Special P Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Hei. Kjøpte meg en Kawasaki Z750 09 mod. for 2 ukers tid siden. Nå sitter den orginale potta på, men jeg har bestilt meg et Leo Vince Gp-style slip-on anlegg. Dette er dog uten eksosventil, som sitter på den orginale potta. Så da lurer jeg på om det gjør noe at det ikke ventil på den nye potta? Hva er vanlig praksis i slike saker? Burde jeg mappe om motoren? Når ventilen ikke er der, vil det bli mindre mottrykk og blandingen mellom bensin og luft blir for mager, noe som kan føre til at motoeren brenner seg. Det er hvert fall slik jeg ser det i mitt hode. Takk Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Hei. Kjøpte meg en Kawasaki Z750 09 mod. for 2 ukers tid siden. Nå sitter den orginale potta på, men jeg har bestilt meg et Leo Vince Gp-style slip-on anlegg. Dette er dog uten eksosventil, som sitter på den orginale potta. Så da lurer jeg på om det gjør noe at det ikke ventil på den nye potta? Hva er vanlig praksis i slike saker? Burde jeg mappe om motoren? Når ventilen ikke er der, vil det bli mindre mottrykk og blandingen mellom bensin og luft blir for mager, noe som kan føre til at motoeren brenner seg. Det er hvert fall slik jeg ser det i mitt hode. Takk SIden dette er motor med innsprøytning og katalysator (regner jeg med iallfall?) og at du derfor nok har en lambdasensor som styrer forbrenningen, skal det ikke være noe problem at mottrykket endres. Dvs du kan vel få både dårlig og bra resultat av det, men såvidt jeg kan forstå skal iallfall blandingsforholdet holde seg noenlunde stabilt. Jeg ville ha tatt kontakt med produsenten av eksosanlegget og fått det skriftlig av de, hva de mener er konsekvensene for akkurat din sykkel. Lenke til kommentar
Special P Skrevet 13. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2012 Har snakket med både produsent av eksosanlegget og av sykkelen min, begge sier at ventilen er unødvendig. Men hvorfor plassere den der i utgangspunktet da? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Miljøforskrifter. Bla-bla-bla. Overholde avgasskrav. Bla-bla-bla ;-) Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Den kan ha flere praktiske funksjoner. Den kan hjelpe til å varme opp innsuget, den kan kjøle ned innsuget, og du kan få en mer fullstendig forbrenning. Men nødvendig på en MC? Tviler jeg på. Lenke til kommentar
Special P Skrevet 13. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2012 Ja, planen er uansett bare å ikke bry meg om at den forsvinner når det nye anlegget kommer på. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå