Gjest Slettet+6132 Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 Som tittelen sier har jeg et ønske om å bli arkitekt. Har nå kun 2år med vidregående skole (bygg) og vært lat gjennom de 2 årene så karakterene er ikke mye og skryte av (3 snitt). Skal inn i førstegangstjeneste januar 2013, men etter det ønsker jeg og starte med utdanningen min. Så hvilken vei må jeg gå for og møte opptakskravene til arkitektutdanningen? Vet jeg må forbedre karakterene(privatist?) men er det nokk med forkurs eller må jeg gå et tredje år på vidregående? Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Jeg er sikkert ikke den rette til å komme med råd her. Men da ingen andre har svart deg så langt så kommer jeg med noen betraktninger. Tviler på om mattamatikk- og fysikk/mekanikk pensumet, på linjen du går er tilstrekkelig, selv med 5, eller 6 i nevnte fag. Men du kan jo sjekke! Tror du må opp i over 5, med bl.a. "Almenfag nivå", i forannevnte fag. Så jeg tror du bør tenke på et "ettårig forkurs", til en høyskole med arkitekt utdanning. Men det blir ikke lett, med ditt grunnlag og pensum. Selv arkitekt utdanningen krever gode mattematikk og fysikk/mekanikk kunskaper. Så jeg tror du gjør deg selv "en bjørnetjeneste", ved å ikke følge opp skolen i dag. Du mister for mye grunnlag! Vær også oppmerksom på at forsvaret har gratis utdanning, hvis du har nok studiepoeng. De har i alle fall ingeniør utdanning og jeg tror de har arkitekt utdanning også. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+61342 Skrevet 17. mai 2012 Del Skrevet 17. mai 2012 Arkitektskolen i bergen eller Oslo og Silvarkitektutdanningen på NTNU er vel de vi har i Norge? Den i bergen er privatisert så der må du sende søknad. de andre søker du på som vanlig. Sivilarkitekten på NTNU kommer du ikke inn på med 3 i snitt, der ligger den vel på rundt 5-5.6. Du kan derimot gå bygg ing. og senere søke deg inn på f.eks bergen på bakgrunn av erfaring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå