Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Pris i et nytt elektrisk anlegg


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en oppgave på andre året på elektro der jeg skal finne sum pris på et helt nytt hus på det elektriske anlegget. dette innebærer at jeg skal tegne stikkontakter, brytere, lyspunkt, også videre på en tegning jeg har fått. Huset har to etasjer.

 

Jeg har nå summert alt hva det koster, som varmekabler, all materiell i et hus, lønn til to elektrikere (500kr timen) som har 60 timer hver , punktpris på 1000kr osv, sikringsskapet, osv.

 

Nå fikk jeg en pris på Kr 248,336 uten moms.

 

Med moms fikk jeg Kr 310,420 med moms. Er dette en realistisk pris for et to etasjers hus?

Er en uerfaren student, noen elektrikere der ute eller noen som synes noe om denne prisen?

 

Takker for svar :)

Endret av runawaydoffen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var vel litt i meste laget synes jeg.

Jobber selv som elektriker og "normal" pris vil ligge på mellom 150.000-200.000 om ikke kunden har noen spesielle ønsker. Det kan også ligge lavere enn dette om anlegget skal være etter minimumskrav.

 

Når du har regnet 1000kr punktet, er da alt inkludert i denne prisen? Tenker da boks i veggen, rør med kabel og selve kontakten eller bryteren?

Lenke til kommentar

Tar du timepris plus en punktpris på 1000.- kan jeg garatere at du ikke kommer til å få oppdrag.

punktpris på 800-1000.- pleier å inkludere alt matriell og arbeid.

 

Så gang 800-1000.- med antall punkt.

sikringskap 25000

+varmekabler og arbeid med å legge de.

+ mva

Da har du et normalt utgangspunk som ikke bommer så veldig mye.

Lenke til kommentar

Det var vel litt i meste laget synes jeg.

Jobber selv som elektriker og "normal" pris vil ligge på mellom 150.000-200.000 om ikke kunden har noen spesielle ønsker. Det kan også ligge lavere enn dette om anlegget skal være etter minimumskrav.

 

Når du har regnet 1000kr punktet, er da alt inkludert i denne prisen? Tenker da boks i veggen, rør med kabel og selve kontakten eller bryteren?

 

Har summert sammen alt materiell i huset på et papir, inkludert bryter, kabel, boks i veggen, osv. 1000kr punktet er kun for punktet, men syntes selv det var litt mye. Men lurte på om det er vanlig å sette moms på punktprisen og timeslønnen til elektrikerne, er det vanlig?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Også lurte jeg på, jeg har jo 88 punkt i første etasjen og 62 punkt i andre etasjen. Hvor langt tid tror du det vil ta å montere, og installere alt i huset, inkludert sikringsskap. I timer hadde være greit. Jeg tok 60 timer for to elektrikere for 500kr timen for hele huset. Er dette realistisk eller?

Det blir jo 30,000kr pr mann + moms. som blir 75,000kr for to arbeidere for hele huset inkludert moms.

 

75000kr for to elektrikere for ALT arbeid i huset.

 

Noen som er uenige eller kunne retta litt på timer det tar å installere, montere i hele huset?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Uten relevans på nøyaktig det trådstarter spør om, men hvordan ville dere stilt dere til om jeg ga dere et oppdrag i å sjekke over anlegg som man f. eks delvis har satt opp selv.

 

Altså, at huseier har dimensjonert kabler, satt opp rør og koblet helt eller delvis på stikkontakter/lysbrytere, mens selve oppkoblingen til sikkringsskapet og det som hører til der gjøres av godkjent elektriker?

 

Jeg tenker da selvsagt på at elektrikker kan gå gjennom alt som er lagt opp og sjekke at alt ser bra ut, for deretter å godkjenne huset. Dette da fordi det gjør at elektrikeren (som da ikke trenger å gjøre noe særlig montering vil kunne bruke mye mindre tid, og spare både kunde for penger og seg selv arbeid).

Lenke til kommentar

Uten relevans på nøyaktig det trådstarter spør om, men hvordan ville dere stilt dere til om jeg ga dere et oppdrag i å sjekke over anlegg som man f. eks delvis har satt opp selv.

 

Altså, at huseier har dimensjonert kabler, satt opp rør og koblet helt eller delvis på stikkontakter/lysbrytere, mens selve oppkoblingen til sikkringsskapet og det som hører til der gjøres av godkjent elektriker?

 

Jeg tenker da selvsagt på at elektrikker kan gå gjennom alt som er lagt opp og sjekke at alt ser bra ut, for deretter å godkjenne huset. Dette da fordi det gjør at elektrikeren (som da ikke trenger å gjøre noe særlig montering vil kunne bruke mye mindre tid, og spare både kunde for penger og seg selv arbeid).

No way! sparer ikke kunden for penger vettu, er jo trikkerens levebrød det! Vell, hadde det vært en god venn, som kunne gjengjeldt en tjeneste, hadde pipa kanskje fått en annen lyd..

Lenke til kommentar

Hehe, joda jeg kan nå forstå at det høres litt kjipt ut, men husk at dere også sparer mye tid, og slipper å gjøre drittjobben. Aka, mindre belastning for kropp og sinn. ^^

 

Forventet egentlig ikke noe annet svar, og heldigvis så vil mesteparten av det elektriske anlegget være 12V-36V DC, og kan vel monteres selv. (12V, da dette vil spare meg penger for montering, men også pga montering av ganske så spesielle lys (litt forskjellige former for LED og RGB-LED's, instrumenter og lydsystemer som alle styres fra en felles sentral/PC i huset) Ja kanskje med unntak der det går en del strøm og er de lengste strekkene, da må jeg muligens vurdere en form for relee og medfølgende inverter som dere elektrikkere får montere.

 

Med tanke på hvor hinsides dyrt det har vært med bolig de siste årene, ja så gleder jeg meg ikke spesielt mye som førstegangskjøper å komme inn på markedet. Og da blir det selvsagt snakk om enten eget hus eller oppusningsobjekt, da noe annet ville vært økonomisk selvmord. Og det er klart man må få gjort mest mulig av arbeidet som man har lov til selv. Det hadde nok vært en stor fordel for dere elektrikkere om boligbobla sprakk snart skulle en tro....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...