Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bensinpumper tar betalt for luft?


Anbefalte innlegg

Når jeg fyller bensin, opplever jeg ofte at taksameteret på pumpen begynner å gå før den faktisk begynner å sende bensin i tanken. Altså at jeg trykker inn håndtaket, og at taksameteret begynner å gå med en gang men at den begynner å sende inn bensin etter at jeg har betalt for ca. 2-3L. Vanlig måte å svindle?

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Tror nok ikke dette er bevisst svindel fra stasjonens side. Kanskje den som fylte før deg på samme pumpe var en superkjip type som løftet slangen for å få ut de siste dråpene etter at pumpen var stoppet?

Lenke til kommentar

Ser at Justervesenet har som jobb å sjekke alle pumper hvert annet år.. Ta kontakt med dem hvis du mener det er feil.

 

Sakset fra artikkel:

"I 2009 ble kun 1,26 % av målerne underkjent fordi de ikke tilfredsstilte kravet om maksimalt tillatte målefeil på ± 0,5 %. Feilsituasjonen tilsier at risikoen for å fylle drivstoff fra en bensinpumpe som måler feil utenfor tillatt målefeil er svært liten"

og

"Dersom man opplever at man ikke blir kontrollert innen utgangen av 2012, plikter man å bestille kontroll."

 

 

Med andre ord, lite sannsynlig at det er feil :)

Lenke til kommentar

Jeg tror det kan være fordi telleren ikke sitter i slangetuten, men inne i maskinen/pumpen. Den vil av samme grunn ikke telle de siste dråpene som kommer ut. Som NoBo påpeker, kontrolleres alle pumper regelmessig også, så jeg tror det er lite rom for svindel på akkurat det punktet.

Lenke til kommentar

Den har et "Kontrollert av Justervesenet 2012" klistermerke på seg. Det virker som om det bare var tom luft som kom før selve bensinen kom ut. Selv kan jeg jo ikke se dette, men man kan jo både høre og kjenne når selve bensinen er på vei. Ikke alltid at det skjer, men litt for ofte.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...