Gå til innhold

Trådløs strøm ?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Det er mulig dette er et dumt sprøsmål, men jeg stiller det i håp om at noen kan gi en god forklaring (gjerne teknisk).

 

Hvorfor går det ikke ann å lage trådløs strømtilførsel til f.eks bærbar PC ? Det er jo så mye annet som er trådløst.

 

Er det helt umulig ?

 

Bare lurer....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Faktisk finnes det teknologi for trådløs strøm. Leste i Illustrert Vitenskap om en fyr som hadde kunstig hjerte, og det kunstige hjertet fikk strøm fra et eksternt batteri som ble overført trådløst gjennom huden (i tillegg til et backup-batteri som var inne i kroppen). Men jeg har dog mine tvil om at det går an å få trådløs overførsel av strøm til en bærbar PC, ettersom hud og plast er 2 veldig forskjellige ting.

Lenke til kommentar

Høres ut som et skummelt prosjekt dette :)

Elektrisitet er vel ladninger (ioner eller noe slikt).

Vi får de bare til å bevege seg i metaller (har noe med at elektronene

ikke surrer rundt atomkjernen i metaller, men flyter mer eller

mindre fritt rundt).

 

Skyt meg hvis jeg tar feil :oops:

Lenke til kommentar

Ennhver transformator er jo "trådløs strøm". Energien blir overført av et magnetfelt. Problemet er at effektiviteten synker med kvadratet av avstanden (eller noe slikt).

Små effekter kan også overføres via radiobølger. Vi bruker det hver dag, brikkene i bomringen har jo ikke batteri.

Det finnes dessuten planer for overføring av energi fra svære solkraftverk i verdensrommet, via mikrobølger til store antenner på jorden.

Det er sikkert mulig å lage trådløs strømtilførsel, men det vil være lite effektivt og veldig upraktisk.

Lenke til kommentar

Det går an å "overføre" strøm over svært korte avstander vha. induksjon, som baserer seg på kraftige elektriske felt. Dette brukes i en type komfyrer, og til pacemakere.

 

I fotoceller brukes også lysstålen til å transportere strøm, men dette er snakk om mikroskopiske ladninger.

 

Konklusjonen blir at per i dag er dette ikke hensiktsmessig siden rekkevidden er kortere enn en normal strømledning, men jeg tviler ikke på at det dukker opp alternative metoder i fremtiden.....

 

 

-ull-2k-

Lenke til kommentar

Humm.. åssen klarer dem å gi akkurat pc'en strøm og ikke oss??

Går det på lave spenninger, slik at du må sette på omformer på laptopen?

Og åssen klarer dem å ha kortsluttingsværn, slik at det ikke gjør noe å søle på den, og laptopen fortsatt får strøm?

 

Hadde vært moro om noen fra selskapet tilfeldigvis hang her, og kunne forklare litt...

 

Tøff sak...

Lenke til kommentar
Tror vi er inne på noe nå! Hvis noen finner opp en supereffektiv sol-cellebrikke, så vil man kunne overføre strøm som en tynn laser-stråle. Det er mulig selv idag, men effekt-tapet blir for stort, og det koster sikkert masse.

 

Har sett noe lignende i ill-vit, der de foreslo og lage romskip med solseil.. Det funker fett til det ikke lenger er sol.. Etter det må de bruke laserstasjoner stasjonert på månen, forbruker bare noen flere TW enn det vi tilsammen produserer på jorda pr. dags dato...

Lenke til kommentar

Det virker litt rart egentlig jah, men du kan flytte strøm "trådløst", og rekkevidden kommer annpå hvor høy Volt'en er. Det betyr ikke akkurat at man får store avstander av det da... 230 Volt kan vel smitte over fra + til - over noen få millimeter. Derimot har du f.eks. høyspennings-linjene på Alnabru (dem var der ihvertfall tidligere) med 420 000 Volt. Hvis man ser på disse mastene kan man se at 3 fasene + jord har kablene veldig langt unna hverandre 5 meter++ så det ikke skal "sprette" over.

Lenke til kommentar

Kan ikke magnetiske felter generere strøm ? Jeg tenker på innbruddsalarmer som består av 2 magnetfølere som står ovenfor hverandre, og merker hvis den ene forsvinner.

 

På samme måte kunne vel et magnetfelt sendes ut i si 2 meter radius fra en basestasjon, også har pc'en den andre delen. Poenget er vel at det skal ikke fryktelig mye strøm til for at pc'en ikke skal tømmes helt ??

Lenke til kommentar
Tror vi er inne på noe nå! Hvis noen finner opp en supereffektiv sol-cellebrikke, så vil man kunne overføre strøm som en tynn laser-stråle. Det er mulig selv idag, men effekt-tapet blir for stort, og det koster sikkert masse.

 

Har sett noe lignende i ill-vit, der de foreslo og lage romskip med solseil.. Det funker fett til det ikke lenger er sol.. Etter det må de bruke laserstasjoner stasjonert på månen, forbruker bare noen flere TW enn det vi tilsammen produserer på jorda pr. dags dato...

 

Nasa har allerede laget det, Bruker solceller og ione motor.

altså den skyter ut elektrisk ladete partikler som gir like mye

kraft som vekten av et postkort, har veldig dårlig aks men lengre rekkevidde og tophastighet enn raketter.

 

Btw trådløs strøm kan du får ved å bruke kraftige mikrobølger,

kan sendes over store avstander men har et visst effekt-tap.

Lenke til kommentar

Har sett noe lignende i ill-vit, der de foreslo og lage romskip med solseil.. Det funker fett til det ikke lenger er sol..

 

Ikke lenger sol? lyset blir da ikke borte med det første. Vi ser jo sollys fra stjerner utrolig mange lysår unna. Er vel heller mengden sollys om ikke holder. Men når man snakker om lys om "drivstoff" så finnes det prototyper som bruker laser fra en bakestasjon for å fly. (vises ofte på Discovery) Skal vistnok ha muligheten til å sende små sattelitter i bane innen 2020. Kostnadene blir mikroskopiske i forhold til nåværende metoder.

Lenke til kommentar
Kan ikke magnetiske felter generere strøm ? Jeg tenker på innbruddsalarmer som består av 2 magnetfølere som står ovenfor hverandre, og merker hvis den ene forsvinner.

 

På samme måte kunne vel et magnetfelt sendes ut i si 2 meter radius fra en basestasjon, også har pc'en den andre delen. Poenget er vel at det skal ikke fryktelig mye strøm til for at pc'en ikke skal tømmes helt ??

 

Ett av problemene med trådløs overføring av energi er at man ikke selv bør utsette seg for strålen/feltet som bærer energien. Det kreves ganske mye effekt for å drive en PC, og både elektromagnetiske felt og laserstråler blir fort litt farlige for mennekser når de er kraftige.

 

Det vanskeligste med trådløs energi i store mengder er muligens å sikre at den aldri kommer på avveie. (dvs griller deg selv eller naboen)

Lenke til kommentar

Hei allesammen.

 

 

Pr dags dato går det ikke an å overføre strøm trådløst slik vi skulle ønske. Det hadde vært behagelig å ha laptop'en på fanget tilkoblet trådløst strømforsyning, evt slik at man kunne gå rundt omkring.

 

Men det går an å omforme strøm til microbølger, sende det trådløst, for å la det omformes i andre enden. Problemet med dette er at det er farlig å stå imellom :smile:

Morsomme barn med artige ekstra kroppsdeler og manglende kromosomer kan bli resultatet av micro grillede sædceller, så...

 

Kan seff omforme til laser lys som nevnt over her også, men vi får samme problem der, spesielt med så mange watt en moderne laptop krever. Kunne blitt delt i 2 hadde du stått der lenge nok... :)

 

Derfor ler jeg når jeg leser om "trådløse høyttalere" . Du må uansett strekke strømledninger hvis de ikke er batteri drevet, så man er like langt uansett...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...