genesis Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 holder på å modde strømforsyninga, vil gjøre den ellers svært (ja, meget mye) bråkete skitten, til en rolig nytelse. tingen er; jeg har loddet av de sakene som normalt sett ville stått i "hovedkortet", og der hatt kjøler ribber. jeg har tenkt å lodde disse fast igjen, men gjennom lednigner (slik at jeg kan kjøler ribbene/brikkene ned utforbi min sep(psu)-boks. Nå, noen som vet om det vil gå skjeis når jeg bruker allA25cm (0,75 tykelse) lange ledninger for å på nytt oprette kontakt. (altså at stømmen skal gå gjennom disse) det blir ca 3,75 meter mer enn vanlig (med alle lendingene tilsammen, når de er loddet på), kan dette ødelegge noe? isåfall bare strømforsyninga? anyway, noen som har erfaring her`?? nå gikk det litt i baddel, men trykk inn på www.home.no/genesisaix/psuTOsep for å kanskje forstå, og kanskje da komme med svar takk for seriøse svar Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 Det kan bli problemer, men det er veldig vanskelig å si sikkert. Vet ikke hvor mye du kan om elektronikk, men skal forsøke en forklaring: Hvis det kun er snakk om likestrøm eller lavfrekvens vekselstrøm, så er en ledning bare en liten motstand, og tykkere ledning betyr mindre motstand og mindre problemer. Ganske enkelt og problemfritt. Men når det er snakk om vekselstrøm med høyere frekvenser blir ting vesentlig mer komplisert. Da blir ennhver ledning både en kondensator og en spole, og problemene øker med ledningslengde og frekvens. Switchmode PSU jobber ofte med frekvenser på flere hundre kHz. Når du setter på ledninger så tilsvarer det å legge inn kondensatorer (og forsåvidt også spoler, men tror kapasitive effekter er det vesentlige). Hva dette vil medføre må man ha større kunnskaper enn meg for å kunne si noe om, men du risikerer at kretsen blir ustabil. Hvis den går i selvsving så brenner den antagelig opp. For all del, det er mulig det vil funke. Bare vær klar over at det er en risiko. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå