruere en trekant ABC hvor BC er 5,5 cm, vinkelben A er 75 grader, og vinkelben B er 45 grader. Har konstruert vinkelben B og avsatt BC, og også konstruert A 75 grader, men hvordan skal jeg "skyve" A på plass...? Jeg ville løst denne oppgaven på en annen måte. Her er min konstruksjonsforklaring: strek opp en grunnlinje, og sett punkt B Konstruer vinkel B=45 grader Avsatte BC = 5,5 cm Konstruer vinkel C = 60 grader (Vi vet at vinkelsummen i en trekant er 180 grader, når vinkel A er 75 grader og vinkel B er 45 grader må vinkel C bli 60 grader: 180 - 75 - 45 = 60) Trekk AC dit vinkel C treffer grunnlinjen Håper det ble forståelig, hvis ikke er det bare å spørre Endret 20. mai 2012 av anna.sol Lenke til kommentar
Reachingthesky Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Trenger desperat hjelp. Er det noen her som kan parallellforsyvning? Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal parallellforskyve et vinkelben inn i en trekant. Oppgaven er å konstruere en trekant ABC hvor BC er 5,5 cm, vinkelben A er 75 grader, og vinkelben B er 45 grader. Har konstruert vinkelben B og avsatt BC, og også konstruert A 75 grader, men hvordan skal jeg "skyve" A på plass...? Lenke til kommentar
frk.anna Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 HER er en nettside med regler og eksamen+fasit for de siste tre årene. Siden er matematikk.net sitt Wiki, og det er en veldig god side. (vet ikke om noen har linket denne siden tidligere.) 1 Lenke til kommentar
Henriko19 Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 bushoyasta og clarke133 Tusen takk!!! Lenke til kommentar
MrAinos Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Hva var egentlig Euklid kjent for? Takk for svar Lenke til kommentar
frk.anna Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 (endret) Trenger desperat hjelp. Er det noen her som kan parallellforsyvning? Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal parallellforskyve et vinkelben inn i en trekant. Oppgaven er å konstruere en trekant ABC hvor BC er 5,5 cm, vinkelben A er 75 grader, og vinkelben B er 45 grader. Har konstruert vinkelben B og avsatt BC, og også konstruert A 75 grader, men hvordan skal jeg "skyve" A på plass...? Jeg ville ikke løst denne opg. ved bruk av parallellforskyvning ( har vist min løsningsmetode lengre opp), men tror nok du kan løse den slik du skriver også. - konstruer normalen fra punkt C og til vinkel A (som du har konstruert) - Sett passerspissen der normalen treffer vinkelen din - Slå en bue over normalen og til ca. mitt under C (da har vi mye å gå på senere) - Sett avstanden på passeren lik avstanden mellom punkt C og normalen. - Sett passeren (behold avstanden) der buen du slo istad krysser normalen. - Slå en bue som krysser buen du slo istad på undersiden av C. - Trekk en linje gjennom dette punktet og C Håper du forsto, hvis ikke er det fortsatt bare å spørre Lykke til! Hva var egentlig Euklid kjent for? Takk for svar http://no.wikipedia.org/wiki/Euklid_fra_Alexandria http://www.matematikk.org/biografi/vis.html?tid=62587 Endret 20. mai 2012 av anna.sol Lenke til kommentar
martegre Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Noen som har en side med målenheter og omgjøring? F.eks: Tommer - centimeter Minutter - timer Centimeter - dm - m osv... ml - cl osv.... Fart Alt mulig av forholdstall vi bør kunne, feks: 2,5 tommer = 6,35 cm Takk Fant ingen superbra sider til omgjøring av måleenheter, men denne funker kanskje til noe? Anbefaler også å pugge på fra cm2 --> dm2 -- > m2 osv, og fra cm3 --> dm3 -- > m3. Slike oppgaver var det på del 1 både i 2010 og i 2011, så lurt å kunne dette Lenke til kommentar
MrAinos Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Takk til både anna.sol og martegre, dette hjalp Lenke til kommentar
clarke133 Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Noen som har gode sider om konjugatsetninga og de to kvadratsetningene, samt faktorisere med disse? Lenke til kommentar
martegre Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Noen som har gode sider om konjugatsetninga og de to kvadratsetningene, samt faktorisere med disse? Hjelper disse? 1. kvadratsetning: HER 2. kvadratsetning: HER Konjugatsetningen: HER Lenke til kommentar
utvikling Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 (endret) Er det noen som kan forklare hvorfor -3² ⋅ (-3)² = - 81 Jeg får det bare ikke til å stemme Oppgaven kommer fra del 1, 2011 Endret 20. mai 2012 av ToH Nortel Lenke til kommentar
MrAinos Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 -3² = -3 * 3 (-3)² = -3 * -3 -3* 3 = -9 -3*-3 = 9 -9 * 9 = -81 Kan sette det opp litt mer forståelig dersom du ønsker det Lenke til kommentar
frk.anna Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Er det noen som kan forklare hvorfor -3² ⋅ (-3)² = - 81 Jeg får det bare ikke til å stemme Oppgaven kommer fra del 1, 2011 Hvis det står -3² så er der 3 som er oppgitt i andre, altså 3⋅3, mens hvis det står (-3)² så et det -3 som er oppgitt i andre, altså -3⋅-3 (og - - blir jo som kjent +). Altså som MrAinos skriver: -3² = -3 * 3 (-3)² = -3 * -3 -3* 3 = -9 -3*-3 = 9 -9 * 9 = -81 -3² ⋅(-3)² = -(3⋅3) ⋅ (-3⋅-3) = -9⋅9 = -81 1 Lenke til kommentar
Henriko19 Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Tala er ein del av den såkalla Fibonacci-talfølgja 1, 1, 2, 3, 5, 8, … hvilke er de to neste? Hjelp! takker på forhånd denne gangen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå