QBab Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Som tittel sier, finnes det noe særlig behov for mennesker med spisskompetanse innen IT-sikkerhet? Tenker å gå sivil ingeniør på NTNU, med master i informasjonssikkerhet. Lenke til kommentar
War Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Det kommer til å bli mer og mer viktig, data har kommet for å bli. Det heter ikke siv-ing lenger, men det er et bra valg. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Det heter ikke siv-ing lenger, men det er et bra valg. Sivilingeniør er en beskyttet tittel, og det er denne ordbruken som benyttes til daglig ved NTNU. Jeg er litt usikker på om det fortsatt kommer "sivilingeniør" på det norske vitnemålet, men utdannelsen gir fortsatt rett til f.eks. NTH-ringen (også kjent som blant annet siv.ing.-ringen). Det er absolutt et arbeidsmarked for sikkerhetseksperter. Av de store konsulentselskapene driver spesielt Accenture mye med sikkerhet, og det finnes en del dedikerte sikkerhetsselskaper. I tillegg har mange bedrifter behov for folk med slik kompetanse, og både politiet (spesielt Kripos) og militæret (spesielt NSM) er aktuelle arbeidsplasser. Lenke til kommentar
QBab Skrevet 13. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2012 Fins det firma som driver primært med pentesting i Norge? Hadde jo vært drømmejobben. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Watchcom og Datametrix driver vel med slikt, men de gjør mye annet også. Jeg vet ikke om de har ansatte som driver med kun pentesting. Lenke til kommentar
Valkyrex Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 (endret) Mnemonic (http://www.mnemonic.no/) er desidert norges ledende mtp at de KUN holder på med sikkerhetsarbeid. Passer på nettkoblinger for store firmaer (mot evt intrengere), malware analyse, pentesting, risikostyring, etc. Det er et sjukt stort marked for det i norge, bra med jobber, og god lønn. Forøvrig så er det kun ved Høgskolen i Gjøvik hvor man får en "ren" Informasjonssikkerhets utdannelse fra bachelor opp til PhD nivå. Er forøvrig også der hvor NISLab ligger (Norwegian Information Security Lab). http://hig.no/studie...it/bachelor/bis Endret 14. mai 2012 av Valkyrex Lenke til kommentar
QBab Skrevet 14. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2012 Hva er mest gunstig, komtek på NTNU med master i informasjons sikkerhet? Eller 5 år med informasjonssikkerhet på Gjøvik? Tenker man får en bredere utdanning på NTNU? Lenke til kommentar
MisterIT Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 Det er master/siv.ing innom kommunikasjonsteknologi du ender opp med om du går komtek uansett hvilken tematikk du velger som hovedprofill. Informasjonssikkerhet er et ganske ettertrakt utdanning, men det er sikkert også komtek. Og ja komtek gir deg en bredere utdanning med tanke på at det er en siv.ing-retning (en del realfag), mens informasjonssikerhet gir deg en mer teknologisk rettet utdanning spesielt innom informasjonssikkerhet Lenke til kommentar
Valkyrex Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 Hva som er mest gunstig er nok veldig subjektivt. Noen tenker lønn, noen tenker kunnskap, noen tenker begge deler, noen tenker lokasjon, hehe. Jeg går på HiG og stortrives. Norges størte InfoSec lab, og et av Europas ledende, skader jo ikke ^^ Er nok (som jeg har hørt fra venner som går på universitet) kanskje litt anderledes å gå på en Høgskole, litt mindre "umiddelbar" frihet til å velge emner (er ikke så mye rom i studieplanene) men det funker helt fint å ta ekstra emner osv (gjør det selv). Er ikke noe realfag, det satte jeg veldig pris på. Har 10 SP i matematikk for informatikkfag, ellers er det bare ting som diskret matte eller krypto som har noe særlig realfaglig tyngde. Hadde nettop besøk av sjefen for Forsvarets ingenør Høgskole, selv har han en master fra HiG i infosec, og han sa utrolig mange på den skolen hadde det. HiG og FIH sammarbeider om utveksling og lærere (har et emne som heter Informasjonskrigføring, av en kar fra forsvaret). Men det var nok reklame om HiG... Komtek gir nok bredere utdannelse ja, og det er jo godt kjent at arbeidsgivere ser bra på en siv.ing tittel. Dog blir det mye realfag. Her er det emner som: ethical hacking and penetration testing, informasjonskrigføring, nettverksadministrasjon, operativsystemer, programmering (30 sp totalt hvor C++ anvendes), osv. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Karrieremulighetene er generelt sett svært mye bedre for en sivilingeniør fra NTNU enn en med master i IT-sikkerhet fra HiG. Ved HiG får du nok en spisskompetanse som er ettertraktet, ja, men spissingen er både en fordel og en ulempe. Du vil være aktuell for de aller fleste jobbene innen IT-sikkerhet også med komtek-master med sikkerhetsprofil, samtidig som du også har et hav av andre muligheter. Den solide matematikk-bakgrunnen er også en stor fordel. Lenke til kommentar
QBab Skrevet 15. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2012 Tenker eg satser på NTNU, siden jeg har brukt nesten 2 år på å ta opp igjen nesten hele videregående, for å få et snitt verdig for hver en NTNU-linje. Sekserne ruller inn, men pokker det er mye jobb. Lenke til kommentar
Valkyrex Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 FIH og andre avdelinger i forsvaret sender folk i HiG for å ta InfoSec utdannelse. Norsk senter for informasjonssikring har et flertall av sine ansatte utdannet ved HiG. Presentasjon fra tidligere studenter hadde representanter fra Basefarm, NorCERT, NSM, Forvaret, Politiet, Accenture. Mnemonic hadde representant her på bedriftspresentasjon, halvparten av det 10-manns teamet han jobba på hadde enten bachelor eller master fra infosec, HiG. Og lista går videre. Er litt smålig lei av å høre den gode gamle "du får en bedre utdannelse på et universitet, høgskole er ikke like bra liksom". Se på studieplanen til B.Sc Informasjonssikkerhet ved HiG, den er ganske mye breder enn man tror. I tillegg til Infosec emner som: Risikostyring, innføring informasjonssikkerhet, ethical hacking and penetration testing, applikasjonssikkerhet, informasjonskrigføring, etc. Så har vi også en solid platform som består av: Operativsystemer, grunnleggende og objektorrientert programmering, nettverksadministrasjon, systemutvikling, datakommunikasjon og nettverkssikkerhet. Du kan også ta valgemner som IT-ledelse, Arbeidsliv juss, ol. Trådstarter si at pentesting hadde vært drømmejobben. Kan jo ta en titt på studieplanen til Master linja: http://hig.no/studiehaandbok/studiehaandboeker/2012_2013/studiehaandbok_2012_2013/imt/master_of_science_in_information_security Men for å si det som betyr mest da, velg det du vil, og det du er gira på ^^ Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 NTNU har ganske begrenset med sikkerhetsemner, noe som er en av hovedgrunnene til at jeg selv ønsker utveksling i løpet av studietiden. HiG er et alternativ, men det kan like gjerne bli noe i utlandet. Likevel støtter jeg Herr Brun i at en utdannelse fra NTNU veier tungt, og det gir en bred kompetanse som er velkjent hos de fleste bedrifter som driver med IT. Og så er Trondheim kjent som landets beste studieby. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Jeg har ikke sagt noe som helst om kvaliteten på HiG kontra NTNU. HiG har et svært godt rykte innen informasjonssikkerhet, og du kan nok lære utrolig mye der. Men det jeg sier om karrieremuligheter står fortsatt. NTNU har et svært godt rykte, og med gode resultater derfra får du omtrent de jobbene du vil. Men om du virkelig brenner for informasjonssikkerhet er sannsynligvis HiG et veldig stimulerende miljø å være i. Trondheim er også en helt fantastisk studieby. Kan ikke beskrives. Lenke til kommentar
QBab Skrevet 15. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2012 Uff, dette blir et svært vanskelig valg ser jeg ... Lenke til kommentar
Valkyrex Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 (endret) Høgskolen i Gjøvik har en sånn "Spør en student" greie på facebook sia si (https://www.facebook.com/higjovik/app_260027150763093), kan jo sjekke der hvis du har noe du lurer på. Men bare lurer, har du søkt begge linjer, men lurer på hvilken du skal prioritere, eller skal du søke til neste år? Endret 15. mai 2012 av Valkyrex Lenke til kommentar
QBab Skrevet 15. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2012 (endret) Skal ikke søke før neste år igjen, nei. Lurer på hvorfor du lurer ... Hva har det for deg å si om jeg har søkt på begge, ingen, eller en av de? Endret 15. mai 2012 av QBab Lenke til kommentar
Valkyrex Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Jeg går på den linja, og skal nok være fadder. Så hvis har søkt denne høsten, og har / vil / skal sette infosec ved HiG på førstepri, så kunne jeg ha sakt det jeg sier nå, med at går her nå. Men utenom det så har det nada for meg å si hva du søker, det var et spørsmål for å få mere informasjon for å bedre kunne besvare / opplyse. Hvis du søker denne høsten, så har du jo en tidsfrist forran deg, men siden du ikke har søkt enda, så er det jo liten vits for deg å stresse nå. Lang tid til å søke, og du finner nok ut før den tid. Lenke til kommentar
QBab Skrevet 15. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2012 Har planer for neste år, så det var aldri aktuelt å søke nå i vår. Men visst jeg går for HiG om et års tid, så burde vi hooke opp hacke cola automater! Lenke til kommentar
Renascent Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Jeg tar master i informasjonssikkerhet ved HiG, digital forensic. Du kan også velge teknologi og managment. Management delen vil nok tilby et mye bredere arbeidsgrunnlag enn f.eks digital forensic. Da kan en jo bli ansatt i et "hvilket som helst" firma og fortelle dem hva de må gjøre for å forbedre sikkerhet etc (veldig overfladisk). Digital forensic er jo etterforskning og det er jo færre som driver med. Når det gjelder NTNU vs HiG med tanke på arbeidsgiver, så vil jeg si det at arbeidsgiver som ønsker sikkerhetsstudenter er klar over kvaliteten på HiG/NTNU og hva de eventuelt vil få. Tror ikke du behøver å bekymre deg for om arbeidsgiveren har hørt om HiG eller ikke. Det du bør tenke på er hva du vil jobbe med etterpå. Nå vet ikke jeg hva NTNU tilbyr, men det er godt mulig de tilbyr en mer generell utdannelse. HiGs løp fram til master er basert på informasjonssikkerhet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå