stepking2 Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 Jeg skal handle inn en SSD i sommer, det er ganske sikkert at det blir en Crucial M4, med enten 256Gb eller 512Gb, alt ettersom hva prisen er da. I tillegg skal jeg oppgradere til 8Gb RAM også. Men uansett. Jeg har tenkt å dualboote Ubuntu og Windows Home Premium 64bit (har det nå, og det virker problemfritt). Men er det slik at det blir problemer med TRIM, når det er forskjellige filsystemer på SSDen, siden jeg skal både ha EXT4 og NTFS? Og er det noen andre forhåndregler jeg bør ta? Jeg vet hvordan man setter opp partisjoner og mounting points, så det går bra. Takk på forhånd for svar :-) Lenke til kommentar
BAT Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 Nå støtter både Linux kjernen og w7 trim så dette burde ikke være noe problem. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 (endret) Nå støtter både Linux kjernen og w7 trim så dette burde ikke være noe problem. TRIM er ikke aktivert "by default" i Ubuntu 12.04. Aktiver TRIM på SSD'en: Bruk terminalen og rediger filen /etc/fstab med gedit, og gjør "disk" linjen lignende denne ved å legge til "discard": UUID=d65e4ad3-6315-4838-97a1-ec574cb8575f / ext4 noatime,nodiratime,discard,errors=remount-ro Må gjøres fra ROOT: sudo gedit /etc/fstab For å redusere "disk writes" kan du legge til parametre som noatime eller nodiratime (nodiratime "inkluderer" noatime, så du trenger ikke bruke begge). Personlig bruker jeg ingen andre parametre enn "discard" Endret 15. mai 2012 av Omnithunder Lenke til kommentar
stepking2 Skrevet 14. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2012 Så det er bare å plugget SSDen i, formatere og partisjonere, også er man ferdig? Ikke noe andre filer man må modifisere? :-) Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 Tut og kjør. Eneste du kanskje bør ta en kjapp titt på er om det er kommet ny firmware til SSD'en. Jeg oppgraderte min firmware før jeg startet installasjon. 1 Lenke til kommentar
hernil Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 For the record: "nodiratime" er riktig parameter, ikke "nodirtime". Sistnevnte fører til at du ikke får bootet 2 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 For the record: "nodiratime" er riktig parameter, ikke "nodirtime". Sistnevnte fører til at du ikke får bootet Takk. Skal rette opp skriveleifen slik at ikke andre går i fella. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå