Gå til innhold

Erfaringer med Multicom's bærbare?

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter en skreddersydd laptop som tåler litt bruk og undrer om noen har "hands on" erfaring med Multicom sine bærbare?

Mine klienter går rundt å vimser med maskinene og det blir fort slitasje og småskader i kantene dersom det er litt billig plastikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dinside.no har testet Multicom Kunshan P150E

Faktisk veldig tidlig ute med å komme med en test, Din Side. Men nå er de jo ikke av de mest grundige, så vi venter fremdeles på tester hos f.eks. AnandTech.com eller Notebookcheck.net, eller andre.

Den forrige generasjonen derimot, kan man fint finne en del tester på - det er bare det at disse Clevo-maskinene skifter merke- og modellnavn avhengig av hvem som er forhandler ... det gjør det litt tricky å finne tester via Google f.eks. Men du finner jo en god diskusjon, og også erfaringer fra folk som faktisk har en, i en av trådene i herværende forum som handler om disse maskinene. Der finner du også lenker til tester rundt omkring, men jeg kan starte med et par tester av forrige generasjon Clevo P150 her:

Eurocom Racer (=Multicom Kunshan P150)

Schenker XMG P501 (=Multicom Kunshan P150)

Til hovedpørsmålet ditt: Jeg aner ikke hva du skal lete etter hvis du vil ha en laptop som ikke får merker dersom noen dytter den litt hardt borti en bordkant, eller generellt skal brukes av uvørne folk. Selv laptoper som er bygget for "proff"-markedet slipper ikke unna sånt. Det finnes laptoper som er bygget for ekstra røff behandling - Panasonic ToughBook tar jeg ut i fra hukommelsen - men disse er gjerne rådyre, og med dårlig ytelse i forhold til hva man betaler.

Er det maskiner beregnet på spilling du er ute etter, eller mer allrounder? Prisklasse? Størrelse?

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Litt merker og skrubbsår gjør ingenting. Det er snakk om aktiv bruk av voksne folk på farten, ikke åtteåringer med lekehammer. Toughbook blir nok litt overkill. Det jeg ser er at tynne plastikkdeksel ofte slår litt sprekker og biter kan falle av som eksponerer elektronikk under.

Det jeg ser etter er en 14-15 tommer laptop som starter raskt og kan søke gjennom mange gigabyte store outlookfiler på et øyeblikk og som ikke skal behøve å stå uten å bli rørt i lang tid bare fordi den skal oppdateres eller det skal kjøres backup. Med andre ord ikke noe gammel snurredisk inni denne. Grafikkytelsen til en quad core ivy bridge burde holde i massevis.

Disse Clevo maskinene virker litt tunge. Kanskje en Zenbook er tingen, men vil gjerne ha plass til et SIM kort også.

Lenke til kommentar

Hva med Multicom Xishan W150E ? Ikke så tung som spillmaskinen P150E, men også den konfigurerbar med det du ønsker.

Ellers; kanskje Samsung 700Z5C, eller Asus N56VZ. Sett inn SSD selv.

Men aller helst hadde jeg kanskje ventet til Lenovo hadde fått oppdatert sin ThinkPad W520 med Ivy Bridge. Burde ikke ta lang tid. Der har du en solid maskin, og overflaten på den er også av en slik art at den er ganske motstandsdyktig mot synlig slitasje. Dyr, men i manges øyne verdt det.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Prisen er i grunnen ikke så viktig så lenge man får hva man betaler for. En pålitelig og kjapp laptop vil lønne seg for min målgruppe.

Joda ser på flere alternativer og takker for tips. vil foretrekke å ha en fix ferdig maskin uten en haug med crapware installert og det var derfor jeg ville høre om noen hadde erfaringer med Multicom.

Lenke til kommentar

Jeg har en Clevo (Multicom), og den er etter 3 år på veien nesten som ny. Det er en D900 (nå utgått), laget i plast/kunsstoff, men jeg har ikke noe å spesiellt utsette på bygge- eller materialkvalitet. Men nå er jeg vel også en type som behandler ting pent, det må sies.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det ble en Zenbook med 256GB SSD og min klient er kjempefornøyd. Installeringer og oppdateringer går lynkjapt. Søk i meldingstekst gjennom tjuetusen eposter returnerte noen tusen treff på under ett sekund. Kunne slå sammen outlook arkivene hans. Maskinen fixer 5GB+ .pst filer uten problemer. Starter på ca. 10 sekunder (2 sek fra dvale). Robust aluminium. Kort sagt et lekkert råskinn. Kan anbefales for de som blar og søker mye i svært tunge epost arkiver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...