tomsi42 Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 <elitist-mode> De færreste kamera-kjøpere vanker på fotoforum, og de fleste tar dårlige bilder. </elitist-mode> Jeg synes det faktisk er overraskende mange amatører som ikke vanker her inne, og som klarer å ta gode bilder. I grønn auto ... Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Jeg synes det faktisk er overraskende mange amatører som ikke vanker her inne, og som klarer å ta gode bilder. I grønn auto ...Jeg ser den. Forslag til omformulering: <elitist-mode> Brukerne som frekventerer fotoforum utgjør et lite (farget) utsnitt av alle kjøpere, og svært mange fotografer ville ikke ha stor nytte av et "bedre" kamera. </elitist-mode> Mao: Når vi prøver å forstå hva som driver Canon eller Elkjøp eller tante Olga så har vi vanskelig for å se utover vår selv, våre interesser, og den sosiale gruppen (inklusive diskusjonsfora på nett) rundt oss. Den type foto-entusiaster som finnes på f.eks akam.no er ofte oppdatert på tekniske aspekter (og forståelse av hvilke kamera som egner seg til hva), men svært mange fotografer tilhører ikke denne gruppen. -k 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Jeg ser den. Forslag til omformulering: <elitist-mode> Brukerne som frekventerer fotoforum utgjør et lite (farget) utsnitt av alle kjøpere, og svært mange fotografer ville ikke ha stor nytte av et "bedre" kamera. </elitist-mode> Mao: Når vi prøver å forstå hva som driver Canon eller Elkjøp eller tante Olga så har vi vanskelig for å se utover vår selv, våre interesser, og den sosiale gruppen (inklusive diskusjonsfora på nett) rundt oss. Den type foto-entusiaster som finnes på f.eks akam.no er ofte oppdatert på tekniske aspekter (og forståelse av hvilke kamera som egner seg til hva), men svært mange fotografer tilhører ikke denne gruppen. Det kan jeg være helt enig i. Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Spekulasjoner, eller?http://snapsort.com/cameras/Canon-EOS-7D-MII Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Spekulasjoner, eller? http://snapsort.com/cameras/Canon-EOS-7D-MII Tror det, de siste ryktene skal ha det til av vi kanskje ser er 7D mk2 i april, og kanskje en 1Dx i mars. Grunnen er vist at Nikon kommer med en D4s til uken og Canon må besvare det. Men alt er i grunn spekulasjoner ingen utenomstående som vet 100% sikkert hva som kommer og når. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 19. februar 2014 Del Skrevet 19. februar 2014 Spekulasjoner, eller? http://snapsort.com/cameras/Canon-EOS-7D-MII Tror det, de siste ryktene skal ha det til av vi kanskje ser er 7D mk2 i april, og kanskje en 1Dx i mars. Grunnen er vist at Nikon kommer med en D4s til uken og Canon må besvare det. Men alt er i grunn spekulasjoner ingen utenomstående som vet 100% sikkert hva som kommer og når. 1DX tviler jeg på blir oppgradert i år, ifølge ryktene du linker til så nevner de at det antatt kommer 3 nye speilrefleks i år, det ene er allerede kommet (1200D). 7D er vel den varmeste poteten etterhvert og er en stor sannsynlighet, i tillegg pleier jo canon komme med en oppgradering av xxxD serien hvert år, så da blir det 750D. Og vips er det 3 nye kamera. Linken til Cilleron angående 7Dmk2 virker som om noen behøver ekstra klikk til siden deres for ser man på spesifikasjoner etc er det bare villskudd og rot. Tor Lenke til kommentar
Per69 Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 (endret) Nå er vel 7DII den neste som står for tur. Kan bli morsomt om det endelig kommer. Du har sikkert rett i at nestemann ut etter 7DII blir 750. Endret 21. februar 2014 av Per69 Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Hvorfor må 7D2 være neste kamera ut? Jeg ser det mer som et ønske enn som noe reellt. 750D kommer, det kan vi anta. Spørsmålet er om 7D2 er noe Canon ønsker å slippe. Jeg tror, jeg vet ikke, at det neste ut blir et megapikselmonster i fullformat. Litt ala Nikons D800. Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 21. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2014 7d mk2 kommer i mars? Tynne rykter, men vi får vente å se. Canon pleier ivertfall å lansere et kamera sammen med Pixma Pro Printerne. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Jeg tror egentlig det er like sannsynlig at de driter i hele 7D-linja og forsøker å presse entusiastene over på fullformat. Mer å tjene på fullformatglass enn crop-glass.... 2 Lenke til kommentar
Arne M Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Jeg tror egentlig det er like sannsynlig at de driter i hele 7D-linja og forsøker å presse entusiastene over på fullformat. Mer å tjene på fullformatglass enn crop-glass.... Samtidig som de lanserer nye EF-s objektiver ? Nope. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 24. februar 2014 Del Skrevet 24. februar 2014 (endret) Jeg tror egentlig det er like sannsynlig at de driter i hele 7D-linja og forsøker å presse entusiastene over på fullformat. Mer å tjene på fullformatglass enn crop-glass.... Jeg er enig. Jeg tror at en stor andel av potensielle/reelle 7D-kunder har et gitt budsjett og vil kjøpe et "godt kamera" for disse pengene. Dvs at de like gjerne kan kjøpe 6D som 7D (på tross av at dette er svært forskjellige kamera, og at det fremstår som irrasjonelt å skulle velge blant akkurat disse to). Akkurat som at enkelte bilkjøpere kanskje har budsjett x og enten vil ha Porsche Cayman eller Landrover Sport (på tross av at de to bilene har temmelig forskjellige funksjonalitet). Canon har en enorm samling FF objektiver, og de er muligens i stand til å lage FF kamera til lavere kost enn enkelte konkurenter. Dvs at de kan opprettholde sin dominans noe lengre ved å dreie entusiast-fokuset over på moderat priset FF (på samme måte som 300D "startet" mainstream DSLR i sin tid). -k Endret 24. februar 2014 av knutinh 1 Lenke til kommentar
arthon Skrevet 24. februar 2014 Del Skrevet 24. februar 2014 Folket her som avlyser en ny 7D glemmer populariteten blant dyrefotografer og sports fotografer som bruker lange objektiver. APS-C crop sensor med høy piksel-tetthet, høy skuddtakt og semi-pro funksjoner og overkommelig pris er et ganske så klart alternativ til FF. Argumentet med at Canon vil selge flere FF objektiver ved å kanslere 7D virker lite gjennomtenkt. De ivrige fotografene som velger 7D fremfor en 70D velger storts sett også FF objektiver pga. kvaliteten. Hvis 7D MarkII også får 4K video med akseptabel kvalitet så vil det bli en veldig populær modell, akkurat som 7D har vært. Hvis Canon har litt ekstra vett (tvilsomt), så lager de en utgave av EVF'n som de nå lanserer til PowerShot G1 X Mark II, så den også kan brukes på DSLR modellene deres. Dermed har de på en lettvint måte laget en valgfri "speilløst versjon" av alle DSLR modellene for dem som er interessert i det. Ville bli ekstraordinært populært blant de som skyter mye video og i tillegg løse problemet med å skyte i Live-view i sollys. 2 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 25. februar 2014 Del Skrevet 25. februar 2014 (endret) Folket her som avlyser en ny 7D glemmer populariteten blant dyrefotografer og sports fotografer som bruker lange objektiver.Hvor mange utgjør disse, og hvor mye penger bruker de? APS-C crop sensor med høy piksel-tetthet, høy skuddtakt og semi-pro funksjoner og overkommelig pris er et ganske så klart alternativ til FF.D7100 og 60D har overkommelig pris, høy pixel-tetthet. Spørsmålet er hvor mye mer Canon/Nikon kan og vil putte inn i en 7Dmk2/D400, og om de vurderer det som lønnsomt. Jeg tviler på at Canon er snill, og de lager ikke et kamera med god ytelse fordi dette er "et godt alternativ til FF", men fordi de kan tjene mer penger på å lage dette kameraet, enn på å ikke lage det. Argumentet med at Canon vil selge flere FF objektiver ved å kanslere 7D virker lite gjennomtenkt. De ivrige fotografene som velger 7D fremfor en 70D velger storts sett også FF objektiver pga. kvaliteten. Det viktigste poenget med crop er kanskje muligheten til å få objektiver som gir bedre bildekvalitet per krone og per vekt/størrelse. Derfor har jeg dedikert APS-C optikk, spesielt på den vide enden. Hvis 7D MarkII også får 4K video med akseptabel kvalitet så vil det bli en veldig populær modell, akkurat som 7D har vært. Hvis Canon har litt ekstra vett (tvilsomt), så lager de en utgave av EVF'n som de nå lanserer til PowerShot G1 X Mark II, så den også kan brukes på DSLR modellene deres. Jeg synes det virker fornuftig å forbeholde 7D/D300-segmentet for høy skuddtakt, stor buffer, god AF tracking, og heller fokusere på video i 60D/D7100-segmentet. -k Endret 25. februar 2014 av knutinh 1 Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 25. februar 2014 Del Skrevet 25. februar 2014 Jeg forstår ikke hvor man finner grunnlag for å mene at canon vil ha folk over på fullformat, jeg tror at det er bare nonsens og lite realistisk. Utvalget av systemkamera med cropsensor bare øker hele tiden, og fullformat er fremdeles en liten nisje for spesielt interesserte og proffe som lever av foto og vil fortsette med det i lang tid tror jeg. 7D har vært en gigantisk suksess for canon, og jeg tviler sterkt på at de lar en ny potensiell gullhøne (mk2) gravlegges. Det har og vært mange som har hevdet at xxxxD serien ville/hadde død ut med 1100D, men den gang ei, 1200D har nettopp sett dagens lys. Man kan si hva man vil om canon, men de er ihvertfall konsekvente og stabile i retningen de følger, ganske så forutsigbare og logiske. Tor Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 25. februar 2014 Del Skrevet 25. februar 2014 Med 1.6x tele skulle man tro markedet var enormt for samtlige som driver med fugle-/dyrefotografering - og dette er mange. Og de fleste av disse bruker vel fullformatobjektiver uansett. Du kjøper sannsynligvis ikke et kamera som 7D for å fotografere fugler med Canons 55-250 til 1500 kroner (eller noe sånt). Markedet må være enormt. Kamera nummer 1 for mange, og kamera nummer 2 for alle med behov for 1.6-konverter og mange skudd i sekundet. Spørsmålet er vel om folk har behov for å oppgradere. 7D er fortsatt et bra kamera, og forandringene blir mindre for hver generasjon (med mindre man trenger wifi og den slags). Forbedringene skal være ganske store for at kundene skal svi av 15000 (eller så) på mkII. Og det er kanskje årsaken til at det tar så lang tid før kameraet kommer? Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 25. februar 2014 Del Skrevet 25. februar 2014 Da 7d kom kjøpte jeg det. Og er fornøyd. Om 7d2 kommer, så kjøper jeg det også. Om det er mange som meg aner jeg ikke. Kanskje noen analyser vet? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 25. februar 2014 Del Skrevet 25. februar 2014 Da 7d kom kjøpte jeg det. Og er fornøyd. Om 7d2 kommer, så kjøper jeg det også. Om det er mange som meg aner jeg ikke. Kanskje noen analyser vet? Tja, jeg blir nok og kjøpe mk2 jeg også etterhvert, men hvis oppdateringen er stort sett 24mp sensor så tar det nok lang tid før jeg oppgraderer. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 (endret) Med 1.6x tele skulle man tro markedet var enormt for samtlige som driver med fugle-/dyrefotografering - og dette er mange.I forhold til antallet som fotograferer barn, kjæledyr og feriedestinasjoner så tror jeg at det er "nesten ingen". Rett nok er dette en gruppe som bruker relativt mye penger per hode, som bytter utstyr ofte, og som har en viss "signal-effekt" ovenfor vanlige kunder. Og de fleste av disse bruker vel fullformatobjektiver uansett. Du kjøper sannsynligvis ikke et kamera som 7D for å fotografere fugler med Canons 55-250 til 1500 kroner (eller noe sånt).Jeg har 7D og jeg har en kombinasjon av crop og fullformat-objektiv. Jeg har ikke funnet noen FF-objektiver som kan erstatte 17-55IS eller 7.5mm fish-eye. Forbedringene skal være ganske store for at kundene skal svi av 15000 (eller så) på mkII. Og det er kanskje årsaken til at det tar så lang tid før kameraet kommer? Det er vanlig at "pro"-modeller skiftes ut skjeldnere enn konsument-modeller. Såleis kunne man kanskje vente at 7Dmk2 kom etter 3 år (september 2012). http://www.northlight-images.co.uk/rumours.html#canon_timeline Når så ikke skjedde så tror jeg at det er andre årsaker. Kanskje etterdønninger etter flom-skadene på Canons produksjons-lokaler. Kanskje tekniske problemer med neste-generasjons sensor. Kanskje Canon konsekvent holder på modeller inntil Nikon har sluppet noe lignende. Mest sannsynlig (etter min subjektive mening) så er dette et bevisst valg av Canon. De har kapital, teknologi og moment til å lansere mengder av kamera, dyre og billige. Når de ikke har sluppet en 7Dmk2 (til nå) så er det fordi de ikke tror på lønnsomheten. Det som skjer nå (4.5 år etter lansering) er at stadig flere bytter ut 7D med noe annet. Noen går kanskje for 70D, andre for 5Dmk3 (bra for Canon). Men andre går kanskje for Nikon D7100, D800, Fuji X-T1. Kanskje Sony RX-10 eller Nikon 1-serie er et alternativ for noen. Når disse brukerne først er "tapt" for Canon så vil det bli vanskeligere å få dem tilbake. -k Endret 26. februar 2014 av knutinh Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 Det som skjer nå (4.5 år etter lansering) er at stadig flere bytter ut 7D med noe annet. Noen går kanskje for 70D, andre for 5Dmk3 (bra for Canon). Men andre går kanskje for Nikon D7100, D800, Fuji X-T1. Kanskje Sony RX-10 eller Nikon 1-serie er et alternativ for noen. Når disse brukerne først er "tapt" for Canon så vil det bli vanskeligere å få dem tilbake. Hvordan vet du dette? For meg virker det kun som synsing. At noen bytter kamera x mot y er både modelluavhengig og tidsuavhengig og ikke noe som er særlig relatert til 7D. Mitt inntrykk (fra både nettet og de rundt meg) er at mange av de som har kjøpt 7D fremdeles har kameraet og kanskje nettopp fordi det finnes ikke noe bedre alternativ selv så lenge etter lansering, og særlig de som har behov for et cropkamera med egenskapene til 7D ser ut til å tolmodig beholde og bruke kameraet mens de venter på mk2. Personlig heller jeg stadig mer i retning mot at årsakene til at mk2 enda ikke er lansert kan være a) mk1 selger fremdeles bra, b) for å beholde status omkring 7Ds "navn og rykte" har canon innsett at det holder ikke med småtterier angående oppgradering, og antatt har de største problemene vært sensorytelse (støy på høy iso) som virkelig må vise til forbedringer ovenfor mk1 (noe jeg mener sensoren i 70D ikke gjør i særlig grad). Det meste annet er nok kun snakk om maskinvare/software som allerede er på plass i hyllene. Antallet potensielle brukere av et cropkamera med egenskaper som 7D er nok betydelig på verdensbasis, så markedet er der i høyeste grad like mye i dag som i 2009 - kanskje mer nå siden canon har skippet prokamera med 1.3 crop. Tor 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå