Orwandel Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Sant. Men hvem tror du får størsteparten av kirkeskatten? Ifølge internett: Hvert år får Den norske kirke fire milliarder kroner i overføringer fra det offentlige. Hva mener du med "kirkeskatten" egentlig? For kirken får jo (per deff) "kirkeskatten". Og "kirkeskatten" er mye penger i forhold til den skatten andre trossamfunn får fordi Den norske kirke har syykt mange medlemmer i forhold til resten. Beklager at jeg var upresis. Jeg mente støtten til alle trossamfunn, hvor statskirken er den klart største og får mest penger. Men hadde det ikke vært bedre om medlemmene måtte betale medlemsavgift direkte, ikke via staten? Staten kunne gi oppstartsstøtte i begynnelsen, så måtte medlemmene betale etter det. Da hadde vi sett hvor folk faktisk hørte hjemme mye fortere. Dette er jo kjempegode nyheter. Nå er veien endelig ryddet for "ekte multikulturalisme". Nå mangler vi bare at muslimene klarer å stable på beina islamsk folkeparti, og vips har vi islam som statsreligion. Du høres ut som de som kommenterte Dagbladet-artikkelen... 2 Lenke til kommentar
limahc Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Jeg tror ikke det er noen konspirasjon at kristne og kirken ønsker penger og makt over samfunnet. Hadde Den Norske Kirke først og fremst ønsket makt, ville de nok heller ønsket å bli værende som et statelig organ (aka statskirke) fremfor en løsrivelse. Lenke til kommentar
Tekno Brukeren Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 (endret) Da har du misforstått. Mennesker blir automatisk innmeldt i statskirken uansett om foreldrene er kristne eller medlem. Kirken tjener på å ha flest mulig medlemmer, da får de også mye penger. Så om du konfirmerer deg eller ikke spiller ingen rolle. Det er nok av eksempler her på at folk har meldt seg ut flere ganger fordi statskirken meller dem inn igjen uten å si ifra. Etter det Jeg har hørt så blir ikke barn automatisk innmeldt i statskirken. For spebarn blir ikke medlem i statskirken før dei blir døpt og foreldre kan velge om barnet skal bli døpt eller ikke. Grunnen til at statkirken har så mange medlemmer er at det er en sterk tradisjon i Norge at barn blir døpt i kirka dessuten er det Gratis å døpe barn i statkirka. Endret 18. mai 2012 av Leseren Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Beklager at jeg var upresis. Jeg mente støtten til alle trossamfunn, hvor statskirken er den klart største og får mest penger. Men hadde det ikke vært bedre om medlemmene måtte betale medlemsavgift direkte, ikke via staten? Staten kunne gi oppstartsstøtte i begynnelsen, så måtte medlemmene betale etter det. Da hadde vi sett hvor folk faktisk hørte hjemme mye fortere. La kirkene bli helt uavhengig slik at staten har INGEN innflytelse i individets tro eller ateisme. Hvis jeg ble en nordman ville jeg bli ganske sint hvis jeg maate stoette andre religioner og sekter enn mine egne. Lenke til kommentar
Tekno Brukeren Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Beklager at jeg var upresis. Jeg mente støtten til alle trossamfunn, hvor statskirken er den klart største og får mest penger. Men hadde det ikke vært bedre om medlemmene måtte betale medlemsavgift direkte, ikke via staten? Staten kunne gi oppstartsstøtte i begynnelsen, så måtte medlemmene betale etter det. Da hadde vi sett hvor folk faktisk hørte hjemme mye fortere. La kirkene bli helt uavhengig slik at staten har INGEN innflytelse i individets tro eller ateisme. Hvis jeg ble en nordman ville jeg bli ganske sint hvis jeg maate stoette andre religioner og sekter enn mine egne. Kristendommen har blitt en del av Norsk kultur og kulturen er viktig og ta vare på ellers glømmer vi historien vår. Og innvandrere må ha litt respekt for Norsk kultur ellers blir det bråk. Det er ikke vi nordmenn som skal tilpasse os til innvandrerne. Det er innvandrerne som skal tilpasse seg oss. Slik som i USA der respekterer dei innvandrerne vist innvandrere respekterer amerikansk kultur. dette har gjort USA til verdens minst rasistiske land. Det er masse negativt vi kan si om USA men når det gjelder rasisme er de et foregangs land mye takket være Martin Luther King. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 (endret) Kristendommen har blitt en del av Norsk kultur og kulturen er viktig og ta vare på ellers glømmer vi historien vår. Kristendommen er også den største ødeleggelsen for vår kultur og historie. Da kirken slo seg sammen med kongemakten og innførte teokrati og forbud mot alle andre religioner hadde tusenvis av år med norsk religion null verdi. 500 år senere hadde katolsk historie i Norge null verdi i 1537. De delene av nesten 500 år med protestantisme kan vi ta vare på uten at kirken selv skal få penger av staten. Katolikismen klarer seg utmerket bra selv om den aldri kommer til å få den makten og rikdommen den engang hadde. Det kommer den protestantiske kirken også til å gjøre, selv om vi til og med hadde forbudt den i noen århundrer først. Endret 18. mai 2012 av Abigor 1 Lenke til kommentar
Tekno Brukeren Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 (endret) Kristendommen har blitt en del av Norsk kultur og kulturen er viktig og ta vare på ellers glømmer vi historien vår. Kristendommen er også den største ødeleggelsen for vår kultur og historie. Da kirken slo seg sammen med kongemakten og innførte teokrati og forbud mot alle andre religioner hadde tusenvis av år med norsk religion null verdi. 500 år senere hadde katolsk historie i Norge null verdi i 1537. De delene av nesten 500 år med protestantisme kan vi ta vare på uten at kirken selv skal få penger av staten. Katolikismen klarer seg utmerket bra selv om den aldri kommer til å få den makten og rikdommen den engang hadde. Det kommer den protestantiske kirken også til å gjøre, selv om vi til og med hadde forbudt den i noen århundrer først. Javel vist du ikke setter pris på å ha fri på de kristne helligdagene så får du gjøre det. husk! Søndag er en kristen helligdag. For vist ikke staten trur på Jesus så kan vi ikke ha fri på de kristne helligdagene. heldig vis så har jobben min Felles ferie i Jula og i påska. Dessuten Må vi bytte års talet vi har i dag år 2012 fordi det er 2012 år siden Jesus be født. Og alt dette her mister vi fordi politikerne er redde for og være rasistiske vis de ikke kvita seg med Kristendommen som stats religion etter den 22.07.11 fordi en terrorist sa at han ikke likte muslimer men det var mest kristne han drepte. Jeg gir ikke politikerne skylda for at vi ikke får fri. Men jeg gir ABB skylda, ikke nokk til at han dreper flere Nordmenn nå tar han fra oss helligdagene også. Faen ta deg ABB. Endret 18. mai 2012 av Leseren Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 (endret) Javel vist du ikke setter pris på å ha fri på de kristne helligdagene så får du gjøre det. husk! Søndag er en kristen helligdag. For vist ikke staten trur på Jesus så kan vi ikke ha fri på de kristne helligdagene. heldig vis så har jobben min Felles ferie i Jula og i påska. Jeg kan godt bytte bort søndagene, men da skal alle kristne arbeide i jula og andre hedenske helligdager. Jeg jobber like gjerne på søndag som hvilken som helst annen dag. Det har jeg også gjort i hele mitt liv, jeg har aldri hatt en mandag-til-fredag jobb. At man løsriver staten fra kirkens jernklo må ikke bety at man må fjerne fridagene. Akkurat som kirka beholdt hedenske helligdager kan et sekulært Norge beholde de fridagene vi har idag. Å blande inn dette med rasisme er helt unødvendig synes jeg. Riktignok er kristendommen en fremmed religion fra en annen verdensdel, men jeg synes likevel ikke det er rasistisk å fjerne statskirka av den grunn. Å blande inn dette med terrorister er også meningsløst, dette er en konflikt som ikke har noe med terror å gjøre. Kristendommen tok fra oss en mengde norske helligdager og gjennom historien har kirken vært kritisk til skandinaviske festtradisjoner. Endret 18. mai 2012 av Abigor 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Kristendommen har blitt en del av Norsk kultur og kulturen er viktig og ta vare på ellers glømmer vi historien vår. Og innvandrere må ha litt respekt for Norsk kultur ellers blir det bråk. Det er ikke vi nordmenn som skal tilpasse os til innvandrerne. Det er innvandrerne som skal tilpasse seg oss. Det landet som aldri hadde en statsreligion eller statskirke har de mest religioese befolkning. Kristendom forsvinner ikke fordi du privatiserer statskirken, jeg mener det blir mere folk som gaar paa kirke etter du privatisere. Det lutherske kirke maa da konkurere med andre sekter og blir bedre mer user friendly, ikke verre enn statskirken er idag. Lenke til kommentar
Tekno Brukeren Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Javel vist du ikke setter pris på å ha fri på de kristne helligdagene så får du gjøre det. husk! Søndag er en kristen helligdag. For vist ikke staten trur på Jesus så kan vi ikke ha fri på de kristne helligdagene. heldig vis så har jobben min Felles ferie i Jula og i påska. Jeg kan godt bytte bort søndagene, men da skal alle kristne arbeide i jula og andre hedenske helligdager. Jeg jobber like gjerne på søndag som hvilken som helst annen dag. Det har jeg også gjort i hele mitt liv, jeg har aldri hatt en mandag-til-fredag jobb. At man løsriver staten fra kirkens jernklo må ikke bety at man må fjerne fridagene. Akkurat som kirka beholdt hedenske helligdager kan et sekulært Norge beholde de fridagene vi har idag. Å blande inn dette med rasisme er helt unødvendig synes jeg. Riktignok er kristendommen en fremmed religion fra en annen verdensdel, men jeg synes likevel ikke det er rasistisk å fjerne statskirka av den grunn. Å blande inn dette med terrorister er også meningsløst, dette er en konflikt som ikke har noe med terror å gjøre. Kristendommen tok fra oss en mengde norske helligdager og gjennom historien har kirken vært kritisk til skandinaviske festtradisjoner. Jeg mener ikke at det er rasistisk og fjerne statskirka men at politikerne mener at det er rasistisk og beholde den. Lenke til kommentar
