Andreashoftun Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Bygde en pc i januarmåned i år med helt nye komponenter. Tidligere denne uken mens jeg surfet på nettet gikk strømmen på pc'en og siden har den ikke ville starte. Når jeg prøver å starte opp maskinen skjer det ingenting, ingen vifte starter, nada. Men det lyser på hovedkortet. Min teori er at det er en hardwarefeil på enten strømforsyningen eller hovedkortet. Jeg har sjekket at alle kabler sitter som de skal og har satt inn og ut alle komponentene. Jeg har også prøvd å feilsøke ved å koble pc'en via strømforsyningen fra min gamle pc uten at det endret noe. Jeg begynner å bli litt tom for ideer om hvordan jeg kan finne feilen. Derforhåper jeg noen kloke hoder kan hjelpe meg litt Lenke til kommentar
Glennski Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Prøv å jumpstarte PSu'en ved å kortslutte den grønne ledningen på hovedkortpluggen med en av de sorte. Dette er startkretsen til PSU som vanligvis aktiveres når du trykker inn på-knappen. Lenke til kommentar
Andreashoftun Skrevet 13. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2012 Jeg er ikke helt med i svingene her... Kan ikke se noen grønne ledninger Lenke til kommentar
Glennski Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Den grønne ledningen det står PS-ON på , skal legges sammen med en av de sorte (COM). Da starter PSu'en Lenke til kommentar
Andreashoftun Skrevet 13. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2012 Got it, men hvordan gjør jeg dette i praksis? Og vil jeg måtte gjøre dette hver gang jeg skal ha på pc'en fremover? Lenke til kommentar
Glennski Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Ta en liten metalltråd og bøy den slik at du får kontakt med begge samtidig. Nei, dette er kun for å utelukke at det er noe galt med PSU'en. Hvis pc'en starter med denne metoden, men ikke når du trykker inn på-knappen, så ligger feil i startkretsen på hovedkortet. Du kan for sikkerhetsskyld fjerne kabelen som går til på-knappen og kortslutte pinnene direkte på hovedkortet. Da utelukker du brudd i ledningen til på-knappen. Lenke til kommentar
Andreashoftun Skrevet 13. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2012 Hmmm... Jeg gjør dette mens jeg har strømforsyninga konlet til 24-pinen? Litt vanskelig å kortslutte mens den er inne...? Lenke til kommentar
Glennski Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Nei, ikke mens du har den tilkoblet. Bare plugg i strømmen og hold den i hånda Så ser du jo om vifta starter Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Du må selvfølgelig ta av kabelen og ha den i løse lufta for å sjekke om strømforsyningen starter. Lenke til kommentar
Themainthing Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Sjekk denne videoen på youtube rundt 14.10 : Han gjør det av en annen grunn enn deg, men du ser ihvertfall hvordan man gjør det! Lenke til kommentar
Trene Arnholdt Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Bortkasta tid... Du har jo testa med en annen strømforskyning, som jeg regner med at du veit virker i en annen pc?.. Sånn jeg forstår det.. Her er det nok en annen komponent som har tatt kvelden pga strømbruddet.. Mest sansynelig hovedkortet, men det er jo klart at andre komponenter også kan være skadet.. Ser du noe tegn til at det har vært varmt noe sted på hovedkortet? Lenke til kommentar
Andreashoftun Skrevet 13. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2012 Nå er jeg litt på jordet... Detter er slik jeg skjønner det: 1.trekk ut 24-pinen fra hovedkortet 2.kortslutt den grønne (uten at det er tilkoble strøm til hovedkortet...?) 3.start pc for å se om vifta på strømforsyninga går (strøm fortsatt ikke tilkoblet) Mitt rasjonale er at jeg missforstår grovt her Lenke til kommentar
Glennski Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 1. Plugg strøm inn i strømforsyningen fra stikkontakten. 2. Ta en liten metallbit (metalltråden jeg snakket om isted) og kortslutt den grønne og en av de sorte ledningene på 24-pin kontakten 3. Når dette er gjort, så starter strømforsyningen. Glem PC'en når du gjør dette, dette er KUN for å sjekke PSU Lenke til kommentar
Andreashoftun Skrevet 13. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2012 Den andre strømforsyninga funker ja. Det er ingen tegn til overoppheting og alt funket utmerket til det plutselig ble svart... Glennski: ahaaa! Det gir litt mer mening Lenke til kommentar
Glennski Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 En smule dårlig formulert fra min side kanskje, beklager det Så, hva ble resultatet av dette? Lenke til kommentar
Andreashoftun Skrevet 13. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2012 Ok, testet kortslutningen. Prøvde med to forskjellige svarte mot den grønne. Psuen gir et lite knepp når jeg setter på strømmen men ingenting skjer (er en corsair ax850). Lenke til kommentar
Andreashoftun Skrevet 13. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2012 Testet trikset på den andre psu'en og det funka. Litt snålt st jeg ikke fikk dratt igang pc'en når jeg brukte den gamle, men det kan jo være fordi den ikke hadde nok kraft til å trekke igang den nye pc'en. Jeg prøver på nytt men uten skjermkortet tilkoblet... Lenke til kommentar
Andreashoftun Skrevet 13. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2012 Det er jo litt snålt at det lyser på hovedkortet når jeg skrur på pc'en da... Er det ikke? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Det er jo litt snålt at det lyser på hovedkortet når jeg skrur på pc'en da... Er det ikke? Nei det er ikke snålt fordi de små led'ene trenger ikke så mye strøm for å lyse. Dessuten så kan 12 volten være gåen på PSU og enda kan led'ene lyse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå