Gå til innhold

Entry gamer 6k

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vurderer å kjøpe min første desktop på ca 6-7 år og mye har forandret seg siden det (takk for det..).

Spiller egentlig ikke så mye, men nå når Diablo 3 og Max Payne 3 kommer ut, fant jeg ut at det endelig var på tide å bytte ut den gamle laptopen.. Har ganske stramt budsjett (ca 6k), og har satt sammen følgende PC:

http://www.komplett....FA-246B9C1D0A0D

Noen som har noen kommentar til dette, eller ser det helt OK ut? Tenkte å kjøpe en pc med Ivy Bridge, slik at jeg evt kan oppgradere senere hvis jeg skulle få lyst / råd..

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt forslag. Bytt til Ivy hvis du er keen på det.

Bytt butikk til Dustinhome.

Har du HDD fra før av, trenger du det? Hvis du trenger burde du droppe SDD, det er ikke "nødvendig". Og hvis du skal ha SSD, kjøp en av Intel’s.

Edit: skal du overklokke?

post-250711-0-35083300-1336938517_thumb.png

Endret av Tastatur
Lenke til kommentar

tror du glemte grafikkort, TS :)

hadde jeg kjøpt PC for 6k, med det kabinettet du ville ha på komplett, så hadde det blitt noe sånt: NBNB IKKE KJØP GREEN HDD

d2ocw.png

grafikkortet er mye futt for pengene, du kan eventuelt kjøre på med crossfire en gang i fremtiden når det ikke lenger skulle strekke til. Strømforsyningen er overkill, men greit å ha hvis du skulle klokke og crossfire litt i fremtiden, sinnsro om ikke annet. Hadde jeg bodd nær et pick-up point til komplett så hadde jeg kjøpt bare den PSUen derifra dog, ikke fordi at en trenger det da dette oppsettet neppe drar over 300W fra veggen stock, men bare pga at det er så bra value.

SSD hjelper ikke i spill annet enn på lastetider og den SSDen har et litt frynsete rykte. 120gb blir ikke store plassen heller når windows har mutert litt og et par spill er innabords. Merk at du får 1tb for bare 100kr mer, men budsjettet strammer :)

i5 2500k er mer fremtidsrettet enn en ivy med låst multiplier da du kan overklokke 2500k langt mer enn den ivyen noensinne vil nå.

8gb ram trengs ikke til spilling, 4gb er nok

CD-rom sprenger budsjettet ;)

Endret av handir
Lenke til kommentar

tror du glemte grafikkort, TS :)

hadde jeg kjøpt PC for 6k, med det kabinettet du ville ha på komplett, så hadde det blitt noe sånt:

d2ocw.png

grafikkortet er mye futt for pengene, du kan eventuelt kjøre på med crossfire en gang i fremtiden når det ikke lenger skulle strekke til. Strømforsyningen er overkill, men greit å ha hvis du skulle klokke og crossfire litt i fremtiden, sinnsro om ikke annet. Hadde jeg bodd nær et pick-up point til komplett så hadde jeg kjøpt bare den PSUen derifra dog, ikke fordi at en trenger det da dette oppsettet neppe drar over 300W fra veggen stock, men bare pga at det er så bra value.

SSD hjelper ikke i spill annet enn på lastetider og den SSDen har et litt frynsete rykte. 120gb blir ikke store plassen heller når windows har mutert litt og et par spill er innabords. Merk at du får 1tb for bare 100kr mer, men budsjettet strammer :)

i5 2500k er mer fremtidsrettet enn en ivy med låst multiplier da du kan overklokke 2500k langt mer enn den ivyen noensinne vil nå.

8gb ram trengs ikke til spilling, 4gb er nok

CD-rom sprenger budsjettet ;)

8gb ram er nok bedre til gaming enn 4gig

Lenke til kommentar

Er du blitt gal? Man har da ikke OS på en green disk! Seagate barracuda 500GB koster det samme.

trykka feil der, gitt, mente selvfølgelig vanlig 7200rpm hdd

nei, jeg tror ikke jeg er blitt gal. Det er rundt midnatt, men heldigvis ikke fullmåne

edit: feil bruker

Endret av cbrr6
Lenke til kommentar

RAM er så billig nå uansett, hvorfor ikke hive inn 8GB som koster deg 200,- mer. Kan man kjøre flere programmer i bakgrunnen.

de fleste deler blir bedre med bare 200,- mer i dem, han satte opp et budsjett og jeg prøvde å holde meg innenfor. Det er uansett 4 slots på hovedkortet så det kan legges til et par brikker ekstra senere. Men for all del, 8gb er fint det og hvis han har råd så hvorfor ikke?

Lenke til kommentar

Takk for innspill. Er det så stor forskjell på HD 6850 og HD 7850? Nesten dobbel pris, men ser liten forskjell på videocardbenchmark.net (2828 mot 3216). Hva er hovedforskjellen på z68 og z77 chipset? Tenkte hovedsaklig å velge z77 chipset for at maskinen evt skal være klar til å oppgradere på ett senere tidspunkt. Ser også at det finnes 6-7 forskjellige z77 chipset fra feks Asus. Hva er egentlig forskjellen på de?

Noen som vet hvor mye det egentlig koster med frakt fra Dustin? Står at "grunnsatsen" er 99kr, men frakt blir først beregnet når varen blir sendt?

Lenke til kommentar

Takk for innspill. Er det så stor forskjell på HD 6850 og HD 7850? Nesten dobbel pris, men ser liten forskjell på videocardbenchmark.net (2828 mot 3216). Hva er hovedforskjellen på z68 og z77 chipset? Tenkte hovedsaklig å velge z77 chipset for at maskinen evt skal være klar til å oppgradere på ett senere tidspunkt. Ser også at det finnes 6-7 forskjellige z77 chipset fra feks Asus. Hva er egentlig forskjellen på de?

Noen som vet hvor mye det egentlig koster med frakt fra Dustin? Står at "grunnsatsen" er 99kr, men frakt blir først beregnet når varen blir sendt?

sandy og ivy er i utgangspunktet samme socket, men z68 må flashe bios for å kunne kjøre ivy. Dvs at du trenger en sandy chip først for å kunne flashe biosen, så ikke kjøp z68 og ivy med mindre du har tilgang på en. Du kan heller ikke overklokke ivy noe særlig på Z68 såvidt meg bekjent. Men tingen er at neste generasjon CPUer har en annen socket enn LGA1155, så da må du ha nytt hovedkort uansett og jeg nekter å tro at 2500k blir noen flaskehals frem til den kommer. Ivy har på mange måter floppet litt til stasjonær da den har høy varmeutvikling når den klokkes.

Men er du sikker på at du ikke kommer til å overklokke så er H77 og den i5-3450 et rimelig alternativ, forskjellen på H77 og Z77 er at du ikke kan klokke på H77. Og husk at du trenger en K-CPU for å kunne klokke effektivt.

merkbare forskjeller på dyre og billige HK er i hovedsak antall SATA II og III-utganger samt antall/type PCIE-spor til grafikkort. Hvis du noen gang har plan om crossfire/sli så må du passe på at det andre PCIE-sporet ikke er noe x4-modus jall, det bør være x8 for best ytelse. Du må litt opp i pris på Z77 for å få dette, men det rimelige Z68-kortet jeg linket til har det. (pass på å gå på produsentens hjemmeside for å sjekke det aktuelle kortet, de beskrivelsene på dustinhome er ikke utfyllende. Det kan stå 2xPCIE x16, men det står ikke at den ene kjører x4 i crossfire/sli). Jeg mener fortsatt at 2500k og Z68 er det du får mest for pengene for med tanke på muligheter for klokking og crossfire :wee:

HD6870 er kanskje et bedre valg enn HD7850 hvis du vil spare litt. Bruker litt mer strøm, men er ikke så langt unna i ytelse og du har PSU i massevis med OCZen. Drar D3 lett ihvertfall!

Lenke til kommentar

Alternativt dette oppsettet? Overklokking er ikke aktuelt akkurat nå, men vet jo aldri i fremtiden hvis ting begynner å gå seint ;) men trenger jo ikke være blodig overklokking..

http://www.komplett....99-2A1994DA97CA

Denne cpuen er jo litt kjappere stock, og skal fortsatt være mulig å overcloke den litt..

den cpuen er sprekere den, ivy yter litt bedre per mhz, bare husk at du trenger en kraftigere CPU-kjøler enn stock når du en gang skal overklokke av betydning. Denne fremtidige kjøleren kommer nok til å krasje med de vengeance kjøleribbene på rammen så jeg ville valgt RAM med lav profil og pass på å ta 2x2gb over 1x4 som du har valgt der. Bedre ytelse med 2x2gb!

noe sånt f.eks.

http://www.komplett....aspx?sku=491282

Her er en HDD til 500,- nå:

http://www.komplett....aspx?sku=646112

personlig mener jeg at cache har fint lite å si, men har ingen tall på det

syns ellers oppsettet ser meget bra ut med gode klokking/oppgraderingsmuligheter :)

Endret av handir
Lenke til kommentar

Når det gjelder minnet så er det mange her som "tror" at det er nok med 4Gb ram , men ta en titt på skjermkortene og bruken av flerskjerm , da skyter som regel både minnemengden som kortene behøver og ikke minst muligheten til å benytte seg av bedre innstillinger ned avhengig av minnemengden man har.

Det er heller ikke en hemmelighet at Windows 7 skriker når det har kun 2Gb minne, med 4Gb minne fungerer det så og sinormalt , men for en enorm forskjell egentlig når man går opp til 8Gb fra 4Gb i forhold til hvor kjapt man kan bytte mellom programmer, oppstartstiden på de mest brukte programmene osv... Det er nettopp da Superfetch fungerer som det skal , men selvsagt dette vet dere alt om dere som sitter på 2Gb til 4Gb...

Jeg har hatt 8Gb minne siden 2006 og har nå tatt steget videre til 16Gb DDR3 minne for halvparten av det jeg brukte på 8Gb DDR2 minne. Prisene i dag er såpass lave at jeg føler at man bør i det minste sørge for å ha 8Gb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...