Gå til innhold

Litt mattehjelp fra de drevne? :)

Anbefalte innlegg

Hei! Det har seg nå slik at jeg snart er oppe i eksamenstid, så sitter derfor å pugger som en gud. Men er noen stykker jeg ikke helt forstår, så tenkte derfor dette var et sted jeg kunne hendvende meg til (håper det går greit). Dette er altså ikke noe lureri fra min side hvor jeg vil at andre skal gjøre leksene for meg, men det er kun for å lære (ettersom jeg har en lærer som virkelig er vanskelig å få hjelp fra).

Oppgavene

Deriver funksjonene:

a) f(x) = 3ln(3x) Jeg mener å tro at jeg skal bruke kjerneregelen ved denne funksjonen, men forstod ikke helt hvordan.

b) g(x) = x * ln x Her fikk jeg av en eller annen grunn ikke riktig svar, så må ha gjort den på en feil måte.

Setter selvfølgelig svært pris på hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva har du gjort? Det er riktig å bruke kjerneregelen på begge

Forstod b) nå forresten, det er a) jeg ikke skjønner helt, finner ingen lignende oppgaver i boka. Jeg fant rett og slett ikke ut hvordan jeg skulle løse den.

Lenke til kommentar

Søkte på "kjerneregelen" og fant blant annet denne artikkelen (pdf) som ser ut til å gi god info om emnet. Samt denne (pdf).

Med Microsoft Mathematics kan du få regnet ut mye rart og den viser også fremgangsmåte (steps) for å komme i mål. Kan være verdt å prøve?

Ser forøvrig at du er aktiv på andre forum med samme emne. Fint om du oppdaterer her om du finner en en god måte å løse problemet på, da gir du noe tilbake også ;)

Lenke til kommentar

Jepp, NoBo. Tenkte det var greit å spørre flere steder, hehe.

Et bra svar jeg fikk:

På a) bruker du kjerneregelen, som sier at

f( g(x) )' = [ f(g(x))' ] * [ g(x)' ]

med din funksjon:

d\dx (3 ln(3x)) = [3 * 1/3x] * [3] = 3/x

b) er enkelt og greit et produkt av to funksjoner,

og du kan derfor bruke produktreglen.

(f(x)g(x))' = f(x)'g(x) + f(x)g(x)'

som gir:

d\dx (x * ln(x)) = [1 * ln(x)] + [x * 1\x] = ln(x) + 1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...