Gå til innhold

Norge avskaffer Statskirken

Anbefalte innlegg

Anbefaler forøvrig å lese Dagbladets artikkel om saken, da særlig kommentarfeltet.

Dagbladets kommentarfelt er vel hovedgrunnen til at jeg ikke er nasjonalist.

Kristendommen forsvinner,ja,men blir nok erstattet med islam. Naa er det fritt frem for de som vil ha innfoert sharia,dette baner jo veien for dem.. Blir saa sint for at MIN valgfrihet sakte men sikkert blir tatt i fra meg. Og med sharia forsvinner vel det meste av frihet,spesielt for kvinner...Saa lykke til,Norge...!!

Å ta kristendommen ut av konstitusjonen er å kuppe de verdier vårt samfunn bygger på. Samtidig så tilrettelegger de samme politikere for at sharia og islamske verdier, som ikke har bevist annet enn å være undertrykkende, stadig får større innflytelse i samfunnet. Vi bytter ut kjærnen i demokratiet vårt uten noen som helst debatt blandt folket.

Jeg blir skremt av denne selvforakten for våre egne verdier

Det er faktisk ganske alvorlig det som skjer. Det heter i grunnloven at vårt land skal være tuftet på den luthersk-evangeliske tro. Dette landet har hatt stor velstand i mange år.

Sivilasjoner som har forsøkt å radere ut kristendommen før er blitt jevnet med jorden og sluttet å eksistere. Se på det gamle romerrike f.eks.

Snart fjerner de vel også korset fra flagget vårt.

Forrædere

Jeg antar at at alle religiøse helgedager nå blir borte dvs. påsken, pinsen, Kristi Himmelfartsdag osv og at alle kirker blir "verdinøytrale", eller at de blir solgt til muslimske trosamfunn og blir moskeer slik det allerede har skjedd i Drammen

Jeg kan si en ting med sikkerhet, og det er at Norge ikke blir det samme landet etter at denne lovendringen har blitt vedtatt.

Demokrati, åpenhet fremstår som en vits og er enda en bløff fra vår regjering, slik de oppfører seg. Denne regjeringen tråkker på demokratiske prinsipper, og vi minner snart mer om et diktatur slik ting foregår nå.

hele regjeringen er jo gjennomsyret av svik-

Dette er tragisk. Det norske samfunnet er tuftet på kristne verdier, verdier jeg gjerne så videreført til neste generasjon.

ser det er mange som er glade for dette.

men jeg er litt forbauset at ikke flere vil ta vare på vår tro og norske kultur.

Men istede støtte opp om at muslimer kan bygge opp sine kirker vi har blitt et merklig samfun.

Man skulle tro at det var meget enkelt i et såpass opplyst land som Norge at alle visste forskjell på begrepene "Luther-Evangelisme" og (all) "kristendom" rett og slett bare ved at det er to forskjellige ord.

Du som er så redd for at det blir Sharia i framtiden her på berget, får bli litt aktiv i å få innført en grunnlovsparagraf som forbyr at Norge danner statsreligion, og forbyr å gå i forbund eller å slå seg sammen med andre land og sammenslutninger (som f.eks. EU) dersom disse har en statsreligion, og at det skal være et krav i denne lovparagrafen å opprette en klausul i en hver slik sammenslåings avtaler som sier at avtalen automatisk brytes dersom den nye nasjonen evt. forbundet oppretter en statsreligion. :)

Det burde vel løse problemet, dersom man ikke blir offer for en annen makts eller gruppes statskupp, da er man jo "rævpult" uansett hvordan man vender på det.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er politisk frihet i Norge selv om barna bare lærer om AP, selv om bare AP for å ha sine sendinger på statlig tv og radio, selv om bare AP får ha sine ansatte i staten, selv om bare AP for ha offiserer i forsvaret.

Det er naturlig at vår offisielle religion får mer fokus enn andre. Resten av innlegget ditt er svada, for du vet like godt som meg at barn lærer om flere religioner enn kristendommen, at flere religioner og trossamfunn får «ha sine sendinger på statlig tv og radio», og at ingen nekter en muslim jobb i staten, ei heller en stilling som offiser i Forsvaret (med unntak av feltprester, men det er også relatert til statskirken).

Jeg sier ikke at slik det er i dag er best, og på ingen måte må forandres. Jeg vil skille kirke og stat like mye som deg (for det er vel det du vil?), men frem til det skjer, er det bare «rett og rimelig» at statskirken prioriteres fremfor andre religioner. Igjen, dette fjerner ikke religionsfriheten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er politisk frihet i Norge selv om barna bare lærer om AP, selv om bare AP for å ha sine sendinger på statlig tv og radio, selv om bare AP får ha sine ansatte i staten, selv om bare AP for ha offiserer i forsvaret.

