Scriptgutten Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Jeg ser etter en løsning som automatisk synkroniserer utvalgte mapper over nettverk mellom flere PCer. Jeg har en stasjonær og en bærbar PC, og bruker disse litt om hverandre, men det som er plagsomt er at av og til har jeg diverse prosjekter liggende på den ene maskinen som jeg plutselig skulle ønske var tilgjengelige på den andre. F.eks er det veldig irriterende å ha en bærbar PC pakket ned med noen filer man skulle hatt tak i på den stasjonære, eller noe jeg skulle hatt tak fra den stasjonære mens jeg er ute med den bærbare. Jeg vet at jeg kan bruke en NAS til å ha filene tilgjengelige på flere maskiner, eller bruke forskjellige programmer for å få tilgang til filene fra den ene maskinen med den andre, men jeg ønsker altså noe som faktisk hele tiden ligger og kopierer filer fra den ene maskinen og lokalt over til den andre, og omvendt, slik at de stort sett alltid er synkronisert. Jeg tenker da å sette den til å synkronisere mapper der jeg typisk lagrer arbeid og filer jeg bruker mest, som f.eks skrivebordet, dokumentmappen, musikkmapper o.l. Jeg ønsker helst en løsning som gjør dette med direkte forbindelse fra maskin til maskin, og ikke gjennom serverene til et eller annet dodgy amerikansk selskap som er interessert i fullt innsyn i mine private filer. Programmet må selvfølgelig ta hensyn til hvilke filer som er mest oppdatert, slik at den ikke overskriver et ferdig skrevet dokument på den ene maskinen, med et halvferdig dokument fra den andre. Noen som har noen forslag? Lenke til kommentar
42 Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Dropbox er jo et fint program. Sykroniserer filer mellom PC'er, mobiltelefoner, ipader og så videre. www.dropbox.com 1 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Dropbox er klart den best løsningen - om det ikke er for mye som skal synkroniseres (da koster det fort litt). For meg er det nesten ubruklig - da jeg har omtrent 60 - 70 GB som skal synkes, så jeg bruker en privat serverløsning. Kunne sikkert redusert behovet - og da er ikke knappe 600 kr i året mye for inntil 50 GB (det er videoer som jeg bruker i jobb som knekker meg) På mange måter er dette den beste måten - da du ikke er avhengig av at begge maskinene er på når du synker. Om du ikke vil bruke Dropbox er GoodSync en meget bra løsning. Den koster litt penger - 30 $ pr maskin - men den fungerer svært bra. Dog er denne avhengig av at begge maskinene er slått på når synking skal gjøres. Det er ofte ikke realiteten - når man jobber på den stasjonære så er den bærbare som oftest slått av og vise versa. Det betyr at man faktisk må ha rutiner for å få synking til å fungere. Min dyrekjøpte erfaring. Så vil man unngå Dropbox - og være sikker på at ting er synket - må man nesten synke mot en NAS/Server - dvs ha en maskin som kjører 24/7 og som er 100 % oppdatert (man kan også bruke den statsjonære som 24/7 maskin - dvs en form for server om ønskelig). Da vil man også ha muligheten til å hente filer manuelt. 1 Lenke til kommentar
phlake Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Jeg bruker allwaysync. Der kan du installere det på de aktuelle pc-ene, så setter du en mappe på serveren, eller en av maskinene til å være kildemappe, og velger automatisk synkronisering med utgangspunkt i denne. Jeg bruker det i backupøyemed og har synking av bilde-, video- og audiomappene mine fra desktop til backup. Dette fungerer også over nettverk. 1 Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 13. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2012 Hei igjen, og takker for alle innspill sålangt. Jeg sjekket opp raskt om programmene som ble nevnt Dropbox er jo et fint program. Dropbox er klart den best løsningen - om det ikke er for mye som skal synkroniseres (da koster det fort litt). Problemet med dropbox i denne sammenhengen er at det ser ut som alle filene må innom dropbox sine servere, noe jeg egentlig ikke ønsker fordi bakmennene hos dropbox da kan snoke i filene hvis de vil, eller datainnbrudd kan gjøre at filene kommer på ville veier på nettet og i hendene på svindlere. I disse dager er det også fare for at slike selskaper får serverene frastjålet av myndighetene (slik som skjedde med megaupload), så for å være sikker vil jeg bare benytte meg av programmer som overfører direkte mellom mine egne maskiner. (Man kan jo aldri stole på andre enn seg selv) Om du ikke vil bruke Dropbox er GoodSync en meget bra løsning. Den koster litt penger - 30 $ pr maskin - men den fungerer svært bra. Dog er denne avhengig av at begge maskinene er slått på når synking skal gjøres. Det er ofte ikke realiteten - når man jobber på den stasjonære så er den bærbare som oftest slått av og vise versa. Det betyr at man faktisk må ha rutiner for å få synking til å fungere. Min dyrekjøpte erfaring. Det ser interessant ut, så jeg kommer til å ta en titt på det. Litt stive priser som du sier, men vil vurdere det hvis det kan gjøre det jeg vil Så vil man unngå Dropbox - og være sikker på at ting er synket - må man nesten synke mot en NAS/Server - dvs ha en maskin som kjører 24/7 og som er 100 % oppdatert (man kan også bruke den statsjonære som 24/7 maskin - dvs en form for server om ønskelig). Da vil man også ha muligheten til å hente filer manuelt. Det er ikke noe problem, for stasjonæren min er stort sett alltid på, og jeg håper på å få dette konfigurert på en slik måte at filene også synkroniseres over internett når jeg ikke er hjemme, så da vil filene som lagres på laptopen automatisk bli sendt til den stasjonære, og hvis jeg da bruker stasjonæren mens laptopen ikke er på, vil de automatisk bli lastet ned når jeg starter opp den bærbare mens jeg er ute. Jeg bruker allwaysync. Der kan du installere det på de aktuelle pc-ene, så setter du en mappe på serveren, eller en av maskinene til å være kildemappe, og velger automatisk synkronisering med utgangspunkt i denne. Jeg bruker det i backupøyemed og har synking av bilde-, video- og audiomappene mine fra desktop til backup. Dette fungerer også over nettverk. Denne ser også ut som et bra alternativ til GoodSync, og jeg kommer til å prøve denne og, og se hva som fungerer best. Det ser lovende ut, utifra listen over egenskaper ihvertfall. Jeg vil teste ut begge disse 2, men ikke før jeg har fått meg en god natt med søvn. Jeg håper jeg ikke setter for store spesifikke krav her, men bare for å oppsummere kravene/forhåpningene mine litt bedre : - Programmet må synkronisere direkte mellom PCene (mao. det må være laget slik at det lar meg velge hvilken IP-adresse som skal kobles til, slik at jeg kan sette stasjonæren opp som server og forwarde porter, mens den andre kobler til denne IPen) - Jeg ønsker at programmet skal kunne synkronisere begge veier, slik at endringer på laptop overføres til stasjonær og omvendt, ikke bare ene veien. - Dette må helst skje automatisk i bakgrunnen uten at jeg manuelt må inn og velge når ting synkroniseres, da det er lett å glemme. Da vil filene alltid være med enten jeg vil det eller ikke. - Det må være såpass robust at det gjør det beste for å synkronisere mens det er forbindelse, men at det ikke kommer med irriterende "sync error" meldinger hvis synkroniseringen blir avbrutt midt i operasjonen, og heller fortsetter synkroniseringen neste gang det er kontakt. Hvis noen kan bekrefte eller avkrefte om programmene kan gjøre dette, kan det spare meg litt arbeid. Igjen, takk for alle innspill. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 (endret) Sjekk her: http://www.addictivetips.com/windows-tips/syncless-best-free-file-sync-software/ Endret 14. mai 2012 av Jan Skrotnes 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå