Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forskjell ang. Fri fra skolen 18. Mai

TheGrand

Anbefalte innlegg

Glemmen VGS. I Fredrikstad har gitt "russen": Alltså avgangselever som vil betale store summer for å drikke fri den 18. Mai grunnet at de ikke har hatt på seg russebuksen før selve "feiringstiden".

Dette er stor forskjellsbehandling for de som ikke har interesse å betale masse penger for å bli fulle.

Hvilke rettigheter har jeg som medelev (VG3) til å få fri samme dagen. Jeg vet at de ikke kan gi fri uten å gi andre også fri. Vil ta dette opp med ledelsen, men jeg trenger litt hjelp med argumenteringsgrunnlaget mitt.

Kunne dere hjelpe meg med argumenter og, eller gitt meg noen regler i denne situasjonen jeg kan bruke?

På forhånd. Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke savre, men første innlegget ditt var i beste fall vanskelig å forstå, vil prøve å klare litt opp i det

Jeg tolker det slik:

Skolen gir avgangselevene som utsetter å ta på seg russedress til "feiringsperioden" fri den 18. mai.

Dette betyr at alle som ikke er interessert i å leke russ får fri, mens de som har vært russ må på skolen.

Videre så er tilfellet

A)

Du har hatt på deg russebukse, må på skolen og synes det er forskjellsbehandling at de andre får fri og vil nå gjerne slippe

B)

De som ikke har betalt russekontigent omfattes ikke av fritaket og må således møte på skolen. Du er en av disse.

Lenke til kommentar

Det er (i utgangspunktet) fylkeskommunen som fastsetter skoleruten, altså hvilke dager som er skoledager, etter opplæringslova § 3-2. Konsekvensene av unnlatt oppmøte er gjerne delegert til den enkelte skole, se f.eks. Ordensreglementet for Akershus fylkeskommunes videregående skole § 5 der det er fastsatt:

1. Eleven skal være til stede under opplæringen dersom ikke annet er avtalt med skolen.

Det er dermed, i Akershus, opp til den enkelte skole å avtale unntak fra møteplikten. Jeg vil anta Østfold har noe lignende. Med skole menes hovedsakelig rektor. Skolen må imidlertid følge vanlige forvaltningsrettslige prinsipper om likebehandling, om å bare legge vekt på saklige hensyn, og om at avgjørelsene skal være innenfor en (ganske vid) rimelighetsstandard.

Jeg kan ikke se at en incentivbasert løsning på det skolen ser som et problem (at russetiden for enkelte starter allerede i februar) er i strid med disse prinsippene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...