Gå til innhold

Selskapsskatt i andre land?


Anbefalte innlegg

Hvilken land er det gunstig å opprette selskap i dersom man har inntekter fra elektroniske tjenester som nettsteder og mobil-app'er?

 

I Norge så blir det typisk 28% skatt på inntektene og deretter nye 28% skatt når man tar ut utbytte, dvs. totalt 48,16% skatt. Er det andre land som har mer gunstig skatt på selve selskapsinntektene?

 

Er ikke ute etter å gjøre noe ulovlig, men bare noe som muligens er gunstigere.

 

P.S. La oss holde oss til det tekniske/juridiske

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener selvsagt overskuddet.

 

 

Som aksjonær i utenlandske selskaper så betaler man ikke skatt av overskuddet til disse. Man betaler bare skatt når det deles ut utbytte (og selvsagt skatt på gevinst ved evt. salg av aksjene samt formueskatt).

 

Tilsvarende hvis jeg eier en større andel i form av aksjer i et selskap jeg selv starter så vil jeg ikke betale skatt av overskuddet i Norge. Jeg bare betaler skatt når jeg tar ut utbytte. Stemmer ikke det?

Lenke til kommentar

Ja du kan jo tro :-)

 

Dersom du oppretter et AS (eller det landets tilsvarende selskapsform) i et lavskatteland, vil det bli det som anses som et NOKUS, dvs et norsk-kontrollert utenlandsk selskap. Skal ikke gå i detalj inn i reglene, men skal ta den korte versjonen -> "Norske deltakere i norsk-kontrollerte selskaper og innretninger hjemmehørende i lavskatte-land (NOKUS) skal løpende beskattes for en forholdsmessig andel av selska-pets/innretningens resultat, uavhengig av om det faktisk utbetales utbytte. Dette gjelder bare dersom de norske deltakerne direkte eller indirekte eier eller kontrollerer selskapets/innretningens andeler eller kapital.

 

Når en så i tillegg skattelegger utbytte i fra Utenlandske selskap, så ender du opp med skatt uansett.

 

Det var den korte versjonen, det er sikkert mulig å ta noen krumspring.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Hva ligger egentlig i dette:

 

Dette gjelder bare dersom de norske deltakerne direkte eller indirekte eier eller kontrollerer selskapets/innretningens andeler eller kapital.

 

Hva er en norsk deltaker? Hva om en deltaker ikke har norsk statborgerskap? Hvis jeg har aksjer i f.eks. Apple så eier jeg andeler i selskapet, men jeg betaler ikke skatt av overskuddet til Apple, selv ikke for min litte andel. Kun for det som deles ut i utbytte. Så her må det være en grense for eierandel e.l.

Lenke til kommentar

Igjen takk for svar.

 

Hvordan defineres en norsk aksjonær?

 

Er norske statsborgere bosatt i utlandet antatt som "norsk aksjonær"?

 

Er utenlandske statsborgere bosatt i Norge antatt som "norsk aksjonær"?

 

Er borgere med flere statsborgerskap, deriblandt norsk bosatt i utlandet antatt som "norsk aksjonær"?

 

Er utenlandske statsborgere som tidligere har vært bosatt i Norge

antatt som "norsk aksjonær"?

Lenke til kommentar

Det var da fælt som du spurte og grov i dag :-)

 

I utgangspunktet kan en si at dersom du skatter til Norge fra før (eller vil bli skattelagt dersom du tjener penger, er jo ikke alle som tjener noe), så er du norsk aksjonær.

Alternativt må du flytte og bryte med gamlelandet, da kan du om 5 års tid slippe å betale skatt til Norge.

Lenke til kommentar

Som aksjonær i utenlandske selskaper så betaler man ikke skatt av overskuddet til disse. Man betaler bare skatt når det deles ut utbytte (og selvsagt skatt på gevinst ved evt. salg av aksjene samt formueskatt).

 

Tilsvarende hvis jeg eier en større andel i form av aksjer i et selskap jeg selv starter så vil jeg ikke betale skatt av overskuddet i Norge. Jeg bare betaler skatt når jeg tar ut utbytte. Stemmer ikke det?

 

Det er mulig jeg tar feil, men jeg tror du forvirrer konseptet "betaler skatt til Norge" med konseptet "betaler skatt". Oppretter du et LLC i Storbritannia vil selskapet være skattepliktig til Storbritannia etter engelske skatteregler (selskapet er et britisk skattesubjekt) for overskuddet, og du vil som norsk skattyter være skattepliktig til Norge for utdelinger fra selskapet (du kan også være skattepliktig til Storbritannia, se f.eks. skatteavtalen mellom Norge og Storbritannia artikkel 10 nr 3).

Lenke til kommentar

Det var da fælt som du spurte og grov i dag :-)

 

Sorry, det ble en del detaljer...

 

I utgangspunktet kan en si at dersom du skatter til Norge fra før (eller vil bli skattelagt dersom du tjener penger, er jo ikke alle som tjener noe), så er du norsk aksjonær.

 

OK. Så muligheten er at man bare eier 49% og at andre som ikke er skattepliktige til Norge eier de resterende 51%. Da skulle man bare skatte til landet hvor selskapet er registrert. Så tilbake til spørsmålet mitt: hvilken land har lav skatt på overskudd og aksjeutbytte?

Lenke til kommentar

Det er mulig jeg tar feil, men jeg tror du forvirrer konseptet "betaler skatt til Norge" med konseptet "betaler skatt". Oppretter du et LLC i Storbritannia vil selskapet være skattepliktig til Storbritannia etter engelske skatteregler (selskapet er et britisk skattesubjekt) for overskuddet, og du vil som norsk skattyter være skattepliktig til Norge for utdelinger fra selskapet (du kan også være skattepliktig til Storbritannia, se f.eks. skatteavtalen mellom Norge og Storbritannia artikkel 10 nr 3).

 

Det var slik jeg trodde det var også.

 

Men i følge Taxman så forstår jeg det dit at norske myndigheter skal uansatt ha sin andel selv om bedriften er registrert i ulandet så lenge det er en majoritet av norske eiere.

Lenke til kommentar

Det er et tilleggsvilkår av betydning der, og det er at selskapet er lokalisert i et såkalt lavskatteland. Begrepet er definert i skatteloven § 10-63 slik:

 

Som lavskattland regnes land hvor den alminnelige inntektsskatt på selskapets eller innretningens samlede overskudd utgjør mindre enn to tredjedeler av den skatten selskapet eller innretningen ville ha blitt ilignet dersom det/den hadde vært hjemmehørende i Norge.
Lenke til kommentar

Utbytte fra selskapet som du mottar når du bor i Norge, blir skattepliktig inntekt for deg her i Norge. Du kan få "fradrag" i Norsk skatt for ev. skatt du har betalt i utlandet dersom det er skatteavtale mellom landene.

 

Dersom det er et NOKUS må du betale skatt av selskapets overskudd, selv om det ikke blir tatt ut utbytte.

 

I realiteten, så vil det si at det godt skal gjøres å slippe skatt på inntekter så lenge du bor i Norge. Dersom det blir store nok beløp, får du gjøre som Fredriksen og flytte utenlands. Da vil du etter en del års tid slippe unna norsk skatt.

Lenke til kommentar

Utbytte fra selskapet som du mottar når du bor i Norge, blir skattepliktig inntekt for deg her i Norge. Du kan få "fradrag" i Norsk skatt for ev. skatt du har betalt i utlandet dersom det er skatteavtale mellom landene.

 

Ja det var det jeg nenvte tidligere. Dette blir det samme som om man er aksjonær i et utenlandsk selskap. Det er jeg klar over.

 

Dersom det er et NOKUS må du betale skatt av selskapets overskudd, selv om det ikke blir tatt ut utbytte.

 

Det var denne delen jeg ikke var klar over, eller rettere sagt at det blir ansett som NOKUS dersom selskapet er under norsk kontroll.

Da vil du etter en del års tid slippe unna norsk skatt

Man bør sikkert skynde seg før norske myndigheter utvider 5års regelen til å bli uendelig etter modell fra Eritrea:

 

http://www.nrk.no/ny...erden/1.7128324

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...