Gå til innhold

Lage webside - har en idè men blir det suksefullt?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har i flere år tenkt på å lage en webside, men har aldri kommet opp på noen ideer som jeg tenkte ville bli noe særlig. Det er så mange websider på nettet idag, så det var ikke så lett.

 

Men jeg kom på en ting. Jeg spiller mye Battlefield 3 og har mange kompiser som spiller også, så jeg tenkte å lage en webside om Battlefield 3. Så vidt jeg vet er det ingen norske sider som tar for seg dette spillet med guider, tips & triks, nyheter osv. Jeg har sett noen amerikanske (som feks ign) som har en slik underside med BF3 tips, triks osv.

 

Det er ingen norske så vidt jeg vet, og BF3 er mye omtalt, mange spillere verden over og i Norge. Så hvorfor ikke startet en slik side?

 

Men det jeg tenker på er, vil dette bli en sukse? Eller ikke sukse, men når jeg tenker på penger, vil jeg ha noen mulighet til å tjene inn det som brukes til hosting, og evt litt ekstra? Må vel ha reklamebannere, slik som AdSense og fra firmaer eventuelt. Ellers finnes det noen annen måte å få inn penger fra en slik nettside? Borsett fra doneringer?

 

Jeg kan ikke se for meg at slike nettsider holdes oppe, da de fleste andre nettsider har undersider med slikt, men fokuserer gjerne på mye annet i samme slengen.

 

Hva tror dere om ideen min? Og tror dere jeg får tjent inn igjen det for hostingen?

 

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Usikker på om du blir millionær på ideen, men du kan da alltids forsøke.

 

Å sette opp en slik side med f.eks. joomla koster deg ikke et øre, og hostingen kan du få så billig som en drøy tusenlapp i året, får du lagt til GoogleAds på siden burde du nok få inn litt penger dersom siden blir populær.

 

Hostingen er forsåvidt en bagatell.

Lenke til kommentar

Du nevner selv at det finnes flust av like sider, dog kanskje ikke på norsk, men fortsatt med likt innhold. Spørsmålet blir likevel; på hvilken måte skal din side skille seg ut fra andre og på den måten være i stand til å stjele fra deres markedsandel?

Lenke til kommentar

Notelitten: Men hvis ikke siden blir populær? Hva gjør jeg da :p

Tenker jeg må ha en plan hvis den ikke blir populær. Blir den derimot populær og jeg tjener litt, så vil jeg sette opp Battlefield 3 servere for nettsiden. Blir serveren(e) populær kan jeg jo for eksempel tilby administrator-muligheter, som selvfølgelig vil koste en slant i måneden.

Altså at folk betaler for å styre serveren.

 

GeCcO: det er et veldig godt spørsmål. Jeg kan ikke komme på noe annet enn at mitt blir på norsk, hehe. Jeg finner ikke så mye utvidingspotensiale på det som allerede er, hvis vi tar ign.com som et utgangspunkt.

Her sitter jeg nok litt fast dessverre. Da ble plutselig hele ideen litt kjip.

Det kan jo være at jeg kan sette opp tilbud, kanskje ha en slags salgsside på nettsiden hvor jeg selger effekter med nettstedes logo og effekter som omhandler spillet kanskje. Hvor jeg får effektene i fra vet jeg ikke, kanskje jeg kan bruke en av de nettsidene som tilbyr print på forskjellige ting som klær, capser, krus osv.

 

Men dette kommer vel ikke til å skje med mindre nettsiden blir populær. Fram til da må jeg nok ha noe som tiltrekker folket min nettside framfor andre nettsider. igjen litt stuck her..

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Hvis ideen ikke slår an, ringer du ISPen din, og avslutter abonnementet, og legger ned siden etter ett års drift.

 

Kostet deg totalt ca 1000kr.

 

EDIT:

 

Har ikke fullstendig innsikt i hvordan BF3 opererer, men forstår det slik at man kun kan kjøpe interne servere av EA.

 

PS: Dersom du har planer om et .no domene, gjør deg klar til å fylle ut bunkevis med papirer fra Brønnøysund, og å bli bombardert av telefonselgere.

Endret av Notelitten
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det tar tid å bygge opp en nettside, og enda lengre tid å bygge opp en brukermasse. Hvis jeg var i dine sko, ville jeg satt meg ned og laget en god plan - på lik linje med en forretningsidé. Sett deg noen gjennomførbare mål - tidspunkt for betalansering, tidspunkt for full lansering, et mål om x antall artikler pr uke osv osv.

 

Deretter ville jeg lagt en del ressurser i en god nettside. Hvis du skal lage denne selv, ikke si deg ferdig etter at du har satt opp Wordpress og installert en gratismal. Lag noe som skiller nettsiden visuelt fra dine konkurrenter. (Evt. betal noen for å gjøre denne jobben).

 

Nettsiden bør ikke publiseres så snart den er ferdig. Lag gjerne en betaversjon, skriv noen artikler og fyll siden med innhold. Så inviterer du folk til å ta en titt, få tilbakemeldinger på alt fra idé til grafisk profil og kvalitet på artiklene.

 

Når du har en god plan, en fin side og noe innhold av høy kvalitet er sjansen høyere for at du også kan få sponsorer. Noen sponsorer klarer man å finne før lansering, andre får du først når du har noe håndfast å vise til. Men du får dem iallefall ikke uten å sende eposter og ta noen telefoner.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Du sier du har tenkt på i flere år på å lage en nettside. Du kommer tvilsomt til å bli rik på denne idéen din, og antakeligvis går du ikke engang i pluss. Derimot tjener du mye annet på å bringe ut idéen til virkelighet. Som underholdning for deg og andre gamere, den gode følelsen det bringer å ha laget en nettside som andre folk bruker, og ikke minst lærdom og erfaring. Og når du senere vil lage en annen nettside, er veien mye kortere.

 

Så jeg sier: kjør på!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar folkens! Setter pris på det :)

 

Planen var å ha .no domene ja, synes det blir litt "teit" å ha .net eller lignende. Er dette ufattelig mye styr? Så mye styr at det ikke er vits, eller? Jeg er ikke 18 år ennå, så hvordan vil det fungere med registrering i Brønnøysund-registeret? Foreldre?

 

 

agn: Jeg har allerede en del ideer og planer for framtiden (hvis det blir noe :p) for siden hvis den blir populær og mange lesere om dagen.

Noen kompiser som også ga meg noen ideer idag, men kom opp med en ting. Hvordan kommer jeg til å få folk til siden, og hvor mange vil faktisk besøke siden, av de som spiller Battlefield 3.

 

De ga meg også tips om, at jeg kunne ha et slags medlemstilbud, altså folk betalte en viss sum for å få unike tilbud som kun er til de som betaler. Hva jeg skal tilby har jeg ingen anelse om.

  • Får jeg mange lesere og får pittelitt i pluss så er planen å leie en server fra EA til Battlefield 3 (som ikke skal være så dyrt), og da tilby administrator-tilgang til folk mot en liten slant.
  • Enda mer lesere, hva med å ha en liten nettbutikk? Selger effekter fra både nettsiden og med logo fra spillet på.
  • Kommer sikkert også til å ha en del videoer med reklame, tjener vel noen kroner per xxxx seer (youtube).
  • Jeg kommer også til å tilby forskjellige funksjoner (unikt stats system osv) som ingen andre nettsider som jeg har sett, har.
  • Og forum, tror dere det vil være bra, enten i oppstart eller etterhvert?

 

Men når jeg designer en side gratis, er jeg nødt til å gjøre dette selv? Er det ikke slik at det er mange webhoteller som tilbyr mange layouts/grafiske maler? (Er det forresten webhotell jeg vil komme til å leie?)

Er vel ikke sånn at jeg må gjøre ALT selv? Alt fra avstander mellom menyer osv? Eller har jeg "sett" alt for mye på slike ferdige maler?

 

MikkelRev: Ikke i pluss engang? Jeg vil ikke akkurat tape penger på nettsiden heller. Er interessert i å ha få inn nok penger til det som kreves for å holde siden opp. :)

Og alltids noe ekstra i lommen hvis det er muligheter for det :p

 

 

Hva synes dere om noen av de ideene jeg har tenkt på over og det jeg har skrevet her? :)

 

Igjen, takker for svar! Setter stor pris på kloke svar som kan hjelpe meg til å muligens oppnå noe stilig. :)

Endret av Lami
Lenke til kommentar

.no domene er veldig strengt, alt som skjer i forhold til domenet faller juridisk tilbake på eier. - Derfor kan det bli vanskelig å få samtykke av foreldre.

 

Er forsåvidt også ganske sikker på at man må være 18 for å starte et foretak, sjekk gjerne selv med Brønnøysund.

 

Å registrere et foretak tar sin tid, og belønningen for det hele er at du permanent havner inn i en uendelig mengde med telefonsalg lister; som et foretak har du heller ikke lenger lov til å registrere deg mot disse (!)

 

 

Forøvrig, ideene du kommer med.

 

1. Du burde kanskje sjekke BF3 server systemet sin policy; ofte er videre-salg forbudt.

2. Nettbutikk er bra, nettbutikk er fremtiden. Greit å være 18 før du begynner med dette, da kan du nemlig starte et aksjeselskap, så slipper du å "gå på en smell" med kjedelige kunder.

3. Blir aldri rik på youtube; mulig du tjener noen kroner...

4. Forum er spennende, vanskelig å få til et skikkelig samfunn der inne, får du det derimot til, har du plutselig fått massevis av faste brukere.

 

Du er forøvrig ikke nødt til å sette alt opp selv, men flere av tingene du forklarer her, krever gjerne litt scripting for å se akseptabelt ut. - Du kan til å begynne med sette deg inn i Joomla, har hørt mye bra om det.

Lenke til kommentar

Men når jeg designer en side gratis, er jeg nødt til å gjøre dette selv? Er det ikke slik at det er mange webhoteller som tilbyr mange layouts/grafiske maler? (Er det forresten webhotell jeg vil komme til å leie?)

Skjønner du er interessert i å bli rik uten å arbeide. Men selv "ferdige" nettsider som Joomla & co krever mye konfigurasjon og vedlikehold. Eventuelt kan du kjøpe en ferdig nettside hos noen tilbydere som er skreddersydd ditt behov. Du har neppe lov til å selge BF-produkter uten videre. Og det at folk skal betale for å bruke din nettside er også en tanke du bør legge fra deg, ihvertfall det første året. Jeg råder deg til å heller lære deg å lage nettsider før du drømmer videre om gull og grønne skoger hvis ikke du vil betale noen for å gjøre arbeidet for deg.

Lenke til kommentar

Notelitten: Isåfall hvilket domene burde jeg ha da? :/ Skeptisk til å ha noe annet enn .no, men får ta å lese litt om det. Foretak, da mener du hvis jeg skal ha .no domene så må jeg være 18 år?

 

- Å skaffe BF3 server er ingen problem. Sett flere som tilbyr RANKED servere. :)

 

- Nettbutikk vil da bli når jeg er 18 år, hvis siden blir oppe til da.

 

MikkelRev: Interessert i å bli rik uten å arbeide? Jeg har ingenting i mot å arbeide men jeg forstår ikke hvorfor jeg skal betale folk for å gjøre noe jeg kan gjøre selv? Ellers kjenner jeg folk som jobber med å lage webside så det vil vel ikke bli et problem men kan vel ta litt tid hvis jeg skal lage det selv.

 

Nåvel, holder det med webhotell og selvsagt domene?

 

Ellers, har dere noen tips videre egentlig til meg? :)

Skal jeg bare gå for det og se hvordan det utvikler seg?

Lenke til kommentar

For å registrere .no må du være en gitt organisasjonsform. Dette kan du kun registrere når du er over 18 (elevbedrifter ol. kan ikke registrere .no såvidt jeg vet) Hvis du kjenner noen som driver en slik organisasjon, kan domenet registreres på dem.

 

Så lenge du drifter en ren side med gode intensjoner er det null problem at du drifter siden selv om organisasjonen er juridisk eier. Men dersom du legger ut piratkopierte spill og filmer eller på andre måter bryter loven (F.eks. brudd på opphavsrett ved å selge uoffisielle BF3-tskjorter osv), vil bedriften som eier domenet være ansvarlig - og må stå ansvarlig for dine lovbrudd...

Lenke til kommentar

Hva anbefaler dere meg å gjøre da? Velge .net eller lignende?

Eller..?

 

Og har dere noen tips for å få opp siden? Burde jeg kjøpe webhotell fra feks One.com?

 

Takker for svar!

 

Edit: holder det med 750/1GB plass?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Hva anbefaler dere meg å gjøre da? Velge .net eller lignende?

Eller..?

 

Og har dere noen tips for å få opp siden? Burde jeg kjøpe webhotell fra feks One.com?

 

Takker for svar!

 

Edit: holder det med 750/1GB plass?

 

Ville heller gått for .com

Lenke til kommentar

Ja da blir det .com hvis ingen har noen bedre forslag :)

 

Men for eksempelmpå servetheworld webhotell, hva skriver jeg på firmanavn?

 

Og holder 5GB?

 

Skal jeg heller gå for en utenlandsk webhotell? Billigere..

 

Og har dere tips til domenenavn? Har planer om å bli "Norges største og eneste Battlefield 3-only side". Kanskje nbf3s for norges bf3 side?

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du absolutt selge skinnet før bjørnen er skutt? Lag nettsiden først, du trenger ikke bestille og betale noen serverplass for det om du lager den på din egen maskin. Installer WAMP eller XAMPP om du bruker Windows, også enten lærer du deg HTML, CSS først, ellers laster du ned Joomla og lærer deg det, lokalt.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du absolutt selge skinnet før bjørnen er skutt? Lag nettsiden først, du trenger ikke bestille og betale noen serverplass for det om du lager den på din egen maskin. Installer WAMP eller XAMPP om du bruker Windows, også enten lærer du deg HTML, CSS først, ellers laster du ned Joomla og lærer deg det, lokalt.

Den var ikke så dom den :)

 

Ja da blir det .com hvis ingen har noen bedre forslag :)

 

Men for eksempelmpå servetheworld webhotell, hva skriver jeg på firmanavn?

 

Og holder 5GB?

 

Skal jeg heller gå for en utenlandsk webhotell? Billigere..

 

Og har dere tips til domenenavn? Har planer om å bli "Norges største og eneste Battlefield 3-only side". Kanskje nbf3s for norges bf3 side?

 

5gb holder vel lenge til å starte med :) Ble selv fort overasket over hvor lite plass man egentlig trenger for å ha en nettside.

 

Ellers vil jeg anbefale ProIsp, som er ganske billige. (de er faktisk norske ;) )

Vis du vurderer utenlansk vil jeg anbefale get-sourced. De selger billige nettsider, og jeg har aldri hatt noe problemer med nedetid eller hastighet på sia heller. Også veldig greit at de ikke har limit på sidene.

 

Det ser ut som om du er motivert til å sette i gang nettsiden din, så jeg tror du kan komme langt. Gleder meg til å se på et evt resultat :)

Endret av Benleo
Lenke til kommentar

Ah, tenkte jeg ikke på MikkelRev, men er det ikke slik at de fleste webhoteller tilbyr designs/templates med?

 

Jeg har prøvd meg på litt HTML og CSS før, men ble fort lagt på is da jeg har ikke så mye tid til å sitte og lære meg dette. Og har ikke så mye tid atm til å lære meg :p

Litt kjipt, men hvordan er Joomla egentlig? Er det vanskeligere/krever mer tid å lære seg eller?

 

Håper ikke dere tror at jeg ikke har tenkt å gjøre en dritt for å få opp siden og at jeg vil ha alt servert på gullfat, men er midt i eksamensmånedene og det styret der så å sitte flere timer om dager å lære meg HTML/CSS har jeg ikke tid til, så jeg takker meg til alt jeg kan få, ferdig, for øyeblikket ihvertfall.

 

Benleo, jepp, har ganske lyst å få opp denne siden altså! Blir spennende å se hva som skjer xD

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...