Gå til innhold

[Løst] Halve harddisken er borte!

Anbefalte innlegg

Har en seagate momentus 5400s 320gb. Dette er en oem variant som har sittet i en kassert pc. Jeg har montert den i et harddiskkabinett og skal bruke den som backupdisk. Men etter formatering får jeg beskjed om at den er bare på 143gb. Og resten er borte! :ohmy:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liten ting: Siden harddiskprodusenter sier at 1 KB = 1000 byte, 1 MB = 1000 KB osv, så vil du "miste" litt av harddisken på 320 GB. Dette er fordi 1 KB = 1024 byte, 1 MB = 1024 KB osv.... Den vil, om jeg ikke har regnet feil, komme på rundt 298 GB.

Lenke til kommentar

298 er temmelig nøyaktig, men det er fremdeles dobbelt så mye som TS kan se.

Litt småpirk: Harddiskprodusentene har helt rett i at 1kB=1000b. Problemet er at windows ikke bruker samme enhet som harddiskprodusentene, men samtidig kaller enheten de bruker det samme som HDD produsentene gjør, selv om dette er feil.

Endret av Pseudopod
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uff min feil. Unødvendig post. Ser i diskbehandling at disken er partisjonert i 2 deler så alt er på plass. Tenkte ikke på det når jeg formaterte. Da tenkte jeg at alt skulle bli formatert til en partisjon men jeg må vel slette begge partisjonene før jeg formaterer for å få dette riktig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...