Gå til innhold

Windows 95 (16-bit) spill i W7 64-bit?

Anbefalte innlegg

Dette er sikkert spurt om flere ganger før, men hva kan jeg gjøre for å bruke 16-bits spill fra Windows 95 på W7 64-bit? Vet at 64-bits windows ikke har 16-bits mulighet.

Har tenkt til å installere Theme Hospital og Sim Isle (for nostalgiens skyld).

Vet at det ikke går i utgangspunktet, men er det noen omveier eller program som gjør at det funker?

Har ikke XP tilgjengelig heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyreklikk på filen/ spillet og sett win 95 i win compatibility mode.

Jeg bare endret det slik så fikk jeg spille ræva spill fra 90tallet.

Bare fordi de er gamle betyr ikke at de er "ræva". Eyecandy betyr ikke at et spill er bra, men det er vel slik dagens ungdom tror det er.

• Liker 2
Lenke til kommentar

16-bit programmer fungerer ikke i 64-bit windows, uansett om det er snakk om XP, vista eller Win7. Det er likevel en vei rundt dette, og det er å opprette en 32bit windowsinstallasjon på en virtuell datamaskin. På eldre spill så har ytelsestapet mellom reell og virtuell maskin ikke av noen stor betydning. Noen 3D spill vil oppleve grafikkfeil her og der, men de aller fleste 2D spill fungerer som de skal. Jeg benyttet meg av denne metoden for å spille alpha centauri, og det virket helt greit. Kan få det i fullskjerm på ene monitoren mens man bruker den andre helt normalt, noe som ofte ikke er mulig dersom man kjører eldre spill i fullskjerm.

Du kan lage en virtuell PC ved hjelp av for eksempel virtualbox eller vmware. Selv bruker jeg virtualbox, men husk at en virtuell maskin fremdeles krever installasjon av et operativsystem. Dersom du ikke har et 32bits windows-OS tilgjengelig så er du like langt. Eventuelt kan du jo installere linux på den virtuelle maskinen og deretter bruke WINE.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar
Eyecandy betyr ikke at et spill er bra, men det er vel slik dagens ungdom tror det er.

Jeg er 28 :roll:

Rart dere ikke får det til i win7 64, jeg spiller mine spill slik.

VM enabled i bios og XP-mode som da blir en vbox.

Men VMLite + slå av mouse integration funker utmerket.

Fant dette på nett og det fungerte for alle.

I may have come across your answer looking for a solution for the same problem in starcraft. Open notepad then copy the code

taskkill /f /IM explorer.exe

(Put your app.exe here)

pause

start explorer.exe

then save as a .bat file. To do this click save then change the Save as type from .txt to all files then save as (example diablo.bat)

Then just click that save to play!

Your windows task bar is the issue it is always running even in the background. Diablo most likely needs to run in a different color bit than your task bar runs. What that .bat file does is shuts down your taskbar, starts the game, then once you exit the game just hit any key to restart your taskbar.

Lenke til kommentar

Enig at eyecandy ikke er alt, men ofte kan det være mer moro da.

Har ikke XP som sagt, men hvordan fungerer det med en virituel maskin? Det er som å kjøre et annet OS inni et eget vindu?

Er ikke så kyndig på linux (har bare prøvd litt for mange år siden) så noe hjelp om hvordan det funker med VMlite eller lignende osv. hadde vært fint.

Lenke til kommentar

Ja, det er som å kjøre et annet OS inni et eget vindu, men som sagt så kan du putte vinduet i fullskjermsmodus slik at det ser akkurat likens ut som om du kjørte OSet på ordentlig.

Jeg har ikke så mye peil på linux heller, jeg vet bare at det i teorien burde fungere slik jeg foreslo. Om du ikke har XP så kan det hende at en 32bits Win7-installasjon også fikser biffen.

Lenke til kommentar

er det mulig å bruke 32-bits dvden av W7 selv om jeg har brukt 64-bits versjonen fra samme boks (fullversjonen av W7 der begge fulgte med)?

http://www.dosbox.com/comp_list.php?showID=2393&letter=S

http://www.dosbox.com/comp_list.php?showID=663&letter=T

Begge spillene fungerer bra i dosbox, begynne å styre med å installere win7 32 bit i et VM er bare tull.

Du ville brukt 15GB hd plass på disse to spillene :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...