Gå til innhold

Norge avskaffer Statskirken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det bildet har jeg sett før og budskapet er bare sprøyt. Hvordan er vitenskapelig framskritt målt? Det er bevisst feil definert å kalle middelalderen for "christian dark ages". De teknologiske framskrittene var færre under middelalderen, men ikke fraværende, dessuten skyldes ikke fraværet kristendommen.

Jo det gjør det! Å komme å påstå noe anent er ignorant.

Ikke-kristne nasjoner har vel utforsket galaksen for mange hundre år siden de da?

Lenke til kommentar

det har vært stilt spørsmålstegn til hvorvidt folk blir meldt inn i statskirken(folkekirken?) uten samtykke. Sunn skepsis er alltid bra, men dette er da et ganske velkjent faktum. Et eksempel er meg, jeg er aldri døpt(har navnedag dog) og konfirmerte meg borgelig, likevel er jeg medlem i statskirka. Tror det finnes flere tråder her på forumet som omhandler folk i tilsvarende situasjon?

 

Tenkte bare jeg skulle oppklare den lille digresjonen.

 

Fant en link etter et raskt googlesøk

http://www.humanistiskungdom.no/templates/PageRedesign____8962.aspx

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Her ville det vært fint med en kilde. Hvis du tenker på korstogene, så holdt de seg langt unna "de aller fleste ikke-kristne land".
post-118993-0-55156300-1337581414_thumb.jpg

 

Litt av en kilde.

 

Her ville det vært fint med en kilde. Hvis du tenker på korstogene, så holdt de seg langt unna "de aller fleste ikke-kristne land".
Island "Kristnet seg" så de ikke skulle bli invadert av en eller annen Nord Europeisk stat som sverd i hånd.

 

Ja, det var Olav Tryggvason av Norge som truet islendingene til å kristne seg, selv om han bare delvis lyktes med å fortsette Håkon den godes arbeid her hjemme.

 

Fortsatt har jeg til gode å få en kilde eller redegjørelse for hvordan verden utenfor Europa ble truet til å la seg døpe og hvordan kineserne, for eksempel, ikke landet på månen flere hundre år før amerikanerne av den grunnen.

Lenke til kommentar

Romerriket ble kristnet fordi det var blitt så mange av de kristne at Keiser Konstantin så at det ville være en fordel å få deres støtte. Hva vil du fram til?

 

Er du av den oppfatningen at menneskene ville landet på månen og utforsket galaksen mye tidligere hvis det ikke var for kristendommen (ca år 900 i følge bildet på forrige side)?

Lenke til kommentar

Jeg er at av den oppfattning at bokens religioner er veldig ekspanderende og aggressive, og histroien vår underbygger det.

 

Videre så er den "mørke middelalder" en tid hvor være brødre: Araberne utmerket seg og forsket videre, mens Europa fikk stafettpinnen igjen i Rennesansen hvor de også brukte veldig mye arabisk materiale. Den mørke middelalderen er ikke noe sort hull, men vis du ser på historien eurosentrisk så ja, er det jo moro i så det. Så har jeg sagt noe om at Kristendommen er negativ? Bare at den har hatt en negativ ekspansjonspoltikk.

Lenke til kommentar

Eneste problemet jeg ser med dette er vel at kirken i framtiden i større grad kan diskriminere homofile uten innblanding fra staten....

 

I fremtiden vil det vel kun bli nominert såkalte mørkemenn til landets biskopstillinger f.eks..

 

Og det ser jeg virkelig frem til. Hvis kirken ønsker å distansere seg fra befolkningen, betyr det lavere oppslutning, og det kan bare være godt.

 

Det er merkelig at kirken stadig kan "markedstilpasse" seg etter hva som er normalt i dagens samfunn. "Sannhetene" fra tidligere var visst ikke sannheter likevel, noe som bare understreker at hele sulamitten er oppspinn.

 

Jeg håper dette bare er første skritt mot å la samtlige trossamfunn være selvfinansierte. Staten bør ikke øse ut penger på overtro og organisert bedrag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...