Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] rett på varsel om nedsatt lønn?

Jimstar

Anbefalte innlegg

Hei!

har jobbet i en barnehage i ca ett år nå, og slitt med en gammelkneskade siden nyttår. har måttet sykemelde meg 50%, og da oppstod et problem med lønnsnivået mitt. første lønning etter sykemelding var på 1000 kroner mindre enn det jeg vanligvis mottar som fast månedslønn. Om nav hadde vært direkte innblandet i lønningen min hadde alt dette vært mer forståelig, men NAV refunderer arbeidsgiveren min. Jeg får fremdeles lønningen på samme dato, én gang i måneden fra samme sted.

Det jeg lurer litt på er om arbeidsgiver kan ha satt ned lønnen min. isåfall er de pliktet til å melde ifra om dette, ikke sant?

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De kan ikke ha satt ned lønnen din. Det ville være en endringsoppsigelse, og vilkårene for dette foreligger nok ikke.

Og for endringsoppsigelse gjelder samme formkrav som for oppsigelse, da må du selvfølgelig ha fått (skriftlig) beskjed.

Ta kontakt med arbeidsgiver og hør, du.

Lenke til kommentar

Du får forskuttert sykepenger av arbeidsgiver etter folketrygdloven §22-13. Da ville jeg ringt NAV for å høre hva de har fått opplyst som sykepengegrunnlaget ditt og hva som benyttes..

Sykepengekapittelet er det største i folketrygdloven med 55 bestemmelser om hvordan de skal utregnes og beregnes. Hvorvidt finger riktig grunnlag er derfor umulig for oss å ha en formening om med så få opplysninger..

Arb. giver perioden beregnes etter ftrl §8-28:

Ǥ 8-28. Sykepengegrunnlaget i arbeidsgiverperioden

Sykepengegrunnlaget som nevnt i § 8-10 fastsettes i arbeidsgiverperioden etter en beregnet aktuell ukeinntekt, se § 8-29.

Den aktuelle ukeinntekten skal beregnes etter den gjennomsnittlige arbeidsinntekten pr. uke som arbeidstakeren har hatt i arbeidsforholdet i en nærmere bestemt periode før han eller hun ble arbeidsufør (beregningsperioden). Lovlig fravær uten lønn skal holdes utenfor beregningsperioden.

Beregningsperioden fastsettes slik:

a) I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og timelønn skal de siste fire ukene legges til grunn.

b) I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og månedslønn skal den siste måneden legges til grunn.

c) I et arbeidsforhold som har vart mindre enn fire uker, skal dette kortere tidsrommet legges til grunn.

d) I et arbeidsforhold der arbeidstakeren har fått varig lønnsendring i løpet av de siste fire ukene, skal tidsrommet etter lønnsendringen legges til grunn.

e) I et arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter skal et lengre og mer representativt tidsrom enn fire uker legges til grunn.

For timelønnede arbeidstakere med skiftende arbeidsperioder omgjøres den aktuelle ukeinntekten til et sykepengegrunnlag pr. dag i arbeidsgiverperioden ved at inntekten fordeles på det gjennomsnittlige antall arbeidsdager pr. uke i beregningsperioden.»

Hva som utgjør sykepengegrunnlaget er regulert i §8-29:

«§ 8-29. Arten av inntekt som utgjør den aktuelle ukeinntekten

Lønnsinntekt og andre godtgjørelser som er resultat av arbeidstakerens egen arbeidsinnsats tas med når den aktuelle ukeinntekten skal beregnes. Tillegg for ubekvem arbeidstid og ulempetillegg for spesielle arbeidsforhold regnes med.

Godtgjørelser som helt eller delvis skal dekke utgifter i forbindelse med utførelsen av arbeidet, tas ikke med. Dette gjelder blant annet diettgodtgjørelse, bilgodtgjørelse, verktøygodtgjørelse og smussgodtgjørelse. Overskudd på utgiftsgodtgjørelser regnes med og gis den verdien som nyttes ved forskottstrekk av skatt.

Lønn for overtid tas ikke med. Overtidslønn skal likevel tas med når overtiden er pålagt i arbeidsavtalen som fast overtid og dette ikke er i strid med lovbestemmelser om arbeidstid.

Feriepenger tas ikke med. Det samme gjelder godtgjørelse for 1. og 17. mai og bevegelige helligdager som arbeidstakeren opparbeider som et tillegg pr. arbeidstime.

Naturalytelser tas ikke med dersom arbeidstakeren også mottar ytelsene under sykefravær. Fra det tidspunkt arbeidstakeren ikke lenger mottar ytelsene, tas de med ved beregningen med den verdi som nyttes ved forskottstrekk av skatt.»

NAV beregner sykepenger etter §8-30:

«§ 8-30. Sykepengegrunnlaget når trygden yter sykepenger

Når trygden yter sykepenger, fastsettes sykepengegrunnlaget ut fra den aktuelle ukeinntekten (§ 8-28), som omregnes til årsinntekt. Se likevel andre ledd.

Dersom omregnet årsinntekt etter første ledd avviker mer enn 25 prosent fra den pensjonsgivende årsinntekten, skal sykepengegrunnlaget likevel svare til den sistnevnte inntekten. Sykepengegrunnlaget fastsettes i så fall etter bestemmelsene i tredje, fjerde eller femte ledd.

Sykepengegrunnlaget skal svare til den pensjonsgivende årsinntekten som beregnes på grunnlag av gjennomsnittet av de pensjonspoengtallene (§ 3-12) som er fastsatt for de tre siste årene. Det gjennomsnittlige poengtallet omregnes til pensjonsgivende årsinntekt ut fra grunnbeløpet på sykmeldingstidspunktet.

Dersom sykepengegrunnlaget etter tredje ledd ikke er representativt for den pensjonsgivende årsinntekten på sykmeldingstidspunktet, fastsettes sykepengegrunnlaget ved skjønn ut fra den pensjonsgivende årsinntekten som kan godtgjøres på dette tidspunktet. Dette gjelder også for et medlem som ikke har pensjonspoeng for de siste tre årene på grunn av for lav inntekt.

For en arbeidstaker som blir arbeidsufør i et tidsbegrenset arbeidsforhold på under seks måneder, fastsettes sykepengegrunnlaget etter første ledd, selv om dette sykepengegrunnlaget avviker mer enn 25 prosent fra sykepengegrunnlaget etter andre ledd. Dette gjelder bare for det tidsrommet arbeidsforholdet skulle ha vart. Deretter kan det ytes sykepenger etter tredje eller fjerde ledd dersom medlemmet kan dokumentere inntektstap.»

Kort fortalt skal NAV vurdere det grunnlaget arb. give oppgir opp mot pensjonspoengene dine. Er det avvik på 25% eller mer, skal man bruke pensjonspoengene. Hvis ikke poengene er representative skjønnsfastsettes sykepengegrunnlaget av NAV.

Som du sikkert har sett har jeg lagt til grunn at inngangsvilkårene for sykepenger er tilstede, samt at du barene arbeidstaker i bare har denne ene jobben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...