Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

IT Eksamen 2012


Anbefalte innlegg

@Dr.Sheldon Cooper:

Det jeg ville gjort, var å legge objektene/movieclippene inn i et array, også legger ut ut tilfeldige plasser i arrayet ut i en for loop. På den måten blir det tilfeldig hver gang.

Husk å ta en test, slik at du ikke legger ut flere av samme klasse/movieclip flere ganger (eventuelt lag en egen funksjon som sorterer array for deg (etter du har lagt inn objektene)).

 

Legger ikke ut hele oppgaven, men kan godt legge ut et eksempel med hvordan jeg løste den (funksjon for de tilfeldige) om du ikke får noen gode ideer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare hyggelig, håper du får noen gode ideer.

 

Sånn generelt, når oppgaven nevner tilfeldig (ikke et enkelt tilfeldig tall, men et tilfeldig objekt av en viss mengde, et tall av en viss mengde tall ol.), så går det gjerne i array, og da kan noe ala dette komme til nytte.

 

var randomFromArry:int = int(nameOnArray[Math.random() * nameOnArry.length])

 

Dette trekker da ut et fileldig element fra arrayet. Variabel-typen må tilpasset for type array.

Funker ikke akkurat i oppgave 2/3 (den med figurene og tilfeldig) av H11 (da du må ha sjekker for å ikke trekke samme), men ellers funker det bra og er en smart måte å legge inn tilfeldigheter.

Endret av Fred7555
Lenke til kommentar

Please do :)

Her er den :)

 

Definerer arrays (et for selve objektene, er hva klassen heter i library og en for selve navnene):

var figurArry:Array = [Firkant, Rombe, Sirkel, Stjerne, Trekant];
var navnArry:Array = ["Firkant", "Rombe", "Sirkel", "Stjerne", "Trekant"];

 

Så legger jeg ut en tilfeldig figur, og plasserer den i en parent som for en statisk verdi (du kan gi movieclips egenskaper selv):

function placeTopFigur():void {
var randNumb:int = Math.random() * figurArry.length;
var randFig:MovieClip = new figurArry[randNumb];
randFig.x = stage.stageWidth / 2;
randFig.y = stage.stageHeight / 3 - 20;
randFig.scaleX = 1.2;
randFig.scaleY = 1.2;
topHolder.addChild(randFig);
nameOnTop = navnArry[randNumb];
}

 

Så legger jeg ut de 5 tilfeldige figurene. Her er arrayet alt sortert, så her legger jeg bare ut fra 0-4. Så legger leg ut hvert i en egen parent, og alle parentene i en mainparent, for å holde styr på de (slik jeg kan bare fjerne main-parent, så forsvinner de andre, og slik jeg hente hente tilbake den statiske selvdefinerte verdien og):

function placeBottomFigures():void {
for (var i:int = 0; i &--#60; figurArry.length; i++) {
 if (i == 0) shuffle();
 var tempFig:MovieClip = new figurArry[i];
 randFigHolder = new MovieClip();
 randFigsHolder.addChild(randFigHolder);
 randFigHolder.addChild(tempFig);
 randFigHolder.navn = navnArry[i];
 randFigHolder.addEventListener(MouseEvent.CLICK, figurClicked);
 randFigHolder.addEventListener(MouseEvent.MOUSE_OVER, showGlow);
 randFigHolder.addEventListener(MouseEvent.MOUSE_OUT, noGlow);
 randFigHolder.buttonMode = true;
 randFigHolder.x = i * 100 + 70;
 randFigHolder.y = 300;
}
}

 

Og her er funksjonen for å shuffle arrayet random:

function shuffle():void {
var len:int = figurArry.length;
for (var i:int = 0; i &--#60; len; i++) {
 var randomPlass:int = int(Math.random() * len);
 var char:Class = figurArry[randomPlass];
 var char2:String = navnArry[randomPlass];
 figurArry[randomPlass] = figurArry[i];
 navnArry[randomPlass] = navnArry[i];
 figurArry[i] = char;
 navnArry[i] = char2;
}
}

 

Legger ikke ut alt, da resten bare er for å bestemme hva som skjer når objektet klikkes (var figur:MovieClip = e.currentTarget as MovieClip; er viktig å kunne), for å skrive ut + oppdatere variabler + diverse effekter.

 

-----

 

Nå har ikke jeg arket, men om OL er temaet, ville jeg personlig øvd på 2 ting:

- Litt matte, ala lengde, høyde, fart ol. Ikke noe spesielt fysikk, men om han løper x meter på y timer, hvor langt har han løpt.

- Bilder. Kunne forandre dimensjonene + formatet til bildene, kunne legge ut bildene via XML og kanskje litt om lyd + video.

Endret av Fred7555
Lenke til kommentar

Kan denne oppgaven være noe lik den hotell-eksamen fra høsten 2010?

I såfall sa læreren min at XML kunne være greit å kunne, noen tips for hvordan jeg kan lære meg det?

(har aldri sett på XML, vil det da være håpløst for meg å lære meg det til i morgen?) :hmm:

 

Ja, tror det er litt likt hotell-eksamen. Snakket med læreren min, og han sa at XML ikke er pensum

Lenke til kommentar

Tror dere forresten at vi skal lage et forslag til nettsted? I såfall, hvordan går du/dere fram? I boka om multimedieutviking står det et eksempel på side 250. Jeg har laget denne tidligere. Er det i såfall mulig å bare copy and paste dette inn i et word-dokument og skrive litt om hvordan man eventuelt kunne ha brukt denne layouten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...