Gå til innhold

Uskarpe bilder Canon Eos 7D + Canon IS 17-55 f2.8

Anbefalte innlegg

Oppdager noen bilder om er uskarpe i hele billedflaten - altså ikke feilplassert fokus. Bruker sentralt fokuspunkt som skal være max følsomt med objektiv med største blender f2.8. Klar over at lukker må være raskere enn 1/brennviddex1.6 (crop - faktor) dvs raskere enn 1/88 s. Får noen bilder som ved lukker 125-250 likevel blir uskarpe - som ved bevegelsesuskarphet. Lar det gå litt tid før bildet tas slik at sikker på at IS falt til ro.Støtter kameraet godt .Dessverre ingen eksempelbilder.

Noen som har erfaring her ? bør IS skrus av bortsett fra vi "dårlig" lys ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil anbefale og skru av stabiliseringen "IS" ved bruk av stativ og andre støtteanordninger som gjør at objektivet ikke oppveier for fremprovoserte bevegelser da kan de interne antibevegelsene oppfanges som bevegelser, kan også påpeke at nyere objektiver av en dyrere klasse dekterer dette og gjør mottiltak.

Lenke til kommentar

Bakfokusert objektiv? Sjekke mikrojusteringen i kamera for å se om det kan fikses? Skru av is, sett det på stativ, sett fokus og prøv deg frem på ulike instillinger. Lykke til! Hvis ikke dette fungerer, bør du nok komme med eksempelbilde, eller i verste fall levere det fra deg til service (eventuelt både kamera og objektiv)

Lenke til kommentar

17-55 er ikke _så_ skarp på største blender (selv om det ikke er skarpere alternativer), og har du ikke selv fokusert manuelt med liveview kan du ikke utelukke fokusfeil.

På dette bildet kan du ikke utelukke fokusfeil.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Fokuset ser ut for meg til å være på statuen, men ser ellers ikke noe gale i bildet, har 7D selv og mine blir nett likedan, undereksponeringen kan kanskje være delvis årsak til ISO "problemet"?

Endret av Rattata12
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg dette bildet virker veldig "soft" og ullent over hele flaten og feilen kan ligge i blendervalget her. Her kan du lett bruke f/4.0 - f/8.0.

Dette er vertfall ikke bilder jeg kjenner igjen fra mitt kamera under noen omstendighet hvis man går ut fra at lukkertiden er god nok.

Jeg ville vertfall ikke valgt f/2.8 på et motiv som dette hvis tanken var å få alt i bildet skarpt.

Lenke til kommentar

Fokuset sitter på den øvre klokken, og du har endel kromatisk aberrasjon det kan gi en følelse av uskarphet også.

Jeg har også 7D og synes endel av de gamle objektivene mine ikke yter bra nok på 7D, kan hende 15-55 har et tilsvarende problem siden det begynner og dra på årene.

Hadde kombinasjonen 30D og 17-85IS før og var relativ fornøyd med bildene, samme objektiv på 7D ble veldig ille, kjøpte meg en 15-85IS og da var skarpheten tilbake, det samme synes jeg også om 70-200 f/2.8IS utgave 1 vs 70-200 f/2.8IS utgave 2 på 7D.

7D krever endel opp-skarping siden bildene "raw" i utgangspunktet er veldig softe og da kreves det mer av fotografen/objektiver i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Jeg tror dette er fokusbom. På dette bildet burde du også forresten heller skutt for eksempel f/5.6 og 1/250s. Synes her statuen foran er det skarpeste - tror fokusplanet ligger foran alt som er i bildet, jeg.

Prøv heller ut skarpheten i mer kontrollerte forhold - på stativ, med speillås, tids-/fjernutløser og manuell fokus via liveview.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...