Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen R2 vår 2012

Anbefalte innlegg

Noen som vet om det er mulig å summere tallrekker og lignende via geogebra? Og hvordan gjør man det i så fall?

Du kan putte inn verdiar i reknearket og summere dei. Merk cellene med verdiar og trykk summeteiknet på verktøylinja.

Det er lettere å bruke kommando Følge[ <Uttrykk>, <Variabel>, <Fra>, <Til> ] og Sum[ <Liste> ].

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan man som privatist bare ta med pc på eksamen og bruke geobra eller det andre programmet , eller må det avtales på forhånd? Har aldri brukt eller prøvd programmet siden vi ikke har lært noe om det , eller fått informasjon om det på skolen..

Ja, men det er vel slik at privatister skal krysse av for om de vil bruke pc når de melder seg opp på privatistweb.no. Om du har gjort det, er det i alle fall ikke noe problem. Hvis ikke, kan kanskje noe oppstå, selv om jeg også da tror det blir uproblematisk.

Lenke til kommentar

Noen som vet om det er mulig å summere tallrekker og lignende via geogebra? Og hvordan gjør man det i så fall?

Du kan putte inn verdiar i reknearket og summere dei. Merk cellene med verdiar og trykk summeteiknet på verktøylinja.

Det er lettere å bruke kommando Følge[ <Uttrykk>, <Variabel>, <Fra>, <Til> ] og Sum[ <Liste> ].

Sjå der ja, det var ein betre måte. Burde sett meg om litt meir i programmet før eg svarte ...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan man som privatist bare ta med pc på eksamen og bruke geobra eller det andre programmet , eller må det avtales på forhånd? Har aldri brukt eller prøvd programmet siden vi ikke har lært noe om det , eller fått informasjon om det på skolen..

Ja, men det er vel slik at privatister skal krysse av for om de vil bruke pc når de melder seg opp på privatistweb.no. Om du har gjort det, er det i alle fall ikke noe problem. Hvis ikke, kan kanskje noe oppstå, selv om jeg også da tror det blir uproblematisk.

tror det spørs litt på hvor i landet du befinner deg. her i Trondheim kan man ikke bruke datamaskin på:

3. Fag uten datamaskin

I disse fagene får du ikke bruke datamaskin og må bruke blå eller sort penn og skrive på utdelt papir:

- MAT1001 Matematikk 1P-Y

- MAT1003 Matematikk 1P og 2P

- MAT1005 Matematikk 2P-Y

- MAT1006 Matematikk 1T-Y

- MAT1008 Matematikk 1T og 2T

- MAT1010 Matematikk 2T-Y

- MAT1011 Matematikk 1P

- MAT1013 Matematikk 1T

- MAT1015 Matematikk 2P

- MAT1017 Matematikk 2T

- NAT1002 Naturfag

- REA3002 Biologi 2

- REA3005 Fysikk 2

- REA3012 Kjemi 2

- REA3022 Matematikk R1

- REA3024 Matematikk R2

- REA3026 Matematikk S1

- REA3028 Matematikk S2

så ville sjekket det på privatistweb

Lenke til kommentar

På oppgave 3a) på r2 eksamen V11 står det

"a) Tegn grafen til f. Finn diameteren til skaftet der skaftet er bredest."

Kan man kjapt gjøre dette vha GeoGebra, eller blir det for overfladisk slik at når de skriver "Finn ..." så ønsker de helst hele utregningen?

Lenke til kommentar

Kan man kjapt gjøre dette vha GeoGebra, eller blir det for overfladisk slik at når de skriver "Finn ..." så ønsker de helst hele utregningen?

Om de vil ha hele utregningen skriver de "Finn ved regning ..." derfor går det bra å vise via geogebra vil jeg tro

Endret av Colb
Lenke til kommentar

Du kan bare bruke geoGebra her. Når jeg regnet gjennom oppgaven så deriverte jeg uttrykket, fant toppunktet. Tok alt for hånd, og det tok 2 minutter.

På noen oppgaver så lønner det seg nok å bruke GeoGebra, er det noe jeg er usikker på så sjekker jeg alltid svaret ved å regne på flere måter.

Lenke til kommentar

Sitter igjen to ting jeg sliter med eller ikke har helt på plass fra formelarket del 1. Avstand fra punkt til linje og avstand fra punkt til plan. Hva legges i dette?

Mener du hvordan man regner det ut?

Ja. Når får man bruk for det.

Lenke til kommentar

Man får bruk for det når oppgiven oppgir et punkt og et plan/en linje og ber deg finne avstanden mellom dem . :p Jeg tror ikke det har kommet på eksamen hittil egentlig, men det kan jo komme.

Når man skal finne avstanden fra et punkt P til en linje benytter man seg av at avstandsvektoren fra punktet til linjen vil stå vinkelrett på retningsvektoren til linjen. Da vet man at prikkprodukter er null og ved å sette opp det finner man punktet S der disse to vektorene skjærer hverandre. Så regner man bare ut lengden på SP.

Når man skal finne avstanden fra et punkt P til et plan benytter man seg av at avstandsvektoren står vinkelrett på planet og lager parameterfremstillingen for linjen gjennom P vinkelrett på planet. Så setter man denne parameterfremstillingen inn i ligningen for planet, og da kan man finne punktet S der vektoren skjærer planet. Så regner man ut lengden på SP.

Endret av Henrik B
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...