nirolo Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Hadde forleden dag en elektriker i leiligheten som skulle gjøre noe arbeide i forbindelse med oppussing av et kjøkken. Han gjorde mesteparten av det arbeidet da, og skal komme tilbake for å gjøre det resterende siden. Dagen etter at han var der, så kommer en snekker borti en ledning som henger og slenger ut av sikringsskapet med en sparkel. Snekkeren kommer uskadet fra hendelsen, men sparkelen kortslutter kretsen, noe som fører til at kjøleskap og fryser blir ødelagt. Spørsmålet er da, har elektrikeren erstatningsansvar for skadene på kjøleskap og fryser? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Etter § 29-2 i håndtverkertjenesteloven tror jeg han er erstatningsansvarlig. Jeg kjenner ikke rettspraksis på området og er ikke el-kyndig, men jeg vil tro dette regnes som "forsømmelse". Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Etter norske el-forskrifter skal aldri en krets være spenningssatt uten mekanisk beskyttelse eller avsperring av området, så elektrikkeren har ikke gjort det han etter forskrifter og lover er pålagt. Men en slik feil skal normalt ikke kunne ødelegge kjøleskap og fryser, såfremt det ikke er flere feil på anlegget, eventuellt en eksisterende svakhet på kjølseskap/fryser, så det må kanskje bevises at disse ble ødelagt som følge av kortslutningen? Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 For å sitere Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg - FSE § 17. Arbeid nær ved spenningssatte deler – etablering av sikkerhetstiltak Ved arbeid nær ved spenningssatte elektriske anlegg skal følgende sikkerhetstiltak etableres: a) markering av sikkerhetsavstand, og b) etablering av avskjerminger og/eller avsperringer. For å sikre at kortslutning og jordslutning ikke forårsakes av verktøy eller materiell og at ingen kommer i berøring med spenningssatte deler, skal det i nødvendig utstrekning benyttes egnede beskyttelsesinnretninger. Det skal påses at beskyttelsesinnretningene er egnet for det aktuelle arbeidet, for den aktuelle spenningen og er i forsvarlig stand. Dersom sikkerhetstiltakene nevnt ovenfor ikke kan gjennomføres fullt ut må en annen arbeidsmetode benyttes. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 17. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2012 Takk for gode svar! Hvorvidt det var eksisterende feil på kjøleskap og fryser vet jeg ikke - det er jo litt vanskelig å finne ut av i ettertid. Det elektriske anlegget er gammelt og det kan godt tenkes at det er noen skjulte overraskelser der. Elektriker var enig i at han aldri skulle etterlatt ledningene i den stand han gjorde, han har nå rettet opp i dette. Hva det blir til med kjøleskap og fryser er enn så lenge uavklart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå