Waffleboy Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 En liten nøtt: Funksjonen f er gitt ved f(x)=ln(x^2+x+1) a) Bestem definisjonsmengden til f. b) Finn eventuelle nullpunkter til f. c) Bestem verdimengden til f. d) Skisser grafen til f for x ∈[-10,10] Lenke til kommentar
DexterMorgan Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 a) x^2+x+1 har ingen nullpunkt og innsetting av vilkårlig tall viser at verdien alltid må være over null, og derfor er definisjonsmengden til f = alle reelle tall. b) ln(x^2+x+1)=0 x^2+x+1=1 x(x+1)=0 x=0 V x+1=0 x=0 V X=-1 c) Deriverer, finne bunnpunkt, V_f∈[bunnpunkt y-verdi, ->] d blir vanskelig over data... : p Jeg tror det blir sånn, men er usikker på hvordan jeg ville ført oppgave a og om oppgave c stemmer... Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 (endret) c) Dette kommer av kjerneregel. Kan du den, så er denne ganske lett. Den deriverte av kjernen i teller, og kjernen selv i nevner. Herfra blir det lettere å finne verdimengden. Endret 28. mai 2012 av Aleks855 Lenke til kommentar
Waffleboy Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Vanskelig å føre den oppgaven ja. Jeg har en annen oppgave her som jeg tror blir veldig aktuell til eksamen: Vi tenker oss at posisjonen til båt A er gitt ved parameterframstillingen x=3t y=2+4t Enheten er 1km på begge akser, og t er antall timer fra båten startet. a) Finn startposisjonen til båten. b) Bestem fartsvektorer v(t) og banefarten. En annen båt, B, starter i punktet (12,0) og går rett oppover (parallelt med y-aksen) med farten 5 km/h. c) Vis at vi kan beskrive posisjonen til båten B med parameterframstillingen x=12 y=5t d) Undersøk om båtene kolliderer. e) Finn ved regning den minste avstanden mellom båtene. Dersom noen andre har noen oppgaver som dere tror kan være aktuelle, så post dem! Lenke til kommentar
DexterMorgan Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Ingenting som er mer plagsomt enn å sitte i en halvtime og ikke skjønne hvorfor du ikke får riktig svar på denne likningen: 1-2lnx=0. Jeg tror det er på tide med litt mat : p Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Vanskelig å føre den oppgaven ja. Jeg har en annen oppgave her som jeg tror blir veldig aktuell til eksamen: Vi tenker oss at posisjonen til båt A er gitt ved parameterframstillingen x=3t y=2+4t Enheten er 1km på begge akser, og t er antall timer fra båten startet. a) Finn startposisjonen til båten. b) Bestem fartsvektorer v(t) og banefarten. En annen båt, B, starter i punktet (12,0) og går rett oppover (parallelt med y-aksen) med farten 5 km/h. c) Vis at vi kan beskrive posisjonen til båten B med parameterframstillingen x=12 y=5t d) Undersøk om båtene kolliderer. e) Finn ved regning den minste avstanden mellom båtene. Dersom noen andre har noen oppgaver som dere tror kan være aktuelle, så post dem! a) [0,2] b) v=[3,4] og |v|= 5 c) 3t=12 t=4 ------- 2+4t=5t t=2 disse er ulike, kolliderer ikke ======= e) hvis du skulle ha kjapp fasit... Lenke til kommentar
Waffleboy Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Jeg klarte alle oppgavene frem til e), kan du forklara hvordan du gikk frem? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Jeg klarte alle oppgavene frem til e), kan du forklara hvordan du gikk frem? ang e) første delen er jo bare Pytagoras; for å finne min avstand, deriver d: da holder det med å betrakte diskriminanten, dvs deriver uttrykket under kvadratrota, og sett lik null... Lenke til kommentar
Waffleboy Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Jeg overtenkte den oppgaven litt ser jeg... Lenke til kommentar
eirik5800 Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 (endret) Hei! Noen som kan lage et kjapt løsningsforslag på denne oppgaven? To sirkler med samme radius har sentrum i henholdsvis A og B . Sirklene tangerer hverandre i punktet P . Sirkelen med sentrum i A har likningen x2+y2+6x+4y-12=0 Sirkelen med sentrum i B har likningen x2+y2-6x-12y+20=0 a) Vis ved regning at sentrum i sirklene har koordinatene A (-3,-2) og B(3,6) b) Forklar at punktene A, P og B alle ligger på en rett linje l . Vis at punktet P har koordinatene P(0,2) c) Finn en parameterframstilling til l . d) Linjen l skjærer sirkelen med sentrum i B også i punktet C . Bestem koordinatene til punktet C . Endret 29. mai 2012 av eirik5800 Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 denne? http://www.diskusjon...c=1376351&st=80 Lenke til kommentar
eirik5800 Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 denne? http://www.diskusjon...c=1376351&st=80 Det stemmer! Det er en sannsynlighet for at vi får sirkelligninger. Lenke til kommentar
ZizouJR Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 denne? http://www.diskusjon...c=1376351&st=80 Det stemmer! Det er en sannsynlighet for at vi får sirkelligninger. Det har du nok rett i. Ut i fra hva som står i vurderingsveiledningen virker det som om det kommer en oppgave, enten del 1 eller 2. Lenke til kommentar
carl1 Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Jeg klarte alle oppgavene frem til e), kan du forklara hvordan du gikk frem? ang e) første delen er jo bare Pytagoras; for å finne min avstand, deriver d: da holder det med å betrakte diskriminanten, dvs deriver uttrykket under kvadratrota, og sett lik null... Hvorfor deriverte du d? Og jeg skjønte ikke heelt fremgangsmåten i oppgave b, kunne du forklart hvis du har tid? Lenke til kommentar
DexterMorgan Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Fartsvektoren = vektorlikningen v derivert. Altså, v(t)=[3t, 4t+2] v'(t)=[3, 4] Banefarten = lengden av v vektor. Altså, |v|=√3^2 + 4^2 = √25 = 5 Lenke til kommentar
j95 Skrevet 29. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2012 Noen som vet om det er ønskelig at vi skriver sannsynligheten i prosent eller som desimaltall når sannsynligheten er oppgitt i prosent i oppgaven? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Noen som vet om det er ønskelig at vi skriver sannsynligheten i prosent eller som desimaltall når sannsynligheten er oppgitt i prosent i oppgaven? Er da ikke så mye merarbeid å gjøre begge deler vel? Lenke til kommentar
DexterMorgan Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 (endret) Det er vel ikke tilfeldigvis noen som kunne tenke seg å gå inn på denne eksamenen og se om de klarer oppgave 3a? Jeg har alltid vært dårlig på geometri og bevis at den og den vinkelen = så og så mye. Edit: fant løsningsforslag, så jeg trenger ikke løsning lengre. den ligger her for de osmønsker slikt Endret 29. mai 2012 av DexterMorgan Lenke til kommentar
CarolineB Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Kan noen hjelpe meg med en oppgave i denne likningen x^2( x+2)=3x (x+2) forstår jeg ikke helt hvordan du kan komme fram til dette (x+2)( x^2−3x)=0 . Klarte oppgavene etter det men forstår ikke hvordan man kom til det trinnet? Lenke til kommentar
Tensai Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Du minuserer med 3x (x+2) på begge sider og får: x^2( x+2) - 3x (x+2) = 0 Deretter faktoriserer du ut (x+2) som er felles faktor: (x+2)(x^2-3x) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå