Gå til innhold

nettbutikk selger utsolgte varer

Anbefalte innlegg

hei.

jeg bestilte noen varer på en nettside hvor alle varene var tilgjengelige og det stod ikke noen ting om at de kunne være utsolgt, men det stod "tilbud" på noen av de.

Jeg mottok en mail fra butikken som sa at de ikke hadde noen av varene lenger, men for en upgrade på 1000 NOK kunne jeg få noen lignende varer.

Kan de gjør dette? kreve mer penger for å gi meg noe jeg ikke har bestilt?

leste i Vilkår på nettsiden, kunne ikke lese at dette var en risiko jeg tok under bestillingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har mottatt en ordrebekreftelse fra leverandøren så har du og leverandøren inngått en bindende avtale. Du som forbruker kan kreve oppfyllelse av kjøpet til de betingelser som gjelder i den originale avtalen i følge fbkl §21:

§ 21. Rett til oppfyllelse

Er leveringstiden kommet uten at tingen er levert, kan forbrukeren likevel fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse.

Dette gjelder ikke om det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller om en oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til forbrukerens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.

Forbrukeren taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Spørsmålet er da, hvor mye var den originale prisen og vil +/- 1000,- utgjøre "en så stor kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til forburkerens interesse i at selger oppfyller.". Alså, hvis selger ikke har mulighet til å levere det som originalt ble bestilt så skal selger tilby samme eller bedre vare for samme prisen. Han kan ikke uforbeholdent endre kjøpsavtalen eller ensidig heve den.

Lenke til kommentar

takk for svar.

ja, jeg fikk ordrebekreftelse, og jeg har lest alt som står der, og kan ikke tyde at det har rett til dette.

jeg bestilte Kiteboard, Trapes og en vest. vesten sa de at de trakk fra ordren uten å tilby meg noen ting, mens de Kiteboard og trapes ville de gi med en annen modell for 1000 kroner mer (ordinær pris på tilsammen 2106 kroner)

Disse to nye varene er verdt 4849 kr. de taper altså 1743 kroner på denne dealen. er dette "en så stor kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til forburkerens interesse i at selger oppfyller" ?

Lenke til kommentar

det er prinsippet jeg kjemper for her, for jeg veit de gir meg en god deal med å tilby de nye varene.

men jeg føler meg lurt når jeg ser at de fortsatt har disse varene til salg på nettsiden sin. de vet at de ligger ute, og jeg har sett at de har oppdatert nettsiden med nye varer i samme kategori. hvorfor har de ikke fjernet varene de ikke har lenger?

Lenke til kommentar

BlueEAGLE: Det skal svært mye til for at selger kan nekte oppfylling ved å henvise til § 21 annet ledd (delen om utgift sett opp mot forbrukerens nytte). Dette tilfellet er langt utenfor.

Men man har lov til å foreta dekningskjøp, som påpekt over. Du kan heve kjøpet, kjøpe de samme tingene (eller tilsvarende) hos en annen selger, og kreve opprinnelig selger for mellomlegget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...