Gå til innhold

Norge avskaffer Statskirken

Anbefalte innlegg

Tro hvor lang tid det tar før denne tråden også flommer over med kommentarer av typen "Endelig slutt på overtro", "Tenk at voksne folk har fantasivenner", osv... Er selv ateist, men ingenting irriterer meg mer enn nedlatende ateister som skal infiltrere alle tråder om religion.

Det vil ikke skje. :)

For meg vil ikke det å skille stat og kirke ha noe å si, men det er vel kanskje på tide?

Jeg er enig i at det er på tide, men er usikker på om jeg vil påvirket personlig av dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler forøvrig å lese Dagbladets artikkel om saken, da særlig kommentarfeltet.

Dagbladets kommentarfelt er vel hovedgrunnen til at jeg ikke er nasjonalist.

Kristendommen forsvinner,ja,men blir nok erstattet med islam. Naa er det fritt frem for de som vil ha innfoert sharia,dette baner jo veien for dem.. Blir saa sint for at MIN valgfrihet sakte men sikkert blir tatt i fra meg. Og med sharia forsvinner vel det meste av frihet,spesielt for kvinner...Saa lykke til,Norge...!!

Å ta kristendommen ut av konstitusjonen er å kuppe de verdier vårt samfunn bygger på. Samtidig så tilrettelegger de samme politikere for at sharia og islamske verdier, som ikke har bevist annet enn å være undertrykkende, stadig får større innflytelse i samfunnet. Vi bytter ut kjærnen i demokratiet vårt uten noen som helst debatt blandt folket.

Jeg blir skremt av denne selvforakten for våre egne verdier

Det er faktisk ganske alvorlig det som skjer. Det heter i grunnloven at vårt land skal være tuftet på den luthersk-evangeliske tro. Dette landet har hatt stor velstand i mange år.

Sivilasjoner som har forsøkt å radere ut kristendommen før er blitt jevnet med jorden og sluttet å eksistere. Se på det gamle romerrike f.eks.

Snart fjerner de vel også korset fra flagget vårt.

Forrædere

Jeg antar at at alle religiøse helgedager nå blir borte dvs. påsken, pinsen, Kristi Himmelfartsdag osv og at alle kirker blir "verdinøytrale", eller at de blir solgt til muslimske trosamfunn og blir moskeer slik det allerede har skjedd i Drammen

Jeg kan si en ting med sikkerhet, og det er at Norge ikke blir det samme landet etter at denne lovendringen har blitt vedtatt.

Demokrati, åpenhet fremstår som en vits og er enda en bløff fra vår regjering, slik de oppfører seg. Denne regjeringen tråkker på demokratiske prinsipper, og vi minner snart mer om et diktatur slik ting foregår nå.

hele regjeringen er jo gjennomsyret av svik-

Dette er tragisk. Det norske samfunnet er tuftet på kristne verdier, verdier jeg gjerne så videreført til neste generasjon.

ser det er mange som er glade for dette.

men jeg er litt forbauset at ikke flere vil ta vare på vår tro og norske kultur.

Men istede støtte opp om at muslimer kan bygge opp sine kirker vi har blitt et merklig samfun.

Man skulle tro at det var meget enkelt i et såpass opplyst land som Norge at alle visste forskjell på begrepene "Luther-Evangelisme" og (all) "kristendom" rett og slett bare ved at det er to forskjellige ord.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Virkelig på tide og en virkelig god nyhet. Church and state, keep dem separate! Nå er det jo sånn at man neppe får gratis øl og flere fridager pga dette så det blir jo spennende å se hva som skjer i etterkant:

-Vil man beholde religiøse fridager som før, eventuelt gi fri til den enkeltes tro?

-Vil staten slutte å sende penger til kirken?

-Vil kirkens bygg og eiendommer fortsatt kunne kreves beholdt når eieren (staten) har trukket seg?

-Vil de konservative overta slik at man nå får absolutt nei til homofile, kvinnelige prester osv.?

-Vil lønnsforhandlingene nå være "private"?

-Vil andre livssyn lettere få seremoinirettigheter slik at man bl.a kan gifte seg satanisk om man vil?

-Vil blasfemilovene opprettholdes?

Lenke til kommentar

Det ser ut som om dette først og fremst kutter forbindelsen mellom politikere og kirkens ledere. Det er ikke nok, ikke på langt nær. Det var jo egentlig det eneste positive ved Statskirken, at vi hadde en viss kontroll på galskapen.

Jeg håper dette fører til en hurtig avvikling av alle forbindelser staten har med religion, og alle godene de har nytt ufortjent av.

Endret av KarlRoger
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Virkelig på tide og en virkelig god nyhet. Church and state, keep dem separate! Nå er det jo sånn at man neppe får gratis øl og flere fridager pga dette så det blir jo spennende å se hva som skjer i etterkant:

Det er ikke snakk om et fullstendig brudd mellom kirke og stat. Kirken, Den norske kirke, vil fortsatt «tilhøre», finansieres og til en viss grad styres av staten. KarlRoger har rett i at «bruddet» i hovedsak fokuserer på å kutte forbindelsen mellom politikere og kirkens ledelse.

*en lang liste med spørsmål*

Du finner svar på mange av spørsmålene/påstandene i kirkeforliket. Jeg kan trekke frem et par av de viktigste punktene.

2. Kirkelig statsråd og kirkeordning

Partene er enige om at bl.a. følgende vesentlige elementer i statskirkeordningen skal videreføres:

1. Den norske kirke skal ha særskilt forankring i Grunnloven, jmf, ny § 16.
  2. Den norske kirkes organisering og virksomhet skal fortsatt reguleres ved en egen kirkelov, uten at kirken defineres som eget rettssubjekt.
  3. Staten skal fortsatt lønne og ivareta arbeidsgiveransvaret for biskoper, proster, prester og andre som tilsettes i kirkelige stillinger av regionale og sentrale kirkelige organer, dvs. at disse fortsatt skal være statstjenestemenn.
  4. Den regionale og sentrale kirkelige administrasjonen skal fortsatt være en del av statsforvaltningen.
  5. Forvaltningsloven og offentlighetsloven skal fortsatt gjelde for lovbestemte kirkelige organer.
  6. Staten skal fortsatt sørge for at kommunene har lovbestemt plikt til å finansiere den lokale kirkes virksomhet.
  7. Den kommunale representasjonen i kirkelig fellesråd videreføres som i dag.

3. Grunnlovsendringer:

Når prosessen i punkt 1 er gjennomført, gjøres følgende endringer i Grunnloven:

Grl. § 2 endres til: «Værdigrundlaget forbliver vor kristne og humanistiske Arv. Denne Grundlov skal sikre Demokrati, Retsstat og Menneskerettighederne.»

Grl. § 16 endres til: «
Alle Indvaanere af Riget have fri Religionsøvelse.
Den norske Kirke, en evangelisk-luthersk kirke, forbliver Norges Folkekirke og understøttes som saadan af Staten
. Nærmere Bestemmelser om dens Ordning fastsættes ved Lov. Alle Tros- og Livssynssamfund skal understøttes paa lige Linje.
»

(Listen er forkortet. – Runar)

4. Finansiering

Dagens finansieringsordninger for Den norske kirke og andre tros- og livssynssamfunn videreføres. Det innebærer blant annet at det ikke innføres medlemsavgift i Den norske kirke.

Lenke til kommentar

Det ser ut som om dette først og fremst kutter forbindelsen mellom politikere og kirkens ledere. Det er ikke nok, ikke på langt nær. Det var jo egentlig det eneste positive ved Statskirken, at vi hadde en viss kontroll på galskapen.

Det er jo dette som har vært det viktige, at makten flyttes fra Kongen (Regjeringen) og til kirkens egne organer, slik at det er kirken selv som utnevner proster og biskoper. Dette er viktig mtp menneskerettigheter og religionsfrihet; alle trossamfunn skal stå fritt til å velge sine egne ledere.

Et annet viktig poeng er at loven om 50% statskirkemedlemmer i Regjeringen faller bort, slik at alle nå stiller på lik linje - uansett om de er sekulære eller medlemmer av andre trossamfunn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

[...]3. Grunnlovsendringer:

Når prosessen i punkt 1 er gjennomført, gjøres følgende endringer i Grunnloven:

Grl. § 16 endres til: «Alle Indvaanere af Riget have fri Religionsøvelse. Den norske Kirke, en evangelisk-luthersk kirke, forbliver Norges Folkekirke og understøttes som saadan af Staten. Nærmere Bestemmelser om dens Ordning fastsættes ved Lov. Alle Tros- og Livssynssamfund skal understøttes paa lige Linje.»[...]

Det var synd. For angående "automatisk innmelding" i statskirken (eller nå blir den vel bare "kirken") for alle med minst en forelder innskrevet i statskirkens ruller var/er jo dette basert på §2 og spesielt det uthevede:

Alle Indvaanere af Riget have fri Religionsøvelse.

Den evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion. De Indvaanere, der bekjende sig til den, ere forpligtede til at opdrage deres Børn i samme.

.

Lenke til kommentar

Det var synd. For angående "automatisk innmelding" i statskirken (eller nå blir den vel bare "kirken") for alle med minst en forelder innskrevet i statskirkens ruller var/er jo dette basert på §2 og spesielt det uthevede:

Jeg skulle nevnt at jeg kuttet ned listen over endringer i Grunnloven. Grunnlovens § 2, som du siterer, endres til følende:

«Værdigrundlaget forbliver vor kristne og humanistiske Arv. Denne Grundlov skal sikre Demokrati, Retsstat og Menneskerettighederne.»

Det kan dermed se ut til at man ikke lenger automatisk blir medlem i «Statskirken», selv om foreldre er det.

Lenke til kommentar

Ja, det er absolutt mye som står igjen å bli kvitt. For de som fronter religionsfrihet (noe jeg også gjør, så lenge det inkluderer frihet fra religion), så ser ikke jeg at det kommer mye positivt ut av dette her og nå. Men om vi med dette blir kvitt automatisk medlemsskap, så vil det ha en enorm effekt over tid, og forhåpentligvis gjøre det uproblematisk å kaste alt sammen neste gang.

Det er jo dette som har vært det viktige, at makten flyttes fra Kongen (Regjeringen) og til kirkens egne organer, slik at det er kirken selv som utnevner proster og biskoper. Dette er viktig mtp menneskerettigheter og religionsfrihet; alle trossamfunn skal stå fritt til å velge sine egne ledere.

Det er ikke religionsfrihet, å gi én gruppe langt flere rettigheter og ressurser enn andre.

Et annet viktig poeng er at loven om 50% statskirkemedlemmer i Regjeringen faller bort, slik at alle nå stiller på lik linje - uansett om de er sekulære eller medlemmer av andre trossamfunn.

Joda, dette er bra. Det har ingen hensikt å stille krav til religiøs tro, direkte eller indirekte, for statlige posisjoner.

Endret av KarlRoger
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det er absolutt mye som står igjen å bli kvitt. For de som fronter religionsfrihet (noe jeg også gjør, så lenge det inkluderer frihet fra religion), så ser ikke jeg at det kommer mye positivt ut av dette her og nå. Men om vi med dette blir kvitt automatisk medlemsskap, så vil det ha en enorm effekt over tid, og forhåpentligvis gjøre det uproblematisk å kaste alt sammen neste gang.

Jeg tror vi må ta et skritt av gangen. Det er ikke så enkelt at staten kan bryte alle bånd med kirken over natten.

Slik jeg tolker endringene i Grunnloven blir man ikke lenger automatisk meldt inn i Statskirken, men jeg kan jo ta feil.

Det er ikke religionsfrihet, å gi én gruppe langt flere rettigheter og ressurser enn andre.

Som limach sier har dette lite med religionsfrihet å gjøre. FN angir religionsfrihet som «frihet til enten alene eller sammen med andre, offentlig eller privat, å gi uttrykk for sin religion eller tro i lære, gjerning, utøving og etterleving», og denne friheten har vi i Norge.

Lenke til kommentar

Som limach sier har dette lite med religionsfrihet å gjøre. FN angir religionsfrihet som «frihet til enten alene eller sammen med andre, offentlig eller privat, å gi uttrykk for sin religion eller tro i lære, gjerning, utøving og etterleving», og denne friheten har vi i Norge.

Så kan du jo spørre deg selv om det er politisk frihet å:

-automatisk melde inn nyfødte og barn inn i AUF. Om du melder dem ut så må du årlig kontrollere at de ikke snikinnføres i AUF's medlemsregister igjen.

-sette av 80% av samfunnsundervisning til å lære barn og unge APs partiprogram og 20% som skal holde til FRP, KRF, V, SV, H og alle de andre partiene.

-sende barn og unge gjennom hele grunnskolen og videregående til APs ungdomsmøte ved høytider året rundt

-ha offentlige ansatte fra AP i offentlige institusjoner som forsvaret og sykehus

-ha politisk feltleir i forsvaret der en AP-politiker snakker til alle rekrutter og befal

-ha offentlig taler av AP-politikere hver dag på statlig radio og kringkasting fra AP sine møter ukentlig på statlig tv. Andre partier får selvsagt ikke lov til å ha noen form for politisk propaganda på nrk.

Etter at generasjon på generasjon er automatisk innmeldt i AUF og oppvokst med utelukkende AP-indoktrinering fra første år på skolen til de er ferdig med forsvaret i en alder av 20 år så kan vi jo si at joda, i Norge har vi politisk frihet og du kan stemme akkurat hva du vil!

Endret av Abigor
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Etter at generasjon på generasjon er oppvokst med utelukkende AP-indoktrinering fra første år på skolen til de er ferdig med forsvaret i en alder av 20 år så kan vi jo si at joda, i Norge har vi politisk frihet og du kan stemme akkurat hva du vil!

Det du skriver har ingenting med trådens emne å gjøre. Vi diskuterer kirke og stat, ikke Ap.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Åhh, skrev jeg AP? Beklager, det var en skrivefeil. Det skulle selvsagt stå KIRKEN!

Godt forsøk.

Det er religionsfrihet i Norge selv om landet har en statskirke. Det ingen som nekter deg å praktisere en annen religion eller tro, selv om den evangelisk-lutherske kirke, statskirken, prioriteres.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Åhh, skrev jeg AP? Beklager, det var en skrivefeil. Det skulle selvsagt stå KIRKEN!

Godt forsøk.

Det er religionsfrihet i Norge selv om landet har en statskirke. Det ingen som nekter deg å praktisere en annen religion eller tro, selv om den evangelisk-lutherske kirke, statskirken, prioriteres.

Og der er ingen som nekter meg å stemme noe annet enn Arbeiderpariet. Etter at generasjon på generasjon har automatisk blitt medlem av AUF fra fødselen av, gjeninnført som medlem etter å ha meldt seg ut, etter å ha lært om AP på skolen i 10 år og såvidt vet hva de andre partiene står får, etter at hele klassen ble sendt til AUF-møte i regi av offentlig skole, etter å ha sett AP-propaganda på tv hver uke og hørt AP-politikere tale på radio hver dag... etter alt dette så er det 100% politisk frihet til å stemme på akkurat hva du vil!

Det er politisk frihet i Norge selv om barna bare lærer om AP, selv om bare AP for å ha sine sendinger på statlig tv og radio, selv om bare AP får ha sine ansatte i staten, selv om bare AP for ha offiserer i forsvaret.

Endret av Abigor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...