Tekno Brukeren Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Kristendommen har blitt en del av Norsk kultur og kulturen er viktig og ta vare på ellers glømmer vi historien vår. Og innvandrere må ha litt respekt for Norsk kultur ellers blir det bråk. Det er ikke vi nordmenn som skal tilpasse os til innvandrerne. Det er innvandrerne som skal tilpasse seg oss. Det landet som aldri hadde en statsreligion eller statskirke har de mest religioese befolkning. Kristendom forsvinner ikke fordi du privatiserer statskirken, jeg mener det blir mere folk som gaar paa kirke etter du privatisere. Det lutherske kirke maa da konkurere med andre sekter og blir bedre mer user friendly, ikke verre enn statskirken er idag. grunnen til at jeg ikke vill at Den Norske kirke skal bli privat er at vi kan miste mange av helligdagene vi har i dag. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 grunnen til at jeg ikke vill at Den Norske kirke skal bli privat er at vi kan miste mange av helligdagene vi har i dag. Har dette hendt i andre land som har fjernet statsreligion? Det blir veldig upopulaer aa gjoere og loese lettvint med aa endre navnet paa helligdagene. Vi kaller ikke helligdagene rundt jul, christmas break men "holiday break". 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 (endret) Jeg mener ikke at det er rasistisk og fjerne statskirka men at politikerne mener at det er rasistisk og beholde den. Da er det isåfall motsatt rasisme de mener eller? Synes det høres helt tullete ut uansett. Det er ikke rasistisk å skille en asiatisk religion med den norske stat! grunnen til at jeg ikke vill at Den Norske kirke skal bli privat er at vi kan miste mange av helligdagene vi har i dag. Hvorfor bekymrer du deg over det? Noe av det aller sterkeste vi har er tradisjonene. Selv ikke kirken under middelalderen klarte å knuse uønskede hedenske religioner, og de prøvde hart! Så tro ikke at et sekulært humanistisk demokrati klarer den jobben noe mer. Dessuten er det ikke et ønske om å endre på fridager, det er et ønske om å ha et Norge som ikke er knyttet til kirka! Endret 18. mai 2012 av Abigor Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Dere som mener at alle barn automatisk meldes inn i kirka ved fødselen, har dere en kilde på det? Det stemmer sikkert at mange spedbarn døpes uten å bli spurt først, men da er det foreldrene deres som bør klandres. At medlemsjuks forekommer fra tid til annen er jeg ikke i tvil om, men det er ikke noe som er typisk for Den norske kirke. Det er noe av grunnen til at jeg mener at alle organisasjoner bør være økonomisk uavhengige av staten. Eventuelt bør pengene fordeles etter andre kriterier enn antall medlemmer. Lenke til kommentar
Tekno Brukeren Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Et lyspunkt er at noen sier staten ikke slutter og eie Den Norske Kirke men suter å ham makt over den?. Lenke til kommentar
Tekno Brukeren Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Dere som mener at alle barn automatisk meldes inn i kirka ved fødselen, har dere en kilde på det? Det stemmer sikkert at mange spedbarn døpes uten å bli spurt først, men da er det foreldrene deres som bør klandres. Du kan ikke spøre et spedbarn om det vil døpest det har ikke lært å snakke enda. Barn som snakker er ikke lenger spedbarn. I de fleste religioner døper de barn før de har lært å snakke. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 I de fleste religioner døper de barn før de har lært å snakke. Hvilke religioner da? Det blir ikke bra før staten ikke bare slutter å bestemme over kirker, men også slutter å betale for den. Lenke til kommentar
Tekno Brukeren Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 I de fleste religioner døper de barn før de har lært å snakke. Hvilke religioner da? Det blir ikke bra før staten ikke bare slutter å bestemme over kirker, men også slutter å betale for den. Muslimer har vell en slaks form for dåp, Jøder har vell en slaks form for dåp, også videre også videre. Staten betaler støtte til alle slaks trossamfunn som er godkjent av staten der de får betalt etter hvor mange medlemmer hvert trossamfunn har. Det betyr at vist et ana trossamfunn enn Den Norske Kirke får flere medlemmer enn Den Norske Kirke så få det også mer penger enn Den Norske Kirke av staten. Slik har det vert lenge. Lenke til kommentar
limahc Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 At man løsriver staten fra kirkens jernklo Motsatt. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 grunnen til at jeg ikke vill at Den Norske kirke skal bli privat er at vi kan miste mange av helligdagene vi har i dag. At vi ikke lenger har statsreligion betyr ikke at vi skal sparke ut vår kristne kulturarv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå