Marius13 Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Hei! Jeg bor på hybel sammen med 3 andre. vi har 5mbit linje på deling 4 personer + han vi leier av så i alt 5 stk. Problemet er at folk ikke klarer å la være med nedlastning til evt skoletid eller seint på kvelden. 3/4 klager på dette, og vi sier mye til hverandre at dette er et problem, men det blir aldri noen slutt på det det er nemlig altid en som sier "snart ferdig med dl, vent litt" så det jeg lurer på, er det noe jeg kan gjøre? modemet er nede, standard pw er skiftet og den har vi ikke tilgang til (det får vi heller ikke). ser fram til svar begynner å bli grundig lei av å bli kicket i mix/pcw på 1.6 pga folk som ikke klarer å dele med andre. Lenke til kommentar
Marius13 Skrevet 13. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2012 vi har muligheten til å koble opp en trådløs ruter, vil dette hjelpe? kan 2 av oss evt koble opp de 2 som laster ned alt for mye opp mot den trådløse? for deretter å prioritere/stenge for torrent? eller vil dette ikke ha noen form for hjelp siden det er på samme nett, bare koblet videre til en trådløs ruter? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 vi har muligheten til å koble opp en trådløs ruter, vil dette hjelpe? kan 2 av oss evt koble opp de 2 som laster ned alt for mye opp mot den trådløse? for deretter å prioritere/stenge for torrent? eller vil dette ikke ha noen form for hjelp siden det er på samme nett, bare koblet videre til en trådløs ruter? Avhengig av routeren vil dette la seg gjøre. Du må da sørge for at de som er koblet opp mot den trådløse routeren, de som ødelegger nettet, ikke får tilgang til det som er innenfor routeren (modem?). Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Anmeld de for ulovelig nedlasting? Eller rett og slett ta en samtale med hybelverten at dette finner du deg ikke i. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Den eneste virkelig gode løsningen som vil være automatisk er å ha en ruter med god konfigurerbar QoS som du kan sette opp til å nedprioritere all typisk fildelingstrafikk slik at bare kapasitet som ikke brukes til noe annet bruks til slikt. Da får du også fordelen av å kunne laste ned/opp med full hastighet når det faktisk ikke er andre som bruker nettet aktivt. Dette krever dog sansynligvis nytt ruterutstyr (da de fleste rutere ikke har QoS, eller god nok QoS implementering) samt litt teknisk ekspertise. Ellers så er det en meget vanskelig situasjon å få en god løsning på egentlig... ved midnre alle faktisk samarbeider om en løsning og ikke "jukser" - hvilket er nesten umulig i en sik situasjon. -Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Anmeld de for ulovelig nedlasting? Eller rett og slett ta en samtale med hybelverten at dette finner du deg ikke i. Langt i fra all nedlasting er ulovlig nedlasting - og det vil være tilnærmet umulig å påvise at det er det. Selv om du kunne gjør det så hadde det vel vært en "litt" sterk overreaksjon å annmelde noen for det... Jeg tror også at husverten neppe kan gjøre så mye med det i praksis - utenom å ta en alvorssamtale med leieboerene for å få dem til å samarbeide om en løsning. Ved mindre husverten er er en teknisk ekspert å kan han neppe bidra med stort annet enn sin autoritet. -Stigma Lenke til kommentar
Marius13 Skrevet 13. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2012 Den eneste virkelig gode løsningen som vil være automatisk er å ha en ruter med god konfigurerbar QoS som du kan sette opp til å nedprioritere all typisk fildelingstrafikk slik at bare kapasitet som ikke brukes til noe annet bruks til slikt. Da får du også fordelen av å kunne laste ned/opp med full hastighet når det faktisk ikke er andre som bruker nettet aktivt. Dette krever dog sansynligvis nytt ruterutstyr (da de fleste rutere ikke har QoS, eller god nok QoS implementering) samt litt teknisk ekspertise. Ellers så er det en meget vanskelig situasjon å få en god løsning på egentlig... ved midnre alle faktisk samarbeider om en løsning og ikke "jukser" - hvilket er nesten umulig i en sik situasjon. -Stigma ja, vi har denne Qos løsningen, men denne tror jeg ikke er så veldig bra, det er en dritt ruter, jeg og min venn har prøvd, men ga opp... ikke det at jeg ikke skal klare meg ut skoleåret slikt, men det er veldig irreterende når jeg blir dc/kicket pga slikt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 Dere vet dere har en 5Mb linje på deling, og dere springer på å begynner å laste ned? Snakk om egoister. Ei 5Mb linje delt på 5 personer er for å se på web. Tror ikke dere ville blitt fornøyd selv med ei 100Mb linje. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå