Gå til innhold

Er shampoo virkelig nødvendig?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Shampoo er ikke nødvendig for å ha et rent hår og en god hygiene, så hvorfor bruker vi shampoo, og hvorfor betaler vi så mye for det?

 

Jeg har hatt en eksperiment på meg selv, og har nå dusjet jevnlig i over et år uten å bruke shampoo, med sjeldne unntak, og jeg har langt og løst hår.

Jeg synes absolutt ikke at jeg er uhygienisk, håret mitt lukter godt og naturlig, akkurat som det gjorde før jeg sluttet med shampoo og hodebunnen min er helt ren for flass. Den eneste forskjellen jeg kan merke, er at håret mitt ikke er så løst og tørt som det pleier å være den første dagen etter jeg har brukt shampoo, men det betyr slettes ikke at håret mitt er fettete nå som jeg ikke bruker shampoo.

 

Så hvorfor skal jeg bruke shampoo? Håret mitt er rent, og jeg anser meg som en middelmådig hygienisk person. Er shampoo bare noe vi tror er nødvendig for en god hygiene?

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags annet produkter har du i håret om du ikke har shampoo da?

Ettersom fett ikke er vannløselig så nekter jeg å dro at håret ikke blir fettete om man ikke bruker en form for såpe i det.

 

Beklager dog min uvitenhet, men dette kommer da av at shampoo da ligger ann til å være den eneste formen for såpe som kroppen min blir behandlet av.

Og dyrt er det i mine øyne heller ikke. 18kr for en dobble dusch i måneden for min del, men så har jeg også som regel alltid kort hår. :p

Lenke til kommentar

@gavekort

bruker du balsam?

 

Selvsagt ikke. Jeg dusjer kroppen med såpe daglig, men ingenting i håret for utenom mye, mye vann.

 

Hva slags annet produkter har du i håret om du ikke har shampoo da?

Ettersom fett ikke er vannløselig så nekter jeg å dro at håret ikke blir fettete om man ikke bruker en form for såpe i det.

 

Beklager dog min uvitenhet, men dette kommer da av at shampoo da ligger ann til å være den eneste formen for såpe som kroppen min blir behandlet av.

Og dyrt er det i mine øyne heller ikke. 18kr for en dobble dusch i måneden for min del, men så har jeg også som regel alltid kort hår. :p

 

Jeg bruker ikke hårprodukter av noe slag. Håret mitt er helt naturlig. Det eneste jeg har planer om å gjøre med det, er å klippe det de nærmeste dagene. Teorien tilsier at hodebunnen min ikke produserer så mye fett lenger, og jeg har kun det som skal være nødvendig. Om noen ikke tåler tanken på å ha et lite snev av naturlig fett i håret kan jeg forstå, men jeg vil si at håret mitt er langt ifra det som kalles fettete.

 

Jeg gjør egentlig ikke dette for å spare penger. Det startet med at jeg glemte å kjøpe shampoo, og nå har det bare blitt til fordi jeg klarer meg like godt uten shampoo, og jeg hater når håret mitt er tørt og klør i trynet mitt de timene rett etter at jeg har brukt shampoo.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Shampoo er bare en "gimmic" og unødig dyrt. Og hva gjorde folk tidligere, før shampooen kom? Den har vel bare vært på markedet ca 30 år, muligens noe lenger. Men en mild såpe, trengs en gang i mellom og er nok nødvendig. Men IKKE flere ganger, om dagen! Det er heller ikke anbefalt å bruke såpe (i håret), mange ganger i uken. 2 - 3 ganger burde være nok. Det tørker ut hodebunn, men fettproduksjonen i hårene øker. Ond sirkel.

Lenke til kommentar

Er det nødvendig å vaske kroppen med såpe hver dag heller da? Vasker meg bare under armene og intimsåpe, men bruker ikke såpe på hele kroppen hver dag

 

Det vet jeg ikke helt sikkert. Når jeg går i dusjen så er det for å bli kvitt svette-/mannelukt, og da går jeg blindt til såpen.

 

Jeg hørte fra en ekspert at såpe ikke skal være nødvendig for å holde deg bakteriefri, men kan få deg til å lukte bedre, og om vi hadde brydd oss om bakterier og hygiene så hadde vi vasket kroppen sjeldnere, og hendene oftere.

Lenke til kommentar

Ok. Nei jeg kan ikke uttale meg noe mer om saken. Men kan sies at jeg synes det er veldig godt å ligge ved siden av dama når hu har dusjet på kvelden. (pga shampoo/balsam)

 

:)

 

I snitt så vil du bruke 7kr pr dusj om du øker tiden fra 10minutter til 20 minutter, så økonomisk sett er det nok ingen tjening på å bytte ut såpe med lenger dusj-perioder om man synes det er dyrt med shampoo.

 

Men ja, det er IKKE nødvendig med såpe i håret flere ganger om dagen. Maks en gang eller annenhver blir praktisert. ;)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Er det nødvendig å vaske kroppen med såpe hver dag heller da? Vasker meg bare under armene og intimsåpe, men bruker ikke såpe på hele kroppen hver dag

 

Det vet jeg ikke helt sikkert. Når jeg går i dusjen så er det for å bli kvitt svette-/mannelukt, og da går jeg blindt til såpen.

 

Jeg hørte fra en ekspert at såpe ikke skal være nødvendig for å holde deg bakteriefri, men kan få deg til å lukte bedre, og om vi hadde brydd oss om bakterier og hygiene så hadde vi vasket kroppen sjeldnere, og hendene oftere.

Svette blir du kvitt, med bare rent vann! Men de fleste mener vel, at de ikke lukter godt, før de lukter av parfyme. Og det er vel grunnen til at mange ikke føler seg reine, før det lukter parfyme av dem. Men det lukter ikke vondt av din rygg, mage/bryst, o.l., hvis du vasker deg med rent vann.

Lenke til kommentar

Ok. Nei jeg kan ikke uttale meg noe mer om saken. Men kan sies at jeg synes det er veldig godt å ligge ved siden av dama når hu har dusjet på kvelden. (pga shampoo/balsam)

 

:)

 

I snitt så vil du bruke 7kr pr dusj om du øker tiden fra 10minutter til 20 minutter, så økonomisk sett er det nok ingen tjening på å bytte ut såpe med lenger dusj-perioder om man synes det er dyrt med shampoo.

 

Men ja, det er IKKE nødvendig med såpe i håret flere ganger om dagen. Maks en gang eller annenhver blir praktisert. ;)

Så du mener vi må st i dusjen i 20 min., for å bli rein med vann! Er det for noe tull! Jeg bruker sjelden mer enn 3 -4 min., i dusjen, med eller uten såpe. Dvs. jeg bruker såpe på "strategiske" steder.

 

At du synes det lukter godt av dama di, når hun er nydusjet er greit. Håper hun ikke var vasket seg for godt nedentil da, for da vil du ikke kjenne "muskus" lukten!

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Ok. Nei jeg kan ikke uttale meg noe mer om saken. Men kan sies at jeg synes det er veldig godt å ligge ved siden av dama når hu har dusjet på kvelden. (pga shampoo/balsam)

 

:)

 

I snitt så vil du bruke 7kr pr dusj om du øker tiden fra 10minutter til 20 minutter, så økonomisk sett er det nok ingen tjening på å bytte ut såpe med lenger dusj-perioder om man synes det er dyrt med shampoo.

 

Men ja, det er IKKE nødvendig med såpe i håret flere ganger om dagen. Maks en gang eller annenhver blir praktisert. ;)

 

Men nå er det vel parfymeringen du liker med håret til dama di? Håret mitt lukter ikke parfymert, men det lukter naturlig, mildt og behagelig uten at jeg skal romantisere lukten av mitt eget hår. Poenget mitt er at jeg ikke kunne luktet forskjell på noen som bruker shampoo og noen som ikke gjør det, om man ser bort fra parfymeringen.

 

Jeg betaler ikke gassen til varmtvannsberederen, men jeg lar uansett ikke shampoo avgjøre hvor lenge jeg dusjer, om du oppfattet det slik. Jeg er i dusjen så lenge jeg føler for, og bruker like lang tid nå som jeg gjorde før jeg sluttet med shampoo. Jeg dusjer ofte, så kanskje shampoo hjelper for dem som dusjer litt sjeldnere, men de som dusjer ofte er kanskje de som bryr seg mest om lukten av håret også?

 

Svette blir du kvitt, med bare rent vann! Men de fleste mener vel, at de ikke lukter godt, før de lukter av parfyme. Og det er vel grunnen til at mange ikke føler seg reine, før det lukter parfyme av dem. Men det lukter ikke vondt av din rygg, mage/bryst, o.l., hvis du vasker deg med rent vann.

 

Det er det jeg tenker om håret mitt også, at det er minimal forskjell på oss om vi bare fjerner parfymeringen. Jeg er ikke redd for bakterier, men jeg bruker ofte såpe på mine edle deler og bakende på grunn av bakterier, selv om jeg vet at du kun skal bruke vann fordi disse områdene klarer seg bedre i sin naturlige modus.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...