Gå til innhold

[Løst] Nytt HK, CPU og RAM. Er valget mitt ok?


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke holdt meg så oppdatert de siste årene om hva som er hva innen hardware, så jeg er mer usikker enn før når det kommer til komponenter.

 

Etter sommeren har jeg tenkt å oppgradere PCn min, og har funnet følgende deler:

HK: Asus P8P67 Deluxe Asus P8Z77-V Deluxe

CPU: Intel Core i7 3770K 3,5Ghz Socket 1155 Box

RAM: Corsair Dominator DHX DDR3 PC12800/1600MHz CL10 4x8GB (CMP32GX3M4X1600C10)

 

Er dette gode valg? Eller har du noen bedre forslag?

Alle tips og forslag mottas med stor takk :)

 

Jeg bruker PC til bl.a. bildebehandling, arbeider endel med store bilder og tunge filter, derfor ville jeg ha såpass med minne som 32GB. I dag har jeg 8GB og det merkes at PC får hukommelsessvikt etter endel jobbing...

Har som regel flere programmer oppe samtidig, som bildeprogram og x-antall nettlesere.

 

HK må ha 2 nettverkskoblinger og minst 8 SATA internt.

 

Oppdatert 17.05: Nytt HK

Endret av jallamamba
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisan.

 

Ang CPU så har du valgt en overklokkingsbar CPU, men hovedkortet ditt er også det, men du får ikke klokke pga hovedkortet er Sandy Bridge og CPUen er Ivy Bridge.

 

Bytt hovedkortet til dette:

http://www.dustinhome.no/product/5010625155/asus-p8z77-v-z77-s-1155-atx-ivy/#intcmp=searchProvider_dacsa

 

 

Men har du sitt litt på Socekt 2011 ? Der har du plass til hele 8minnebrikker.

Å viss du mener du trenger masse ram, så er kanskje det veien å gå ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Hovedkortet passer ikke til CPU-en (Ivy bridge) kjøp et Z77 hovedkort.

 

2. Det er galskap med 32gb minne. 8gb er nok, men vis du må ha kjøp 16gb(Corsair vengeance lp)

 

Her er et oppsett som kanskje passer:

post-274001-0-73473900-1337177640_thumb.png

Endret av SkipO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prisforskjellen mellom 3770k og 3930k er ikke mer enn kr 1500, pluss en tusenlapp ekstra for HK/ram. Det er ikke allverden dersom en kan dra nytte av den ekstra kraften.

 

Ville også slengt på en cpukjøler og byttet ram til lavprofil. Dominator er stort sett bare dyr og i veien for noen luftkjølere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prisforskjellen mellom 3770k og 3930k er ikke mer enn kr 1500, pluss en tusenlapp ekstra for HK/ram. Det er ikke allverden dersom en kan dra nytte av den ekstra kraften.

 

Ville også slengt på en cpukjøler og byttet ram til lavprofil. Dominator er stort sett bare dyr og i veien for noen luftkjølere.

 

Alt etter hvor stort budskjett TS har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk folkens for gode innspill :)

Skal se på de forskjellige forslagene deres.

Har nemlig fått klarsignal av samboer til innkjøp, så jeg trenger ikke vente til etter sommer (regnet med at jeg trengte mer tid til overtalelse) :lol:

 

SkipO: Jepp, det er galskap, og jeg liker det... Likte godt sluttprisen i forslaget ditt, skal se nermere på det når jeg er hjemme fra jobb. Tusen takk :)

 

Når har jeg hatt en god PC i ca 2 år, trodde ikke jeg skulle trenge mer enn 8GB RAM på flere år, men det har vist seg flere ganger at det trenger jeg.

Jeg har alltid vært slik at PC må være helt fri for hikke når jeg jobber med den. For flere år siden var det spill som var det viktigste. Fikk jeg et nytt spill og det hakket bare bittelitt en gang, så var det rett på nett å kjøpe nytt... hehe, har hørt tidligere at det er galskap, men jeg er sånn passe gal selv, så da passer det jo godt? :D

Lenke til kommentar

Da har jeg byttet ut HK, ser at det er det som MDCCLXXVI anbefalte. Det var det eneste som kom frem på prisjakt.no etter å ha filtrert mine ønsker (Z77).

Budsjettet mitt sprekker om jeg hadde valgt socket 2011 :scared:

 

 

Ville også slengt på en cpukjøler

Angående kjøler, jeg har ikke hatt noe plagsomt støy fra orginalvifte som fulgte med Intel Core 2 Quad Q9450. Er det mer støy i disse nyere viftene?

 

Har bestemt meg for et nytt kabinett og, Corsair Obsidian 550D. Dette er ganske godt støydempet, så jeg er usikker på om jeg trenger ny kjøler.

 

Er det noen som har denne CPUen og som har prøvd den med orginal kjøler?

 

Her er en prisliste over alt jeg har tenkt på. Kan få alt i en butikk til litt under 7400,-

Endret av jallamamba
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen som har denne CPUen og som har prøvd den med orginal kjøler?

 

Her er en prisliste over alt jeg har tenkt på. Kan få alt i en butikk til litt under 7400,-

 

Ser veldig bra ut det der, men vis du skal gå før en CPU kjøler må du kanskje bytte minnebrikkene til "Low profile" minnebrikker.

 

Stock kjøleren til Ivy skal vist medfølge dårlig pasta, noe som gjør at prosessoren blir veldig varm, men vil uansett anbefale deg ny CPU kjøler vis du for lyst til å Overklokke.

 

Kilde:

http://www.hardware....ne-varme/109242

 

Her er en veldig bra kjøler til en veldig rimelig penge:

http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

Endret av SkipO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har vært på Asus og Corsair sine hjemmesider for å se om det finnes noen bekreftelse på at RAMen var kompatibel med HK. Fant ingen bekreftelse på dette, så jeg må nok finne meg en annen RAM uansett.

 

Har alle produsenter av RAM livstidsgaranti?

Er det noen produsenter jeg burde styre unna?

 

Noen forslag på god RAM?

 

Frem til dags dato har jeg aldri overklokket noen av mine PCer, har prøvd bittelitt, men går altid bort fra det. Tror jeg fortsetter slik, blir så nervøs når noe blir ustabilt :scared:

Lenke til kommentar

Jeg har liten erfaring med Intelkjølere, de legger jeg bare til side. Unntaket var en PC jeg benytter på jobb, der hadde jeg en tid ikke noe alternativ. Resultatet var elendig, ble nødt til å justere ned spenninger for å komme under 60C idle. Fikk etterhvert tak i en Corsair A50, som på lav viftehastighet stort sett ligger rundt 30C.

 

Skal du klokke cpu'en, noe disse k-modellene til Intel innbyr til, er det like godt å sette inn en grei kjøler med en gang. Du får en CM Hyper 212 EVO fra kr 233, en Phanteks eller Noctua for kr 550-600. De sistnevnte klarer nok å dra litt mer ut av cpu'en, men kommer i konflikt med minnet du har valgt. Jeg ville idag gått for 4x4GB lavprofil minne, 8GB modulene er få og dyre og har ofte slappere timings.

 

Linker samtidig til en liten budsjettsprekk, der minnet er halvert og kjøler inkludert!

 

http://www.prisjakt.no/list.php?l=24790&view=m

 

Komplett har tilbud på Corsair Carbide 500R til 449 +frakt. For en tid tilbake hadde de samme i hvit som ferdig hentet kom på kr 300. Det er et greit kabinett, som bør holde godt om du ikke har et støyende skjermkort. Resten av delene koster kr 8985 levert fra CDON, de tar kun kr 49 i frakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Linker samtidig til en liten budsjettsprekk, der minnet er halvert og kjøler inkludert!

Gøyalt oppsett det der ja, men som du sier, fullstendig budsjettsprekk. Alt over 8K er nono sier dama :D

 

Her har du ram som passer med asus p8z77-v deluxe:

Fant du ut at denne var kompatibel med HK?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...