Gå til innhold

Cerwin Vega VE 15", hva trenger man?

Anbefalte innlegg

Er nesten helt blank innenfor dette temaet.

Hvis jeg kjøper Cerwin Vega VE 15" høytalere, hva mer trenger jeg? Er snakk om å bare ha de høytalerne, og så noe som gjør at jeg får lyd i dem. Altså forsterker eller noe sånt

Og hva koster dette? Kom gjerne med eksempel :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse høytalerene er ikke bygd for lyttekvalitet, heller trykk og skikkelig pådrag me bra kraft så en PA-forsterker hadde ikke vært dumt heller, CV bygder noen egne uten vifte så sjekk om du finner noen på brukt markedet. Men om de har vifte så vil vel ikke den høres så godt alikavel ;)

Har hørt CV med mange forskjellige forsterkere, men PA gir mest for pengene ;)

Lenke til kommentar

Hvor mye W burde forsterkeren takle da? Ser på en nettside at den billigste PA forsterkeren tar 2x120W, mens en 3 doblet dyrere tar 2x1000W?

Vel, 120w er nok et minimum får å ha kontroll på VE-15, om du har rundt 2-300w så burde du ha mye morro med den. Er stor forskjell på en PA på 2x120w og surround reciever på Expert på 5x120w ;-)

Også jo mere kraft reserve du har jo mindre anspent og hardt kjører du forsterkeren så mindre vifte-støy.

Lenke til kommentar

Du kan nesten ikke stole på watt som blir oppgitt av produsenten, og du kan i hvert fall ikke sammenligne fra merke til merke. Det er for stor forskjell på hvordan de måler watt, og på hvor strenge de er.

For å få en idé om hvor kraftig en forsterker er burde du heller se på vekt, størrelsen på strømforsyningen og pris.

Lenke til kommentar

"For å få en idé om hvor kraftig en forsterker er burde du heller se på vekt, størrelsen på strømforsyningen og pris."

Hvis man har peiling ja, men det har ikke jeg

Legg ut noen linker da til forsterkere du lurer på, så får du nok hjelp her inne på forumet på tung du lurer på. Er dessverre mange useriøse aktører som selger mye dritt på 2x500watt i en liten boks på 6-7kg. Så ikke kjøp første du ser med mange watt, forhør deg rundt om og undersøk om merket ;)

Lenke til kommentar

BAre kjøp en Behringer EP4000, er nesten gratis på 4 sound. Den skal drive høyttalerne til randen uten problemer.

Hva du da skal bruke som forforsterker får du nesten finne ut av selv. Her fungerer det meste. Sålenge du har en RCA til XLR overgang.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjøper du en billig forsterker til å drive CV, kommer du nok til å bli ekstremt skuffet. Det er ingen ting som er verre enn å høre en liten forsterker koblet til alt for store høyttalere. Foreslår du heller kjøper noen billigere høyttaler og legger mer penger i forsterker..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...