eXalpha Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Bra! Nå trenger muslimske barn å ikke lenger bli tvunget til å gå i kirken med skolen på høytidene. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Nå trenger ikke norske barn å tvinges inn i avgudstempelet til den asiatiske religionen kristendommen. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Bra! Nå trenger muslimske barn å ikke lenger bli tvunget til å gå i kirken med skolen på høytidene. Det er vel ingen som blir tvunget? Det vil si, så lenge foreldrene til barn under 15 år godtar at barnet ikke går i julegudstjenesten, er det frivillig. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Gjør det samme med et politisk møte og prøv å si at det ikke er tvang! Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Barn bestemmer ikke selv hvilket trossamfunn de vil tilhøre før de er 15 år. Det er mulig at det er en dårlig ordning, men ikke noe mer tvang enn når foreldre bestemmer at barn skal pusse tennene eller gå til sengs. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Barn bestemmer ikke selv hvilket trossamfunn de vil tilhøre før de er 15 år. Det er mulig at det er en dårlig ordning, men ikke noe mer tvang enn når foreldre bestemmer at barn skal pusse tennene eller gå til sengs. Du har misforstått. Problemet er ikke at foreldrene bestemmer. Problemet er at staten bestemmer! Å ha en ordning med obligatorisk oppmøte med mindre barna har med lapp fra foreldre, det er en ynkelig ordning. Kan godt forstå at kristne har funnet opp det for å si det sånn. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Jeg tror mange nordmenn har et unødvendig negativt forhold til kristendommen fordi de forbinder den med tvang; det produserer bare en masse mennesker som tenner på alle plugger så snart de hører ordet "religion" og bruker masse energi på å forklare hvor idiotisk kristendommen er. Jeg tror ikke den polariseringen ville skjedd hvis man kun forbandt kristendommen med et fullstendig frivillig livsstilsvalg som man aldri følte at var blitt påtvunget men kun var der som et alternativ man selv kunne oppsøke. Det beste som kan skje kristen-Norge er at religionen ikke lenger påtvinges gjennom skolevesen og lovgivning, men her er det enda et stykke å gå. 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Hvis man skal slutte å tvinge mennesker til å utsettes for kristen forkynnelse, da vil det ikke bli mange kristne igjen. Gjennom historien har kristendommen spredt seg med tvang og fått sin makt gjennom tvang. Ta bort tvang, og du tar bort kristendommen. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 (endret) Hvis man skal slutte å tvinge mennesker til å utsettes for kristen forkynnelse, da vil det ikke bli mange kristne igjen. Gjennom historien har kristendommen spredt seg med tvang og fått sin makt gjennom tvang. Ta bort tvang, og du tar bort kristendommen. Kan du gi eksempler på at det benyttes tvang for å kristne folket? Det handler ikke om kristne spesielt. Kristne og andre er symptomer på noe som (av de som vet hvor skoen trykker), kalles for åndelighet. Så jeg tviler på at det vil ha noe spesielt å si om du fjerner en av "sektene" - fordi at de som er søkende, vil søke seg til noe annet for å fylle "hullet". Har du noe like bra eller bedre å tilby disse, eller ser du for deg å tvinge folk til å la være å søke? Eller er det slik at du har noe helt spesielt mot kristne? Endret 30. mai 2012 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 (endret) Jeg skjønner ikke hva du diskuterer, hva har dette med hva jeg sa? Vi snakker om kristendom og tvang, ikke åndelighet og folkelig søk. Det var nok av åndelighet her i hedensk tid, likevel ble alt det forbudt. Hvorfor? Fordi kristendommen spres med tvang, og kristendommen ble tvunget på folk overalt. Hvis tvangen stopper opp vil også mye av kristendommen stoppe opp. Derfor vil de kristne beholde tvang så lenge som mulig. Et eksempel på dette er barn som må ha lapp med fra foreldrene for å slippe skolegudstjeneste. Hvis det var motsatt av dette, motsatt av tvang, så måtte barna ha med lapp fra foreldrene for å få lov til å dra i kirka. Da hadde det blit veldig tomt i kirka. Og hvorfor spør du om jeg har noe helt spesielt mot kristne? Hvis du vil vite svaret på det spørsmålet kan du jo spør de kristne selv? De vet utmerket godt. Spør dem hvorfor de ikke vil at jeg skal få leve et liv uten at kristendommen tvinges på meg? Endret 30. mai 2012 av Abigor Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Hvis