Gå til innhold

Pipelyd fra viften etter støvsuging

Anbefalte innlegg

Hei!

I det siste så har viften på min fire år gamle Dell Studio 15 begynt å gå oftere enn før. Jeg har også opplevd at dataen har slått seg av dersom den har blitt for varm (f.eks. når jeg ser på fotballkamp), noe den aldri har gjort før.

Jeg tenkte at årsaken til problemet må være at det har samlet seg en del støv i maskina. Jeg har hørt at det kan hjelpe å bruke en hårføner for å blåse ut litt støv. Så jeg satte hårføneren på kaldluft og blåste litt inn i vifteåpningene. Ikke mye, bare litt. Dessuten så er den hårføneren så svak, at den kan umulig gjøre noe skade.

Deretter åpnet maskina på undersiden (ikke hele, bare det dekselet som ligger over harddisken osv.) og blåste litt med munnen.

Etter å ha skrudd på dekselet igjen, så støvsugde jeg litt over vifteåpningene i tillegg til at jeg støvsugde tastaturet.

Etter dette går vifta like mye som før (!), men nå kommer det i tillegg en pipelyd fra den, eller en slags svak "sirenelyd." Det er jo ikke noe særlig å høre på.

Så, hva gjør jeg? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har muligens ødelagt lageret på vifteakselen. Å suge med støvsuger kan gjøre at vifta går mye fortere rundt enn den er beregnet på - og attpåtil gærne veien. I så fall er vel eneste løsning å skifte vifta.

Dessuten tviler jeg på om du har fått fjernet noe særlig støv med den metoden du har beskrevet. Det må nok grundigere og mer nøye til verks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...