Gå til innhold

Hoveddomene som cname til annet domene?

Anbefalte innlegg

Leverandøren som hoster hjemmesiden vår flyttet i forrige uke siden (la oss kalle den mittfirma.no) til en amazon-server med adresse av typen mittfirma.leverandør.no

Dvs. at de som nå besøker mittfirma.no blir videresendt til mittfirma.leverandør.no og det ser jo ikke spesielt bra ut...

Iom. at vi har navneservere hos en annen leverandør fikk jeg beskjed om å sette mittfirma.no som et cname til amazonXX.leverandør.no, som tydeligvis er navnet på en av amazon-serverne deres.

Og da kommer spørsmålet :-)

Er det virkelig mulig å sette et hoveddomene som et cname på denne måten?

Jeg er ingen ekspert på DNS-oppsett, men trodde ikke dette var god praksis, noe som ser ut til å bekreftes av kontrollpanelet til dns-leverandøren iom at det der faktisk ikke er mulig å sette mittfirma.no som et cname.

Har selvfølgelig stilt samme spørsmål til de som hoster hjemmesiden, men de svarer ikke. Har heller ikke klart å google noe fornuftig rundt dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gi leverandøren et ultimatum: enten ordner de saken eller så sier du opp. Hørtes veldig useriøst ut av en leverandør og bare flytte rundt slik. Dette kan blant annet ødelegge for dine resultater i Google.

Har aldri hørt om at man bruker CNAME på dette viset. Må nok løses på en annen måte, A-record er vel muligens løsningen, ikke at jeg er ekspert på DNS-oppsett da men.

Lenke til kommentar

Gi leverandøren et ultimatum: enten ordner de saken eller så sier du opp.

Hørtes veldig useriøst ut av en leverandør og bare flytte rundt slik. Dette kan blant annet ødelegge for dine resultater i Google.

Dette er en ez publish installasjon der vi blant annet ikke har tilgang til databasen så det er dessverre ikke så lette å flytte den uten masse om og men..

Ja, det ødelegger for oss i søkemotorene og analytics ser heller ikke ut til å fungere helt som det skal.

Det er også flere andre ting som ikke har vært bra, men det skal dere slippe å høre om. Vi betaler nesten 10.000 i året for hostingen så litt bedre oppfølging burde vi forvente. Besøket til nå i år er ca 24.000 så det er jo heller ikke snakk om en side med veldig mye trafikk.

Har aldri hørt om at man bruker CNAME på dette viset. Må nok løses på en annen måte, A-record er vel muligens løsningen, ikke at jeg er ekspert på DNS-oppsett da men.

En a-record som peker på en ip-adresse er alltid det jeg har gjort når jeg skal sette opp et domene. Cname har jeg kun brukt om jeg f.eks. vil at subdomenet www.mittfirma.no skal peke til samme ip som hoveddomenet (altså istedenfor å lage to a-recorder)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er ikke mulig å ha mittfirma.no som CNAME, men dere kan ha www.mittfirma.no som CNAME. CNAME records er strengt tatt ikke mer fancy enn A records, og med mindre kunder har en god grunn til å bruke CNAME så oppretter eg alltid A records. For webhotellet sin del så er det ingen forskjell på A og CNAME.

Forskjellen ligger i at med bruk av CNAME så må det gjøres ett ekstra DNS oppslag.

Så for å løse problemet her, som leverandøren deres strengt tatt burde ha full kjennskap til, så gjør du selv et DNS oppslag av amazonXX.leverandør.no(enten ved å bruke dnstoolbox.com eller pinge adressen), og deretter oppretter to A records mot IP adressen du får opp. Ett record for mittfirma.no og ett record for www.mittfirma.no.

En forutsetning for at dette skal fungere, også CNAME forslaget, er at webserveren hos Amazon er satt opp med disse domenealiasene. Men det er det minste du kan forvente at leverandøren fikser for dere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...