Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Snytt for lønn, oppsigelse/avskjed

hkl

Anbefalte innlegg

Hei.

Om man av sin arbeidsgiver blir snytt for den lønn som er avtalt, vil man da har sterk nok grunn til å kunne slutte på dagen dersom man kan dokumentere for det? Mistenker at min arbeidsgiver gjør det, og har begynt å regne ut lønnen min selv de siste dagene, så får se til neste lønning om mine mistanker er riktig. Har timebasert lønn og mistenker at jeg blir snytt for en del overtid.

I arml paragraf 15-14 nevnes jo at det er mulig for arbeidsgiver å gi påbud om øyeblikkelig avskjed ved grovt pliktbrudd. Gjelder det samme den andre veien? Å ikke gi den lønn som er avtalt må vel ses på som et grovt pliktbrudd?

Eventuelt andre lover, eller paragrafer som er relevante i en slik sak?

EDIT: Kan og nevne at jeg i fjor oppdaget at de snøyt meg for lønn. Jeg maste lenge på de, og de innrømmet feilen ved å si at de ikke "visste om det", og betalte alt de skyldte meg. Men finner jeg ut at de gjør det igjen, ønsker jeg ikke lenger å jobbe for de. Hva er da mine alternativer er egentlig hva jeg lurer på?

Endret av hkl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette høres ut som noe du burde tatt opp med din fagforening for lenge siden. Om du per i dag ikke er organisert er dette ganske dumt. Alt du har er en mistanke mot din arbeidsgiver, noe som egentlig ikke er holdbart til å slutte på dagen. Å slutte før oppsigelsestiden kan i verste fall føre til et erstatingskrav mot deg.

Endret av ^Th0mas^
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok ok, takk, men jeg er mer ute etter konkrete lover som kunne være relevante i en sånn sak.

Jeg er fast ansatt ja, og har hel stilling. Men jobber som lærling så får lønn ut i fra hvor mange timer jeg jobber hver måned, om det er 100t eller 250(hadde avtale om faste 149t/mnd før, men vi har endret på det nå). Overtid er så vidt jeg vet lønn man får når man har jobbet lenger enn et viss antall timer, avhengig av tariffavtale. Der jeg jobber er det overtid etter 10 t arbeid på 1 dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...