Runar Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 TV2 melder mandag kveld at Stortinget vil endre Grunnloven og fjerne kristendom som statsreligion: http://www.tv2.no/ny...en-3781823.html Det har lenge blitt diskutert hvorvidt det er på tide å skille kirke og stat eller ikke. Nå ser det ut til å skje. Eller tar jeg helt feil, og det er fortsatt bare snakk om at det kan skje? Flere artikler og sider med fakta: Kirken.no: Mot ny kirkeordning 2011-2013 NRK: Snart slutt for statskirken i Norge Dagbladet: I dag avvikles statskirken 6 Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 Som kristen og sekulær føler jeg at dette var på tide! 7 Lenke til kommentar
Populært innlegg Shirmah Skrevet 14. mai 2012 Populært innlegg Del Skrevet 14. mai 2012 Dette er virkelig på tide. Statskirke er bare ren og skjær idioti. 11 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 Ifølge Dagbladet kommer det til å skje imorra. Noe som er jævlig merkelig, siden vi ikke har hørt et PIP om at det kommer til å skje. 6 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 Dette var så absolutt på tide! Men ja det er merkelig at det avskaffes i morgen - og vi har ikke hørt et pip om det. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Filamu Skrevet 14. mai 2012 Populært innlegg Del Skrevet 14. mai 2012 Jeg har hørt om det, men skjønte det slik at det skulle skje den 21. mai. Snikinnføring av lover er aldri en god ting uansett om det er en ønskelig endring for de fleste. 14 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 15. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2012 Ifølge Dagbladet kommer det til å skje imorra. Noe som er jævlig merkelig, siden vi ikke har hørt et PIP om at det kommer til å skje. Artiklene er identiske. Begge er hentet fra NTB uten videre endringer eller tilføyelser. Jeg finner det merkelig at avisene ikke har skrevet om dette tidligere, og når de først nevner saken, ikke har saken mer «i fokus» enn en uendret pressemelding sent en mandagskveld. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 (endret) Det ble visst avtalt en avvikling av statskirken i 2008 som nå trer i kraft. Merkelig lite oppmerksomhet denne saken for å media, men er kanskje grunnet de få (umiddelbare) endringene dette vil medføre? Nå skal kirken selv få lov til å utnevne biskoper og proster, ellers skal ikke mye endres. Hvilke andre endringer vil dette føre til over tid? Religionsundervisningen i skolen har blitt sekularisert mer og mer de siste årene, nå vil det kanskje bli slutt på kirkebesøk til jul. Statlig støtte for bevaring av kirker vil vel fortsette, men hva med lønninger til prest og andre i kirken? http://www.nrk.no/ny...delag/1.8137779 edit: Oi, der ble tråden min slått sammen med denne. Skulle sett meg litt bedre om før jeg lagde den. Endret 15. mai 2012 av Slettet-p4PIYwb6 Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Det ble visst avtalt en avvikling av statskirken i 2008 som nå trer i kraft. Merkelig lite oppmerksomhet denne saken for å media, men er kanskje grunnet lite endringer? http://www.nrk.no/ny...delag/1.8137779 Har lite å bety for kirken i parksis, og det er kirken selv som har insistert på dette. Vi forblir fortsatt en kristen nasjon, men kirken blir ikke lengre en del av staten, (selv om kongen fortsetter å være kongens overhode). Nå må kirken tenke nytt for å dra mennesker inn i sine kirkerom, noe de har slit med lenge. Og det har vært mye mediadekning om denne saken i 2008, mye debattprogrammer, men med et de facto ensteming storting er det ikke mye nyhetsverdig opposisjon til denn lovendringen -frank Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Prøvde å se om det var noen konkrete detaljer om autmatisk innmelding i statskirken, men siden statskirken avvikles, går jeg ut fra at den ordningen også opphører?! Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Nå mangler det bare en gransking av medlemslistene og et enormt erstatningskrav som følge av medlemsjuks, så snakker vi litt likestilling. 6 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Har ikke sett noe om det jeg heller. Hvordan fungerer det dag? Blir man ikke innmeldt automatisk om en av foreldrene er medlem? Kirken har vel mellom 3-4 millioner medlemmer i dag, vil tro dette faller fort om folk forblir like sekulære noen generasjoner fremover og de slutter med automatisk innmelding. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Det er vel ikke helt tilfeldig at denne saken kommer fram i media nå rett før 17. mai, men jeg skulle ønske journalistene faktisk skrev mer om hva som faktisk skjer rent praktisk. Kommer det fortsatt til å foregå automatisk påmelding? Er medlemmene av den tidligere statskirken fortsatt medlemmer av den nye folkekirken, eller må de melde seg inn på nytt? Får den nye kirken fortsatt majoriteten av budgettet som tildeles religiøs aktivitet? Derimot er kirken selv ganske flink til å linke til fakta: http://www.kirken.no...nk&famID=160752 Men jeg gidder ikke å lese alt akkurat nå For kirken sin del virker det som en enorm fordel. Ihvertfall hvis man komplett ignorerer de økonomiske aspektene. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 15. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2012 Jeg slo sammen to tråder og la en snarvei i Religionskategorien, da vi ikke behøver to diskusjoner rundt akkurat det samme emnet. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Har du reaksjoner på moderering tar du kontakt med meg via en privat melding eller poster i Klager på moderatoravgjørelser. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Vil det fremdeles være et krav at Kongen skal tro på den lutherske tro? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 15. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2012 Vil det fremdeles være et krav at Kongen skal tro på den lutherske tro? Ja. Grunnlovens § 4 er foreslått endret til følgende: «Kongen skal stedse bekjende sig til den evangelisk-lutherske Religion.» Han skal derimot ikke lenger haandhæve og beskytte troen. Kilde: http://www.regjering....html?id=675341 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Det skulle bare mangle i grunn, hvis man faktisk mener religion er en privatsak og ikke et statsanliggende. I sin tid var det fornuftig å smelte sammen stat og kirke for å løsrive seg fra pavens innflytelse og kunne ta over den katolske kirkens eiendommer, men i dag finnes det ingen gode incentiver lenger. Anbefaler forøvrig å lese Dagbladets artikkel om saken, da særlig kommentarfeltet. Her er noen gullkorn: "Gratulerer med dagen og sieren over det åndlige alle Satanister " "RIP Norge! Eurabia neste stopp?" "Det som skjer nå i disse dager er akkurat det som er beskrevet at skal skje i endetiden. Alt som er unormalt skal bli normalt. Det kommer til og bli drastiske endringer i alt som er kjent av etikk og moral i nær fremtid, spesielt når landet har en ikke troende statsminister, som godkjenner endreinger og fjerning av paragrafer av selveste grunnloven. Stå samlet alle kristne!" "Hvis vi skal skille kirke og stat, da burde vel de som er ateister o.l heller ikke ha rett på kirkelige fridager da? Melder du deg ut av kirkeregisteret, mister du retten på fri? Så få muslimene fri på sine helligdager. Det er rettferdig.. Da får de troende feire sin tro i fred, mens de ikke-troende kan jobbe og drive landet rundt i mellomtiden." Og så for å runde av: "Jeg fikk vondt i hjertet av å lese kommentarene her. Tenk at så mange av mine medmennesker er så smålige, så uinformerte, så lettlurte (ikke minst!), og så trangsynte..." 4 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Send ut brev til alle som står oppført i medlemslista, der alle som fortsatt ønsker å være medlem må sende et ferdig frankert brev med et kryss for at de fortsatt ønsker å være medlem, og alle som ikke svarer vil dermed bli slettet. Ja, hvis det hadde skjedd så hadde jeg sett meg fornøyd. Så kan man jo se hvor mange som faktisk ØNSKER å være medlem. 7 Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Tro hvor lang tid det tar før denne tråden også flommer over med kommentarer av typen "Endelig slutt på overtro", "Tenk at voksne folk har fantasivenner", osv... Er selv ateist, men ingenting irriterer meg mer enn nedlatende ateister som skal infiltrere alle tråder om religion. For meg vil ikke det å skille stat og kirke ha noe å si, men det er vel kanskje på tide? 1 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Mon tro hvor lenge det tar før andre kristne land følger etter. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå