Gå til innhold

[Løst] Oppgradering til Ivy bridge - LGA2011 (anbefalinger?)

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tenkt å oppgradere til Ivy bridge da min gamle i7-930 ikke lenger henger helt med (specs i signaturen). Med tanke på dette så ønsker jeg å oppgradere til Ivy bridge og trenger noen anbefalinger. Jeg har midlertidig kommet fram til dette:

Core i7-3820 Processor

Kan den overklokke bra? Er temperaturen bra (bruker H100)? Noen bedre alternativer med tanke på LGA2011? Kommer det bedre prosessorer for LGA2011 i samme prisklasse snart?

ASUS Sabertooth X79

Er dette et bra hovedkort? Noe bedre alternativer i samme prisklasse?

Corsair XMS3 1866MHz Vengeance CL9

Er dette bra RAM? Noen bedre alternativer med samme 1866Mhz hastighet?

Jeg setter pris på anbefalinger og/eller eventuelle alternativer. Hovedformålet er gaming men jeg ønsker en i7 til tross for dette. Takk på forhånd. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i7-3820 er ikke Ivy Bridge, men den skal kunne klare litt over 5GHz gitt nok kjøling og spenning. Tror ikke Ivy Bridge for LGA2011 kommer før på slutten av året.

Hadde aldri kjøpt et hovedkort med vifte på chipsetkjøleren. Bedre alternativer:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=651694

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=652807

RAM er sikkert bra det. Har jo null innvirkning på spillytelsen så lenge du har 1333 CL9 da.

• Liker 1
Lenke til kommentar

i7-3820 er ikke Ivy Bridge, men den skal kunne klare litt over 5GHz gitt nok kjøling og spenning. Tror ikke Ivy Bridge for LGA2011 kommer før på slutten av året.

Hadde aldri kjøpt et hovedkort med vifte på chipsetkjøleren. Bedre alternativer:

http://www.komplett....aspx?sku=651694

http://www.komplett....aspx?sku=652807

RAM er sikkert bra det. Har jo null innvirkning på spillytelsen så lenge du har 1333 CL9 da.

Hvorfor er ikke hovedkort med vifte bra? Er det noen betydelig forskjell mellom Corsair sin Dominator (har den nå) og Vengeance? Den er også en ting til jeg lurer på som forvirrer meg mye:

Det står at LGA2011 hoverkort bruker quad-minne. Kan jeg kjøre 2x4gb eller må jeg kjøre 4x2gb? Tror du at 8GB er nok?

Lenke til kommentar

Prisen for 4 GB moduler er minimal. Altså det koster kun 700-800 kr for 16 GB (4x4GB). Er ingen poeng i å kjøpe 1866 MHz, da dette ikke gir utbytte til normalt bruk, sett bort fra bench. Men generelt sett er 8 GB mer enn nok for de fleste. Men pga quad channel lønner det seg med 4 brikker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke hovedkort med vifte bra? Er det noen betydelig forskjell mellom Corsair sin Dominator (har den nå) og Vengeance? Den er også en ting til jeg lurer på som forvirrer meg mye:

Det står at LGA2011 hoverkort bruker quad-minne. Kan jeg kjøre 2x4gb eller må jeg kjøre 4x2gb? Tror du at 8GB er nok?

Vifter på chipsetkjølere pleier ofte å bråke.

Dominator pleier vanligvis å bruke kontrollere som lar seg overklokke lenger enn vanlige minnebrikker.

Du bør kjøpe 4 minnebrikker først som sist, større ytelsesgevinst enn å gå for 1866MHz-minne i det minste. 4GB-moduler koster marginalt mer enn 2GB-moduler, så det er like greit å kjøpe 16GB først som sist.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vifter på chipsetkjølere pleier ofte å bråke.

Dominator pleier vanligvis å bruke kontrollere som lar seg overklokke lenger enn vanlige minnebrikker.

Du bør kjøpe 4 minnebrikker først som sist, større ytelsesgevinst enn å gå for 1866MHz-minne i det minste. 4GB-moduler koster marginalt mer enn 2GB-moduler, så det er like greit å kjøpe 16GB først som sist.

Jeg søkte litt og fant en Vegeance med 1600mhz - den bruker 4x4GB:

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL8

Tror du denne er et bra valg? Vil den forhindre en høyere overklokk?

Edit: Fikset link.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Ser ikke helt poenget i å kjøpe socket 2011 om du skal "bare" ha en 4 kjernes CPU. Da er jo 1155 like greit, og billigere. Og på socket 1155 har jo ivy allerede kommet, dog de sliter med temperaturer på OC.

Har selv R4E hovedkort, med vifte, og det bråker ikke, etter at jeg satte hovedkortet på silent mode, kan også deaktivere viften om jeg vil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sandy/Ivy Bridge overklokkes primært med multipliere. Å overklokke med FSB/base clock er helt håpløst siden base clock styrer PCIe-, SATA- og USB-kontrolleren og overklokking av disse skaper ustabilitet rimelig fort.

LGA2011 støtter også en base clock "strap" som multipliserer base clock for kjernefrekvensen med 1.25 (påvirker ikke SATA/USB/PCIe), sammen med maksimal +4 multiplier på en låst brikke som 3820 får du da maks 5.0GHz, dog litt mer vanskelig å oppnå enn på en 3930K vil jeg tro.

Til den prisen hadde jeg bare kjøpt 1600MHz CL9, det går like bra å kjøpe 2x (2x4GB)-pakker som en 4x4GB-pakke.

Er helt enig med Clue at LGA2011 er for seks/åttekjerneprosessorer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke helt poenget i å kjøpe socket 2011 om du skal "bare" ha en 4 kjernes CPU. Da er jo 1155 like greit, og billigere. Og på socket 1155 har jo ivy allerede kommet, dog de sliter med temperaturer på OC.

Har selv R4E hovedkort, med vifte, og det bråker ikke, etter at jeg satte hovedkortet på silent mode, kan også deaktivere viften om jeg vil.

De bedre LGA2011 CPUene er for dyre og dersom jeg kjøper LGA2011 så kan jeg jo oppgradere CPUen seinere til en bedre LGA2011 CPU?

Lenke til kommentar

Ser poenget ditt med å oppgradere. Men faktumet er at om du skal få en stor ytelse økning ved senere oppgradering må du mest sannsynlig kjøpe en av de beste CPU-ene på socketen, og de vil fortsatt om et år koste relativt mye. Bare se på 980x og 990x på socket 1366, får dem ikke speielt billig, selv i dag.

Etterhvert vil de slutte å bruke socket 2011 og da må du ha nytt hovedkort.

Det jeg sier er: Så lenge du ikke kjøper en 6-kjerner (3930k), burde du bare holde deg til socker 1155. Så lenge du bare skal game, vil en socket 1155 cpu holde i massevis, ser bare på min 3930k i BF på ultra, ligger den på 30-50% load, og det er kun på 6 threads (som er maks). Blir lenge før du trenger mer enn 4 kjerner for gaming, sett at du ikke kjøper tri sli++.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sandy/Ivy Bridge overklokkes primært med multipliere. Å overklokke med FSB/base clock er helt håpløst siden base clock styrer PCIe-, SATA- og USB-kontrolleren og overklokking av disse skaper ustabilitet rimelig fort.

LGA2011 støtter også en base clock "strap" som multipliserer base clock for kjernefrekvensen med 1.25 (påvirker ikke SATA/USB/PCIe), sammen med maksimal +4 multiplier på en låst brikke som 3820 får du da maks 5.0GHz, dog litt mer vanskelig å oppnå enn på en 3930K vil jeg tro.

Til den prisen hadde jeg bare kjøpt 1600MHz CL9, det går like bra å kjøpe 2x (2x4GB)-pakker som en 4x4GB-pakke.

Er helt enig med Clue at LGA2011 er for seks/åttekjerneprosessorer.

Kanskje jeg burde kjøpe GTX 680 i stede? =/ Det føles som om CPUen min er utdatert da de fleste andre med nyere CPUer kjører 4.5Ghz+.

Ser poenget ditt med å oppgradere. Men faktumet er at om du skal få en stor ytelse økning ved senere oppgradering må du mest sannsynlig kjøpe en av de beste CPU-ene på socketen, og de vil fortsatt om et år koste relativt mye. Bare se på 980x og 990x på socket 1366, får dem ikke speielt billig, selv i dag.

Etterhvert vil de slutte å bruke socket 2011 og da må du ha nytt hovedkort.

Det jeg sier er: Så lenge du ikke kjøper en 6-kjerner (3930k), burde du bare holde deg til socker 1155. Så lenge du bare skal game, vil en socket 1155 cpu holde i massevis, ser bare på min 3930k i BF på ultra, ligger den på 30-50% load, og det er kun på 6 threads (som er maks). Blir lenge før du trenger mer enn 4 kjerner for gaming, sett at du ikke kjøper tri sli++.

Tror du det er bedre dersom jeg kjøper GTX 680 i stede med tanke på gaming?

Lenke til kommentar

Ok, da er spørsmålet:

Jeg har i7-930 @ 3.8Ghz hva slags oppgradering vil gi meg best ytelse i gaming generelt? i7-3820, i7-2600K eller GTX 680 fra GTX 580?

Edit: Har stor oppgraderingslyst. :ohmy:

Rent teknisk sett vil nok oppgraderingen fra GTX 580 til GTX 680 gir mer ytelse i de fleste spill. Men tror det å oppgradere hovedkort og cpu til for eksempel en helt ny ivy bridge vil lønne seg i lengden.

Spørsmål: vil du eventuelt om en stund oppgradere flere deler?

Lenke til kommentar

Ok, da er spørsmålet:

Jeg har i7-930 @ 3.8Ghz hva slags oppgradering vil gi meg best ytelse i gaming generelt? i7-3820, i7-2600K eller GTX 680 fra GTX 580?

Edit: Har stor oppgraderingslyst. :ohmy:

Rent teknisk sett vil nok oppgraderingen fra GTX 580 til GTX 680 gir mer ytelse i de fleste spill. Men tror det å oppgradere hovedkort og cpu til for eksempel en helt ny ivy bridge vil lønne seg i lengden.

Spørsmål: vil du eventuelt om en stund oppgradere flere deler?

Jeg kan kanskje kjøpe i7-3930k dersom jeg drar litt kreditt fra mastercard.. Tror du det er en god investering?

Lenke til kommentar

Hvilke spill er det du ser på?

Med tanke på at du ikke bryr deg om mer enn 35 fps er det lite vits i å oppgradere CPU til noe kraftigere siden en i7-930 fortsatt er istand til å levere mer enn 60 fps i alle spill

Et GTX 680 vil gi en mindre oppgradering i ytelse, ingenting enormt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke spill er det du ser på?

Med tanke på at du ikke bryr deg om mer enn 35 fps er det lite vits i å oppgradere CPU til noe kraftigere siden en i7-930 fortsatt er istand til å levere mer enn 60 fps i alle spill

Et GTX 680 vil gi en mindre oppgradering i ytelse, ingenting enormt.

Jeg tror CPUen og hovedkortet hoster mye da den er gammel og utslitt. Hovedkortet har også ikke blitt så godt behandlet med årene.. Jeg tror også at kontrolleren på hovedkortet begrenser SSD ytelsen min.

Jeg tenker på online spill med mye som skjer på en gang. Føles som om CPUen min hoster litt i noen online spill slik som BF3 men også Tera når det er mange i området da CPUen skyter i været og GPUen bare ligger på 45-50%.

Lenke til kommentar

Enig med arni her.

Som sagt, drit i socket 2011 om du skal kun spille, og en 3930k er totalt overkill til spilling.

Ok, dersom du skulle anbefale en oppgradering som hadde økt (maks og min) FPSen min i både CPU og GPU intensive spill - hva hadde du anbefalt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...