Det er naturlig at vår offisielle religion får mer fokus enn andre. Resten av innlegget ditt er svada, for du vet like godt som meg at barn lærer om flere religioner enn kristendommen, at flere religioner og trossamfunn får «ha sine sendinger på statlig tv og radio», og at ingen nekter en muslim jobb i staten, ei heller en stilling som offiser i Forsvaret (med unntak av feltprester, men det er også relatert til statskirken).

Jeg sier ikke at slik det er i dag er best, og på ingen måte må forandres. Jeg vil skille kirke og stat like mye som deg (for det er vel det du vil?), men frem til det skjer, er det bare «rett og rimelig» at statskirken prioriteres fremfor andre religioner. Igjen, dette fjerner ikke religionsfriheten.

Du har misforstått.

Kun kirken har daglig forkynnelse på statlig radio. Kun kirken har forkynnelse ukentlig på statlig tv. Kun kirken har prester ansatt i forsvaret! Jeg har selv vært i førstegangstjeneste i forsvaret, at muslimer eller hedninger kan ha jobb der vet jeg godt. Men da har du også misforstått sammenligningen. Jeg snakker ikke om ansatte med ulike bakgrunner, jeg snakker om at prester er ansatt! Tilsvarende ville vært at en imam var ansatt og at hele troppen skulle be til Allah mens imamen talte.

Dette undergraver religionsfriheten på det groveste.

Vet du hva jeg fikk høre da jeg brukte min menneskerett til å ikke delta på feltgudstjeneste? Jeg ble regelrett stilt opp etter veggen og spurt av mitt befal "har du ikke respekt?". Jeg som eneste person i hele troppen ble satt til å vaske feltkjøkkenet mens resten hadde feltgudstjeneste.

Dette er ikke religionsfrihet, på lik linje med at dersom eksempelet mitt med AP var tilfelle så ville det ikke vært politisk frihet. Å si "du kan stemme på hvem du vil" holder ikke dersom man blir automatisk innlemmet i statskirken ved fødsel, man har kristendomsfag på skolen og skoleavslutninger i kirka!

Lenke til kommentar

Jeg tror de som ser på religionsundervisning i skolen som "indoktrinering" virkelig burde få oppleve hva indoktrinering faktisk er...

Og for å komme enkelte i forkjøpet: å si at "ja, men det undervises i skolen som om det var fakta" er ikke et argument. Det står ikke i læreplanen at elevene skal lære at det er sant på lik linje med vitenskap. Dersom det har skjedd så er det på grunn av læreren, ikke systemet.

PS: Ingen blir "indoktrinert" til en tro pga. 3 timers undervisning i uka og 2-3 skolegudstjenester. Hadde hjernevasking vært så enkelt så hadde jeg allerede overbevist kate Upton om å flytte hjem til meg.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis ingen blir indoktrinert av forkynnelse så hadde det heller ikke vært noe forkynnelse i skolen. Det er kanskje ikke så ille nå, men da jeg gikk på skolen var kristendomsfaget i strid med menneskerettighetene.

Dessuten er skolen bare et aspekt.

Hadde du byttet ut kirkens rolle med islam, så hadde det blitt et helvetes spetakkel! Hadde du latt AP fått samme privilegier samtidig som de andre partiene ble holdt unna hadde alle snakket om indoktrinering. Men når det er kristendommen er det ikke så ille.

Lenke til kommentar

Dette undergraver religionsfriheten på det groveste.

Vel, da er vi uenige.

Vet du hva jeg fikk høre da jeg brukte min menneskerett til å ikke delta på feltgudstjeneste? Jeg ble regelrett stilt opp etter veggen og spurt av mitt befal "har du ikke respekt?". Jeg som eneste person i hele troppen ble satt til å vaske feltkjøkkenet mens resten hadde feltgudstjeneste.

At du ikke fikk gjøre som du ville i militæret, burde ikke være noen overraskelse. Jeg har selv deltatt på feltgudstjenester, og presten snakket om mye mer enn Gud og kristendommen, og ingen ble tvunget til å be.

Hadde du byttet ut kirkens rolle med islam, så hadde det blitt et helvetes spetakkel!

Norge har «alltid» vært et kristent land. Selvsagt hadde det blitt bråk hvis vi på dagen ble et land med islam som statsreligion.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Norge har «alltid» vært et kristent land. Selvsagt hadde det blitt bråk hvis vi på dagen ble et land med islam som statsreligion.

Rart at over 10'000 år med hedensk historie plutselig må vike for mindre enn 500 år med protestantisme?

At du ikke fikk gjøre som du ville i militæret, burde ikke være noen overraskelse. Jeg har selv deltatt på feltgudstjenester, og presten snakket om mye mer enn Gud og kristendommen, og ingen ble tvunget til å be.

Jeg prøver hardt å unngå å tolke det du sier her som hånlig. Er det slik at menneskerettigheter ikke betyr så mye i forsvaret? Er det sånn at å fritt selv skulle bestemme om man skal delta på politiske og religiøse møter er en frihet man mister? Det du uttrykker her er for meg et ganske forstyrrende syn, det bryter med fundamentale humanistiske verdier.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er et første skritt i riktig retning. For meg som ønsker en privatisering av troen er det neste skritt å avskaffe statsstøtten til trossamfunn. Folk som vil bruke tiden sin på å tro skal selvsagt få gjøre det så mye de vil, men da kan de betale for det selv.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fri Tanke har en ganske bra gjennomgang av hvordan STATSKIRKEN vil være fra nå av.

http://fritanke.no/i...et&NyhetID=8840

1) Den norske kirke skal ha særskilt forankring i Grunnloven, jmf, ny § 16.

2) Den norske kirkes organisering og virksomhet skal fortsatt reguleres ved en egen kirkelov, uten at kirken defineres som eget rettssubjekt.

3) Staten skal fortsatt lønne og ivareta arbeidsgiveransvaret for biskoper, proster, prester og andre som tilsettes i kirkelige stillinger av regionale og sentrale kirkelige organer, dvs. at disse fortsatt skal være statstjenestemenn.

4) Den regionale og sentrale kirkelige administrasjonen skal fortsatt være en del av statsforvaltningen.

5) Forvaltningsloven og offentlighetsloven skal fortsatt gjelde for lovbestemte kirkelige organer.

6) Staten skal fortsatt sørge for at kommunene har lovbestemt plikt til å finansiere den lokale kirkes virksomhet.

7) Den kommunale representasjonen i kirkelig fellesråd videreføres som i dag.»

Med andre ord er det fortsatt tette bånd mellom kirke og stat/offentlighet.

Endret av Strappado
Lenke til kommentar

Rart at over 10'000 år med hedensk historie plutselig må vike for mindre enn 500 år med protestantisme?

Så lenge Norge har vært en samlet nasjon (siden 1030 for å være ganske nøyaktig) har Norge vært et kristent land. Det vil ikke nødvendigvis si at alle er troende kristne, men at nasjonen kulturelt sett i en grad er kristent.

Jeg er positiv til denne endringen og hva den kan føre til. De siste 200(?) årene har Norge blitt mer sekularisert, og når det bare peker i den retningen er det klart at religionen og staten ikke kan klamre seg fast til hverandre til evig tid. På sikt ønsker jeg at kirken og alle andre trossamfunn også skal bli økonomisk uavhengige av staten. Selv om jeg ikke er troende, vil jeg fortsette å være medlem av kirken, men da betaler jeg heller en medlemsavgift direkte til et trossamfunn uten innblanding av staten, enn at skattepengene mine må gjennom en byråkratisk mølle for å finansiere kirken.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Kulturelt sett er vi stor grad et hedensk land. Vi snur ikke det andre kinn til i konflikt, vi fråtser i god mat og drikke, vi har hedenske høytider osv. Veldig mye av vår væremåte, språk, tradisjoner og kultur har vi fra vår hedenske historie.

Endret av Abigor
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er riktig, men det gjelder også kristendommen, om det bare er noe så banalt som å ta seg fri på søndager. Det er ikke feil å si at Norge også er et hedensk, men vi kan ikke glemme den kristne kulturarven. I alle fall kan vi luke ut Islam som en vesentlig bidragsyter før vi fant olje i Nordsjøen.

Lenke til kommentar

Hvis vi synes den gammelnorske hedningkulturen er viktigere enn den kristne fordi den kom før, burde vi ikke helst fokusere på de eldste, opprinnelige kulturene da? Fosnakulturen, komsakulturen og nøstvetkulturen, for eksempel? Vi har jo alle et tett kulturelt bånd til disse.

Lenke til kommentar

Norway has true freedom of religion, but what it doesn't have is neutrality. If I am Muslim or baptist or jehova or atheist i must financially support faiths I disagree with

Most interesting is that the state that always had neutrality towards religion has the most vibrant religious communities and the most tolerance of religion. Getting rid of statskirken may actually increase religious participation

Lenke til kommentar

Hvis vi synes den gammelnorske hedningkulturen er viktigere enn den kristne fordi den kom før, burde vi ikke helst fokusere på de eldste, opprinnelige kulturene da? Fosnakulturen, komsakulturen og nøstvetkulturen, for eksempel? Vi har jo alle et tett kulturelt bånd til disse.

Absolutt! Først, lengst og mest unik.

Ikke bare fordi den kom først, men fordi det er en langt mer rotekte norsk/europeisk kultur fremfor asiatisk religion. Også er det en kultur som har vart ti ganger så lenge som kristendommen.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...