Gå til innhold

Oppsett til 7K - for generell bruk

Anbefalte innlegg

Har satt sammen en PC for generell bruk, og som skal vare noen år. Denne maskinen skal brukes av min svigerfar, og god spillytelse er ikke noen prioritet, men den skal ikke være noen sinke heller.

cw2Yh.png

Noen tanker om kompatibilitet evt om noen av delene bør byttes ut med andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjølepasta er vel egentlig mest for at jeg historisk sett ikke helt liker det som sitter på originalt.. men det er en stund siden sist jeg bygget PC.. Mulig det har skjedd forbedringer også her? :-)

Hvor bra er stock kjøleren til CPU? Jeg har ikke planer om å overklokke dette oppsettet.

Lenke til kommentar

Sist jeg sjekket tempforskjeller mellom pasta som fulgte med stock og ny pasta på stock, fikk jeg tempen ned 2-3 grader. Ikke noe jeg gidder å bruke tid på å skifte ut med andre ord. Dette var en E4xxx eller E6750. Jeg husker ikke hvilken jeg testet på - de ble bygget samtidig.

Lenke til kommentar

Jeg ville ha gjort noen endringer:

1) kjøpt fra www.dustinhome.no

2)byttet kabinett til en FRACTAL DESIGN DEFINE kabinett.. (Veldig stille (lydisolert), gode egenskaper som kabel rydding og god kjøling)

3) Kanskje gått ned til en i3 som koster rundt 1000 kroner

4) lagt til en Cooler Master Hyper 212 EVO prossesor kjøler

5) kan være litt plagsomt med green HDD.. velg en vanlig HDD.. seagate barracuda 7200 er en god en!

Lenke til kommentar

Jeg gjorde noen små justeringer før jeg la inn ordren, og jeg sjekket prisforskjellen mellom Dustin og Komplett her, og det var bare noen hundrelapper totalt. Komplett har pick-up point rett i nærheten av der jeg bor,og de leverer raskt (i morgen), så da ble valget enkelt :)

Velger å kjøre med stockkjøler siden jeg ikke skal overklokke, får eventuelt vurdere å bytte kjøler hvis jeg ser at dette blir et problem. Skal loadteste maskineriet etter at jeg er ferdig uansett, så da får vi se :-)

Jeg valgte faktisk å kjøpe en 500gb barracuda som fillagringsdisk i tillegg til SSDen fra Intel. Dette bør sikre god hverdagsytelse uten "lag" for parkerte disker.

Kjørte derimot på med en 3TB disk i tillegg til dette (Green disk) som utelukkende skal brukes til backup av OS og filer. Stor disk for å kjøre inkrementell backup over laang tid.. vet aldri hva en sviger på 60 finner på i løpet av noen år :-)

Lenke til kommentar

I en slik PC der det ikke er særlig høyt effektforbruk, så ville jeg kanskje vurdert kvalitetssikring mer, og en Cooler Master Hyper 212 EVO er mye større og det vil være mye større sannsynelighet for skade på prosessor pg hovedkortet støt-skader (pcen velter eller lignende), samtidig som den ville vært veldig overkill med en svært effektgjerrig Ivy Bridge prosessor. Støynivået er vel ganske så lavt, og temperaturene er helt OK med STOCK kjøler.

Tror ikke din svigerfar ville blitt missfornøyd med en slik PC nei, trådstarter. :)

I en PC med SSD, der de mest brukte programmene etc. ligger på SSD'en, så ville jeg vel tvile litt på at han vilel merket forskjell på en 7200RPM og 5400RPM disk. Ofte vil oppstartstiden/oppspinningstiden for disken være den avgjørende faktoren her uansett.

Resten kan jeg vel si meg enig i vodkish.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...