man skal slutte å tvinge mennesker til å utsettes for kristen forkynnelse, da vil det ikke bli mange kristne igjen. Gjennom historien har kristendommen spredt seg med tvang og fått sin makt gjennom tvang. Ta bort tvang, og du tar bort kristendommen. Det finnes mange eksempler på at det er feil. Se på kartet over land i verden med kristendommen som statsreligion og sammenlikn det med antall land der majoriteten av befolkningen er kristne. http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Map_of_state_religions.svg Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Hvis man skal slutte å tvinge mennesker til å utsettes for kristen forkynnelse, da vil det ikke bli mange kristne igjen. Gjennom historien har kristendommen spredt seg med tvang og fått sin makt gjennom tvang. Ta bort tvang, og du tar bort kristendommen. Dette står selvfølgelig i sterk kontrast til Islam, som utelukkende aktivt velges av frimodige personer som har et sterkt ønske om å tro på denne fredens religion. Synes det er patetisk at de som er strengest mot kristendommen gjerne også er de som forsvarer islam sterkest. Kan noen svare meg på følgende spørsmål: Hvorfor er kristendommen et forferdelig onde som må tas av dage umiddelbart, mens islam er en fantastisk berikelse og vi bør snarest gi folk masse penger slik at de kan bygge moskéer i Norge? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Jeg skjønner ikke hva du diskuterer, hva har dette med hva jeg sa? Spørsmålet var da veldig synlig. Men vi prøver en gang til. Kan du gi eksempler på at det benyttes tvang for å kristne folket? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 (endret) Hvis man skal slutte å tvinge mennesker til å utsettes for kristen forkynnelse, da vil det ikke bli mange kristne igjen. Gjennom historien har kristendommen spredt seg med tvang og fått sin makt gjennom tvang. Ta bort tvang, og du tar bort kristendommen. Dette står selvfølgelig i sterk kontrast til Islam, som utelukkende aktivt velges av frimodige personer som har et sterkt ønske om å tro på denne fredens religion. Synes det er patetisk at de som er strengest mot kristendommen gjerne også er de som forsvarer islam sterkest. Kan noen svare meg på følgende spørsmål: Hvorfor er kristendommen et forferdelig onde som må tas av dage umiddelbart, mens islam er en fantastisk berikelse og vi bør snarest gi folk masse penger slik at de kan bygge moskéer i Norge? Tidenes stråmann. Kom tilbake når du vil diskutere med meg, istedenfor spøkelser i ditt eget hode. Da kan vi ta diskusjonen der den hører hjemme, ikke i en tråd om statskirka! Jeg vet ikke om noe mer ynkelig enn disse nynasjonalistene som tror at norge og kristendom hører sammen, som tror at nasjonalisme er det samme som statskirke, som tror at terroristen ABB er en slags norsk jesus. Jeg må le! Se et par tiår tilbake, så ser du at da var alt snudd opp ned. Endret 30. mai 2012 av Abigor Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 (endret) Kan du gi eksempler på at det benyttes tvang for å kristne folket? Ja. -Alle andre religioner ble forbudt. -Kirkelig konfirmasjon ble påbudt osv. Kan komme med en uendelig lang liste på eksempler der tvang brukes for å spre kristendommen. Hvis du ikke har hørt om slikt før så må du neste lære deg historie bedre. Dette regner jeg som allmennkunnskap for enhver som deltar i offentlige diskusjoner. Tvang var et redskap kirken brukte for å renske ut alle de som ikke ville. Endret 30. mai 2012 av Abigor Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Kan du gi eksempler på at det benyttes tvang for å kristne folket? Tvang var et redskap kirken brukte for å renske ut alle de som ikke ville. Jeg tenkte på i tiden vi lever i. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 (endret) Jeg tenkte på i tiden vi lever i. Den tiden vi lever i har kirken mistet sin makt. De kristne har mistet sin makt. På 30 år har homofili gått fra å være forbudt til noe som skal kunne vies i statskirka. På 300 år har kvinners rolle gått fra å bli brent levende til å bli prest. Makten kristne har idag er svekket. Resultatet er at befolkningen ikke lenger er 100% kristne. Når folk får frihet til å velge religion/livssyn selv så benytter de den friheten. Fortsatt sitter kirken med noe makt, det er makt de bruker til å holde på det de har. Eksempler: -offentlig ansatte prester i ulike offentlige institusjoner -propaganda daglig og ukentlig på statlig radio og tv -gjennomsyret kristlig skolefag -skoleavslutninger i kirken -kristne møter i forsvaret -egen kirkelov, eget sugerør i statskassa Dette er de siste bitene av makt kristendommen har, makt som blir brukt på å prøve å forkynne kristendommen mest mulig slik at de skal beholde den makten de har i fremtiden. Desverre går kirkens utvikling bare en vei, og det er nedover. Endret 30. mai 2012 av Abigor Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 (endret) Hvis man skal slutte å tvinge mennesker til å utsettes for kristen forkynnelse, da vil det ikke bli mange kristne igjen. Gjennom historien har kristendommen spredt seg med tvang og fått sin makt gjennom tvang. Ta bort tvang, og du tar bort kristendommen. Dette står selvfølgelig i sterk kontrast til Islam, som utelukkende aktivt velges av frimodige personer som har et sterkt ønske om å tro på denne fredens religion. Synes det er patetisk at de som er strengest mot kristendommen gjerne også er de som forsvarer islam sterkest. Kan noen svare meg på følgende spørsmål: Hvorfor er kristendommen et forferdelig onde som må tas av dage umiddelbart, mens islam er en fantastisk berikelse og vi bør snarest gi folk masse penger slik at de kan bygge moskéer i Norge? Tidenes stråmann. Kom tilbake når du vil diskutere med meg, istedenfor spøkelser i ditt eget hode. Da kan vi ta diskusjonen der den hører hjemme, ikke i en tråd om statskirka! Jeg vet ikke om noe mer ynkelig enn disse nynasjonalistene som tror at norge og kristendom hører sammen, som tror at nasjonalisme er det samme som statskirke, som tror at terroristen ABB er en slags norsk jesus. Jeg må le! Se et par tiår tilbake, så ser du at da var alt snudd opp ned. Ok, la oss ta en titt på argumentene dine: -stråmann -spøkelser i ditt eget hode -terrorist -nynasjonalist -nasjonalisme -ABB er en norsk jesus Jeg kan ikke se noe som ligner argumentasjon i ditt innlegg, jeg foreslår at du prøver en gang til, og begrunner dine synspunkter, i stedet for å bare komme med stempling og skjellsord. Endret 30. mai 2012 av Ideal Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Fortsatt sitter kirken med noe makt, det er makt de bruker til å holde på det de har. Eksempler: -offentlig ansatte prester i ulike offentlige institusjoner -propaganda daglig og ukentlig på statlig radio og tv -gjennomsyret kristlig skolefag -skoleavslutninger i kirken -kristne møter i forsvaret -egen kirkelov, eget sugerør i statskassa Dette er de siste bitene av makt kristendommen har, makt som blir brukt på å prøve å forkynne kristendommen mest mulig slik at de skal beholde den makten de har i fremtiden. Desverre går kirkens utvikling bare en vei, og det er nedover. Ikke så mye makt at det gjør noe for hvermansen. En annen form for makt som begge sider benyutter seg av er å stigmatisere/utstøte de som ikke handler i tråd med rådende makt. Hvis du vil bryte ut av ett religiøst miljø, eller bekjenne deg som nyfrelst og søke til religiøse miljøer - står du i like stor fare for å bli utsatt for mobben. Det være seg det samme om mobben tror på det ene eller det andre. For å si det sånn - troende (som vet sitt eget beste) holder helst kjeften om sin tro, hvis de vil ha fred. De som tør snakke åpent om troen sin, er enten veldig modige, eller veldig dumme, eller har en egen agenda. Folk er ikke til å stole på - så enkelt er det ... muligens ........ Så det er den formen for "tvang" jeg føler for tiden. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 (endret) Denne tråden handler om kirken, ikke islam. Du setter opp en rekke påstander som jeg hverken støtter eller har uttrykket. Så angriper du disse. Er ikke det definisjonen på stråmann? Du tror at jeg er positiv til islam og tar dette gale inntrykket som utgangspunkt når du melder deg inn i diskusjonen. Dette er spøkelset jeg snakker om. Du diskuterer ikke med meg, du diskuterer med et feilaktig bilde du har lagd av meg, som kun eksisterer i ditt eget hode. Alt du skrev er feil: -Kristendommen står selvfølgelig IKKE i sterk kontrast til Islam -jeg velger IKKE Islam utelukkende -jeg ser IKKE på islam som fredelig -Jeg er strengest mot kristendommen, jeg forsvarer IKKE islam -kristendommen er et forferdelig onde som må tas av dage umiddelbart -islam er IKKE en fantastisk berikelse -vi bør IKKE gi folk masse penger slik at de kan bygge moskéer i Norge Så kan vi diskutere islam et annet sted, det har IKKE noe med statskirken eller denne diskusjonen å gjøre! Endret 30. mai 2012 av Abigor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå