4ndre Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 (endret) Hei. Da pcen min begynte å tulle seg med at jeg måtte ta reperasjonsverktøy hver gang jeg startet den, bestemte jeg meg for å formatere pcen. (strekene var der før formateringen også) Her har dere et bilde av skjermen: http://gyazo.com/5b6...9c94bdb67e5318f Noen som har noen tips om hva jeg bør gjøre? Eller om det i det hele tatt er noe å gjøre? Er det rett og slett grafikkortet som har tatt kvelden? Bærbar pc. Endret 13. mai 2012 av 4ndre Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Dårlig kontakt på skjermkabelen? Lenke til kommentar
4ndre Skrevet 13. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2012 Dårlig kontakt på skjermkabelen? Det er vel ikke noe jeg kan gjøre noe med ? Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Regner med det er en bærbar? Så vidt jeg vet er det ikke vanskelig å skifte, men jeg vet ikke hvordan. Det vil evnt gå på garanti. Har du prøvd å bøye og tøye litt på skjermen? Dersom bildet blir klart igjen er det da sannsyneligvis kontakta. Lenke til kommentar
Omland07 Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Det er noen små ting jeg ser for meg.. Trykk F8 i oppstarten og velg start i "sikkerhets modus." (kan være virus/ eller software feil.. og da vil du se om det er software feil eller lignende. prøv og bytt kabel mellom skjermkortet og skjermen... (eventuelt teste skjermen på en alternativ datamaskin ) Det er mye småting som kan skape problemer.. -skjermkort -skjerm -kabler - kontakt punkter -software (da spes drivere) Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 (endret) Dette er enten defekt på skjermkabelen eller defekt skjermkort mest sansynlig. Rent utifra hvordan det ser ut så vil jeg tro det er feil på skjermkortet, da skadet skjermkabel vanligvis ser litt anderledes ut (feil på kabel resulterer mer ofte i rette streker på skjermen eller misfarginger, mens slik feil som du har er mer typisk resultat av defekt minne eller annet på skjermkortet i min erfaring). Du kan selvfølgleig sjekke ved å tilte litt frem og tilbake på skjermen og se om det endrer noe på skjermen. Hvis det gjør det så er det mer sansynlig en kabelfeil. Hvis ikke så er det mer sansynlig skjermkortet. I uansett tilfelle så vil dette være en feil du normalt ikke kan gjøre så veldig mye med selv. Det ER mulig å bytte ut både skjermkabel og skjermkort med reservedeler, men det en relativt vanskelig operasjon på laptopper. Ikke bare er det mye vanskeligere å fysisk demontere/montere, men det er også langt vanskeligere å skaffe de korrekte reservedelene - da disse ikke selges normalt i butikkene slik som for stasjonære maskiner. Det er mulig å få fatt i reservedeler, men da må du nok sansynligvis ty til ebay og denslags. Det er lagt fra umulig å gjøre - men vet jeg ikke om jeg ville annbefalt å prøve dette ved mindre du er litt erfaren med å behandle hardware og har bygget maskiner før. Du kan dog lese deg til all kunnskapen du trenger hvis du er av den tolmodige sorten... Så kort sagt - det kan repareres, men det er vanskelig. Husk her at om maskinen er kjøpt i Norge så har du hele 5 års reklamasjonsrett på den, og den vil dekke alle slike hardware-feil (gitt at problemet ikke er selvforskyldt, f.eks. ved å ha mistet maskinen i bakken). Har du enda reklamasjonsrett så er det nok absolutt best å bruke denne for å løse problemet. Kontakt butikken der du kjøpte produktet for å sette i gang returprosessen. EDIT: en ting du kan teste for å være helt sikker at det ikke er driverfeil eller andre softwarefeil er å boote opp ubuntu live CD. Får du samme type feil der så er du ihvertfall helt sikker på at det er hardware-relatert og ikke noe i software eller OS - men feilen ser veldig typisk ut for hardware-feil altså. Jeg tror ikke jeg noen gang har sett slik artifakter som resultat av feil i drivere - i 2D modus på desktoppen ihvertfall. EDIT2: an annen ting som du kan teste er å ta screenshot av skjermen (om du klarer det) og se om feilen følger med bildet. Om den gjør det så er det rimelig klar indikasjon av feil i skjermkortet da output fra det tydeligvis er korrupt. Ikke alle skjermkortfeil vil følge med i et screenshoit dog, så om ikke feilen viser på screenshot så utelukker det ikke alle mulige sjermkort hardware-feil. -Stigma Endret 13. mai 2012 av Stigma Lenke til kommentar
4ndre Skrevet 13. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2012 Jeg aner ikke hva jeg gjorde, om jeg gjorde noe i det hele tatt, men nå funker den plutselig igjen! Takk for alle svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå