Azidops Skrevet 14. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 14. mai 2012 Har endelig kommet meg over på pc igjen etter mange år på xbox. Kjøpte deler og skrudde sammen igjen, lastet ned Portal og satte igang. Men umiddelbart ser jeg at når jeg snur meg fort sideveis kommer det glitch i bildet. Ikke direkte lagging i den forstand at bildet fryser, men deler av bildet henger igjen. Hva kommer det av? Specs: - Win 7 - 16 GB Ram - Intel Core i5 2500K - ASUS VGA-Card Radeon HD7850 2GB DDR5 Prøvde å sette oppløsningen ned til 1280x760 (720p mao) uten at det hjalp. Innstillingene er generelt på det høyeste, men det burde gå greit med et så gammelt spill. Monitoren er TVen min som jeg har koblet xboxen opp mot. Da opplever jeg det ikke. Har ikke fått prøvd mot pc-monitor enda, men tror ikke det skal ha noe å si. Er det noen innstillinger på skjermkortet som må gjøres? Lenge siden jeg har hatt gamingpc så er ikke vandt til å konfe skjermkort. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 14. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 14. mai 2012 Ai ai ai, fenomenet du opplever kalles "Screen Tearing" og forekommer ved høy FPS kan man si. Du kan forsøke å tvinge igjennom Vsync, men da risikerer du å få input lag, er ikke en helt enkel sak å gjøre noe med i alle tilfeller. Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 15. mai 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. mai 2012 Ai ai ai, fenomenet du opplever kalles "Screen Tearing" og forekommer ved høy FPS kan man si. Du kan forsøke å tvinge igjennom Vsync, men da risikerer du å få input lag, er ikke en helt enkel sak å gjøre noe med i alle tilfeller. Funket å sette på Vsync. Har ikke oppdaget noe input-lag, men så er ikke det det helt store problemet med Portal heller. Kan det ha noe med at jeg spiller på en plasma-tv som antageligvis ikke klarer å vise så mange FPS som skjermkortet sender ut? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 15. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 15. mai 2012 Portal er gammelt og lett å drive, ingen skjerm på markedet vil klare å vise alle bildene et 7850 vil være istand til å kverne ut. Om du ikke merker inputlag er det bra for deg, noen er mer sensitive enn andre for dette. Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 15. mai 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. mai 2012 Portal er gammelt og lett å drive, ingen skjerm på markedet vil klare å vise alle bildene et 7850 vil være istand til å kverne ut. Om du ikke merker inputlag er det bra for deg, noen er mer sensitive enn andre for dette. Er det ikke mulig å begrense FPS som blir laget da? Høres utrolig klossette ut hvis skjermkortet lager så mange FPS den klarer uten tanke på monitoren som skal vise dette. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 15. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 15. mai 2012 Portal er gammelt og lett å drive, ingen skjerm på markedet vil klare å vise alle bildene et 7850 vil være istand til å kverne ut. Om du ikke merker inputlag er det bra for deg, noen er mer sensitive enn andre for dette. Er det ikke mulig å begrense FPS som blir laget da? Høres utrolig klossette ut hvis skjermkortet lager så mange FPS den klarer uten tanke på monitoren som skal vise dette. De fleste spillmotorer har en eller annen form for fps-begrensning. Alternativt kan du bruke et tredjepartsprogram som MSI Afterburner til å begrense antall bilder som blir produsert. Merk at selv om du begrenser spillet til 60 bilder i sekundet vil ikke dette eliminere screen tearing. Da må du aktivere Vsync som gir 1 frame inputlag. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 15. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 15. mai 2012 Ai ai ai, fenomenet du opplever kalles "Screen Tearing" og forekommer ved høy FPS kan man si. Du kan forsøke å tvinge igjennom Vsync, men da risikerer du å få input lag, er ikke en helt enkel sak å gjøre noe med i alle tilfeller. Funket å sette på Vsync. Har ikke oppdaget noe input-lag, men så er ikke det det helt store problemet med Portal heller. Kan det ha noe med at jeg spiller på en plasma-tv som antageligvis ikke klarer å vise så mange FPS som skjermkortet sender ut? Ja og nei. Problemet oppstår når skjermkortet sender ut flere bilder per sekund enn det skjermen din blinker (Hz) klarer å oppdatere seg. Dermed så vil skjermen oppdatere seg midt under to forskjellige bilder for å si det på den enkle måten. Eneste måten å få løst dette på er da altså å sende nøyaktig antall bilder som skjermen oppdaterer/blinker. Ved 60 Hz så vil V-sync synkronisere og sende maksimalt 60 bilder per sekund til skjermen. (Hz = Svingninger per sekund). Å bruke V-sync vil dermed kun fungere om skjermkortet klarer å vise MINST 60 bilder i sekundet. Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 15. mai 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. mai 2012 Eneste måten å få løst dette på er da altså å sende nøyaktig antall bilder som skjermen oppdaterer/blinker. Ved 60 Hz så vil V-sync synkronisere og sende maksimalt 60 bilder per sekund til skjermen. (Hz = Svingninger per sekund). Å bruke V-sync vil dermed kun fungere om skjermkortet klarer å vise MINST 60 bilder i sekundet. Da må vel løsningen være å få skjermkortet til å sende i 60 Hz. Er det vanlig å kunne stille inn i spill eller gjøres det i konfig på skjermkortet? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 15. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 15. mai 2012 Den sender nok allerede i 60 Hz. Skjermkortet og skjermen er alltid syncet når det kommer til frekvensen. Du velger selv hva slags frekvens skjermkortet (og TVen) skal bruke. 60Hz er det vanligste og kan gjøres om man høyreklikker på skrivebordet og går på skjermoppløsningmenyen. MEN, det er altså ikke alltid man ønsker å ha på V-Sync, som Arni sier, og er derfor ikke alltid aktivert opprinnelig i spill. Selv spiller jeg aldri med V-Sync, da jeg plages lite av problemet som du reagerer på. Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 15. mai 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. mai 2012 Den sender nok allerede i 60 Hz. Skjermkortet og skjermen er alltid syncet når det kommer til frekvensen. Du velger selv hva slags frekvens skjermkortet (og TVen) skal bruke. 60Hz er det vanligste og kan gjøres om man høyreklikker på skrivebordet og går på skjermoppløsningmenyen. MEN, det er altså ikke alltid man ønsker å ha på V-Sync, som Arni sier, og er derfor ikke alltid aktivert opprinnelig i spill. Selv spiller jeg aldri med V-Sync, da jeg plages lite av problemet som du reagerer på. Spørsmålet er da hva jeg kan gjøre hvis jeg ikke har på V-sync. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 15. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 15. mai 2012 Den sender nok allerede i 60 Hz. Skjermkortet og skjermen er alltid syncet når det kommer til frekvensen. Du velger selv hva slags frekvens skjermkortet (og TVen) skal bruke. 60Hz er det vanligste og kan gjøres om man høyreklikker på skrivebordet og går på skjermoppløsningmenyen. MEN, det er altså ikke alltid man ønsker å ha på V-Sync, som Arni sier, og er derfor ikke alltid aktivert opprinnelig i spill. Selv spiller jeg aldri med V-Sync, da jeg plages lite av problemet som du reagerer på. Spørsmålet er da hva jeg kan gjøre hvis jeg ikke har på V-sync. Begrense framerate gjennom spillkommando eller bruke et tredjeparts program som MSI Afterburner for å sette en maksimal framerate for alle spill. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 15. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 15. mai 2012 (endret) Jeg er ikke helt sikker på at jeg ser hvor du vil henn. Hadde det vært noe som funker best i alle situasjoner, ja så hadde vel dette vært brukt i alle situasjoner. Men det er det nok ikke, du må velge selv hva du ønsker. Å ha aktivert V-sync er egentlig å anbefale for Ola Nordmann som ikke sliter med ytelsen. Om du ikke har på V-Sync så er det ikke så mye som hjelper (da kan man alternativt sperre frameraten manuelt), bortsett fra det faktum at du ikke burde gjøre så store panoreringer, og spesielt der det er mange rette linjer, slik at det blir lettere å se at bildet blir delt sånn omtrendt i to. Usikker på om det ville hjulpet å sette skjermen til 120 Hz (når man har av V-sync), og om problemet blir mindre tydelig da, fremfor 60 Hz (og ingen V-Sync). Krever såklart at skjermen støtter dette. Dette er det ganske så få skjermer som gjør, og blir ofte referert til som "3D-skjermer". Endret 15. mai 2012 av Andrull Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 15. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 15. mai 2012 Problemet oppstår når skjermkortet sender ut flere bilder per sekund enn det skjermen din blinker (Hz) klarer å oppdatere seg. Dermed så vil skjermen oppdatere seg midt under to forskjellige bilder for å si det på den enkle måten. Tearing kan forekomme uansett når frameraten ikke er synkronisert med refresh raten til skjermen. Eneste måten å få løst dette på er da altså å sende nøyaktig antall bilder som skjermen oppdaterer/blinker. Ved 60 Hz så vil V-sync synkronisere og sende maksimalt 60 bilder per sekund til skjermen. (Hz = Svingninger per sekund). Å bruke V-sync vil dermed kun fungere om skjermkortet klarer å vise MINST 60 bilder i sekundet. Vsync vil forsatt fungere om frameraten her er under 60FPS. Ved double buffering vil skjermkortet bare vente (stå ubrukt) på neste vsync/refresh, men frameraten vil da falle til 30FPS når den bommer på en vsync. Triple buffering vil løse dette med å gi et ekstra back buffer skjermkortet kan jobbe videre med. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 15. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 15. mai 2012 Yeah, I know, tenkte bare jeg skulle prøve å få det frem på lit mer dagligtale. Greit med bekreftelse på om det fortsatt funket med V-Sync når du ikke klarte å holde ytelsen ved 60 FPS. For har mest testet det i praksis, og der fører V-Sync til elendig ytelse om PCen ikke oppnår den aktuelle frekvensen (60 i dette tilfellet), for da halveres ytelsen i steden, og de fleste merker raskt det fallet ned til 30 FPS fra 60. Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 16. mai 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. mai 2012 Hehe, er det rart at jeg har foretrukket konsoll i nesten 10 år nå? Så det dere sier er at jeg bare kan krysse fingrene for at det ikke er screen tearing når jeg starter et spill. Håpløst og amatørmessig av grafikkprodusentene å ikke eliminere slike enkle problem. Vurderer å sende inn drittkortet og reklamere på det. Lenke til kommentar
phlake Skrevet 16. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 16. mai 2012 Portal kan du starte med parameteret "-console", uten anførsel, som du setter i launch options når du høyreklikker på spillet i Steam. Da kan du sette "fps_max" til ønsket tall. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 16. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 16. mai 2012 Hehe, er det rart at jeg har foretrukket konsoll i nesten 10 år nå? Så det dere sier er at jeg bare kan krysse fingrene for at det ikke er screen tearing når jeg starter et spill. Håpløst og amatørmessig av grafikkprodusentene å ikke eliminere slike enkle problem. Vurderer å sende inn drittkortet og reklamere på det. Konsoller kjører nesten alltid med en form for soft vsync som er aktiv når det er 30 fps, og deaktiveres når bildeflyten faller under dette. I tillegg er det som oftest 1280x720 og i noen spill oppskalert fra en oppløsning lavere enn dette. Uansett er det ikke et stort problem, aktiver Vsync så er alt greit. Hvis du ikke liker tanken på ekstra inputlag kan du trøste deg med at konsoller har like mye inputlag uten vsync aktivert (30 fps med 1 frame = 33.33ms inputlag, 60 fps med 2 frame inputlag = 33.33ms inputlag) og at du slipper den enorme inputlaggen de aller fleste TVer har. Dessuten kan problemet for det meste fikses med å installere MSI Afterburner, aktivere framerate-monitoring, og så sette en framerate-limit til 59 og så aktivere vsync for 1 frame inputlag. Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 16. mai 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. mai 2012 Hehe, er det rart at jeg har foretrukket konsoll i nesten 10 år nå? Så det dere sier er at jeg bare kan krysse fingrene for at det ikke er screen tearing når jeg starter et spill. Håpløst og amatørmessig av grafikkprodusentene å ikke eliminere slike enkle problem. Vurderer å sende inn drittkortet og reklamere på det. Konsoller kjører nesten alltid med en form for soft vsync som er aktiv når det er 30 fps, og deaktiveres når bildeflyten faller under dette. I tillegg er det som oftest 1280x720 og i noen spill oppskalert fra en oppløsning lavere enn dette. Uansett er det ikke et stort problem, aktiver Vsync så er alt greit. Hvis du ikke liker tanken på ekstra inputlag kan du trøste deg med at konsoller har like mye inputlag uten vsync aktivert (30 fps med 1 frame = 33.33ms inputlag, 60 fps med 2 frame inputlag = 33.33ms inputlag) og at du slipper den enorme inputlaggen de aller fleste TVer har. Dessuten kan problemet for det meste fikses med å installere MSI Afterburner, aktivere framerate-monitoring, og så sette en framerate-limit til 59 og så aktivere vsync for 1 frame inputlag. Ok, høres ut som en grei løsning. Da tvinger jeg altså grafikkortet til å kjøre 59 fps i alle tilfeller (spill/filmvisning)? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 16. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 16. mai 2012 Strengt tatt tvinger du vel prosessoren til å ikke levere mer enn 59 bilder i sekundet, men effekten er den samme. Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 16. mai 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. mai 2012 Strengt tatt tvinger du vel prosessoren til å ikke levere mer enn 59 bilder i sekundet, men effekten er den samme. Du mener at det er CPUen som blir strupet og ikke GPU? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå