Gå til innhold

[Løst] trådløst i alle rom

Anbefalte innlegg

Hei,

Det finnes sånne brannvarsler som kommuniserer med hverandre i huset.

Det jeg lurer på er om det ikke finnes noe sånt som vi kan henge i taket på hvert rom som gir Wifi signal til rommet fra en sentral ruter.

Det finnes rangeextenders og det er det jeg tenker på, men de er som regel like stor som en ruter og like dyrt. Et annet problem med de er at de lager et eget nettverk med egen ssid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om det lager egen SSID kan det jo roame noe du ikke vil merke på surfingen?

Jeg har prøvd mye rart , men det beste blir alltid å kable et AP fra routerens switch til et godt egnet sted høyt oppe i senter av huset som da gir gode signaler over alt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

det med ssid har mer å gjøre med at jeg synes at det er litt unødvendig med 10 forskjellige nettverk i ett hus :)

Hvis jeg skal bruke kabler kan jeg jo like godt legge kabler til hvert rom, da er problemet løst også.

Tanken min er å ha mange små AP's som ikke trenger å dekke mer enn ett rom hver.

Jeg har ingen problemer med signalstyrken på ruteren, det er full signal stortsett i hele huset, problemet er signal kvaliteten. Alt for mange packetdrops selv om signalet er 100%. Har prøvd 3-4 forskjellige rutere og mange forskjellige klienter. Klienter mister kontakt selv om de har 100% signalstyrke :/

Har egentlig prøvd det meste slik at jeg nå har kommet frem til at det er huset som ødelegger signalet :)

Lenke til kommentar

det med ssid har mer å gjøre med at jeg synes at det er litt unødvendig med 10 forskjellige nettverk i ett hus :)

Hvis jeg skal bruke kabler kan jeg jo like godt legge kabler til hvert rom, da er problemet løst også.

Tanken min er å ha mange små AP's som ikke trenger å dekke mer enn ett rom hver.

Jeg har ingen problemer med signalstyrken på ruteren, det er full signal stortsett i hele huset, problemet er signal kvaliteten. Alt for mange packetdrops selv om signalet er 100%. Har prøvd 3-4 forskjellige rutere og mange forskjellige klienter. Klienter mister kontakt selv om de har 100% signalstyrke :/

Har egentlig prøvd det meste slik at jeg nå har kommet frem til at det er huset som ødelegger signalet :)

Murhus??

Når jeg var IKT-lærling for mangen herrens år siden (minst 5 :p ), satte jeg opp trådløs nettverk på en skole, da brukte vi cisco routere, som alle laget ett stort nettverk, (ikke forskjellige SSID'er), det var en standardfunksjon i routerene, men nå kostet de routerene 3000,. stk, og hadde alle sammen 4 antenner for at hvert "knutepunkt" skulle ha muligheten til å ha 100+ klienter.

Så Mantrenger ikke forskjellige SSID'er, MEN det er bare high-end utstyr som brukes til slikt, jeg vet ikke om noen billige merker som gjør dette.

Men slik du forklarer det er det enhetene som logger av, ikke signalet som er svakt. Jeg hadde problemer med mobiltelefonene til meg og samboeren med dette, og det ordnet seg når jeg på min Netgear b/g/n -router satte dem opp med dedikert IP gitt på enhetens MAC-adresse og la dem til i "Wireless Card Access List", uten å aktivere "access control".

Så før du løper ut å kjøper cisco-routere for 20'000,- bør du teste deg fram, for 100% signalstyrke er 100% så avloggingen er det routeren/klienten som gjør og ikke huset ditt, (hadde det vært huset ditt hadde du mistet dekning også).

-frank

PS: WIFI-nøkkel typen du bruker kan være inkopatibelt med enhetene dine, det kan gi samme effekten, så test en kort periode med WEP istede for WPA2 om det hjelper. hjelper det, bør du teste WPA(1) funker det der og har du løsningen.

-frank

Lenke til kommentar

Tror mye av problemet ligger i at du ikke har valgt gode nok aksesspunkt / routere.

Har du 100% signal, så skal det jo fungere helt glatt dersom det ikke er masse støy eller inkompabilitet.

Selv har jeg satt opp en Asus RT-N66U og den dekker lett leiligheten på 80kvm både på 2,4 og 5GHz med 100% oppetid.

Ønsker man bedre dekning, kan man sette opp et ekstra aksesspunkt på en annen kanal (samme SSID og kryptering). Da vil nettverket være sømløst samtidig som man får god dekning.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

5GHz fungerer vel dårligere gjennom vegger ol pga bølgelendene.

Min netgear-AP dekker hele leiligheten min og på det innerste rommet må signalene gjennom 2 betongvegger på 15 cm + et helt kjøkken.

Det jeg mente med å kable et AP er å plassere det smart, og ikke nede på bakken i ett hjørne i ett av de ytterste rommene som oftest har modemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...