Abigor Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 (endret) Ikke så mye makt at det gjør noe for hvermansen. En annen form for makt som begge sider benyutter seg av er å stigmatisere/utstøte de som ikke handler i tråd med rådende makt. Hvis du vil bryte ut av ett religiøst miljø, eller bekjenne deg som nyfrelst og søke til religiøse miljøer - står du i like stor fare for å bli utsatt for mobben. Det være seg det samme om mobben tror på det ene eller det andre. Med en sekulær stat der kirken gir slipp på den makten jeg har eksemplifisert vil ingen bli stigmatisert. Enten de oppsøker religiøse miljøer eller ikke gjørt det, så fort kirken kastes ut av staten opphører stigmatiseringen. Endret 30. mai 2012 av Abigor Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Ikke så mye makt at det gjør noe for hvermansen. En annen form for makt som begge sider benyutter seg av er å stigmatisere/utstøte de som ikke handler i tråd med rådende makt. Hvis du vil bryte ut av ett religiøst miljø, eller bekjenne deg som nyfrelst og søke til religiøse miljøer - står du i like stor fare for å bli utsatt for mobben. Det være seg det samme om mobben tror på det ene eller det andre. Med en sekulær stat der kirken gir slipp på den makten jeg har eksemplifisert vil ingen bli stigmatisert. Enten de oppsøker religiøse miljøer eller ikke gjørt det, så fort kirken kastes ut av staten opphører stigmatiseringen. Hvilke land vil du sammenligne oss med for å bevise den påstanden? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 (endret) Når staten er sekulær, hvordan kan man da stigmatiseres? Hvordan kan lik behandling være forskjellsbehandling? Jeg forstår ikke tankegangen! Det er jo først når staten blir sekulær at folket ikke stigmatiseres på bakgrunn av tro. Endret 30. mai 2012 av Abigor Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Tja, men hvorfor skal vi da ikke diskriminere på andre ting? Klasse f.eks. Storbrittania er et land med felles religion, men de sloss om klasse, og det har de gjordt siden 1800. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Jeg forstår ikke, skal vi ikke fjerne et problem fordi det finnes andre problem i samfunnet? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Når staten er sekulær, hvordan kan man da stigmatiseres? Det er ikke staten, men innbyggerne i staten som står for uthenging og stigmatisering. Så jeg mener argumentet enda består - hvilke stater er det som har blitt totalt sekularisert, og samtidig oppnådd at hele befolkningen har blitt enet om akkurat det samme verdigrunnlaget? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 (endret) Ok. Men isåfall er det ikke noe problem om vi innfører apartheid i staten, fordi problemet er ikke en stat basert på raseskille, men folket som selv utfører forskjellsbehandlingen. For meg er ikke et slikt syn forsvarlig. Staten legger føringer for hvordan folk skal oppføre seg. Når staten har så sterke politiske og økonomiske bånd til kirken så setter kirken føringer for hvordan folk skal oppføre seg. Det fører til stigmatisering i offentlig sektor, som jeg har nevnt flere eksempler på. Tar du bort statskirken, da tar du også bort statens føringer for stigmatisering. At folk stigmatiserer hverandre uansett er et helt annet problem som ikke kan løses med et så enkelt grep som å skille kirke og stat. Endret 31. mai 2012 av Abigor Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Land med statsreligion Skål! Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Tja. Det var bare en liten endring vi fikk nettopp, så jeg vil si at vi fortsatt har statskirke. Ser frem til at kirken blir selvfinansiert om cirka 100 år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå