Gå til innhold

[Løst] Bytte GPU vifte

LMH1

Anbefalte innlegg

Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX

PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, HDMI, DisplayPort, 732MHz

Har noen erfaringer med å bytte GPU kjøler på dette skjermkortet?

ARCTIC Accelero Xtreme PLUSII GPU Kjøler

Nvidia Geforce, ATI Radeon, GPU VGA, 900~2000 RPM, 3x 92mm Vifte, 4-pin PWN

Vil den passe? Og er den like stille som gigabyte Windforce 3X skjermkort?

Er klar over garantien vil ryke men har hatt skjermkortet snart i 1 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke enklere på GTX 570 enn GTX 280? Jeg har Arctic Cooling XTREME PRO til mitt GTX 280, var ikke vanskelig å installere. Fikk med en hau med små kjøleribber utenom (mange til overs). Da bør det ikke være så vanskelig på GTX 570. ;)

Vil tro det følger med oppdatert manual i pakken slik det gjorde for meg for et par år siden.

EDIT: Limer du kjølebibbene skikkelig på sitter de som sement! Har hatt skjermkortet ute av maskinen flere ganger (nå erstattet med HTPC-kort GT 520 for bitstreaming), så dette trenger du ikke å bekymre deg for. Kjølingen er også super. 40 grader load på mitt GTX 280, ikke mer enn 44 på "høy" overklokk. Maskinen er gammel og begynner å takke for seg, så er ikke så redd for å ødelegge kortet. ;)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Du ser jo dette raskt på temperaturene i f.eks. Afterburner under spilling eller stresstest.

Så skal det jo være en viss prosent bedre kjøleytelse, er temperaturene mistenksomt høye er det noe muffens, enten på skjermkortet eller i kabinettkjølingen. Eventuelle kjøleribber du limer på må du bare sjekke om sitter godt. I tillegg er det alltid viktig å rense overflater som skal installeres kjøleribbe på. Dette gir bedre kjøleeffekt.

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Faktisk er tempraturene 40 grader på skjermkortet ved lav bruk, og en 70 grader var det etter jeg spilte en halvtime med crysis 2 på maks bildeinstillinger. Da målte jeg med GPU Meter V1.1 som windows sidebar apps.

Men det jeg lurer på som du nevner hadde det vært kortsluttning ville jeg merket det med en gang da? Nå tenker jeg på de kjøleribbene man limer på, for det første sitter de ikke særlig godt og for det andre er jeg ikke helt sikkert jeg gjorde det riktig i følge manualen men det virker i spill så jeg tror det gikk greit.

Vet du hva GTX 570 klarer maks? er det rundt 120 grader eller slikt? da holde det seg fint i så fall.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Målte du før du byttet kjøler, hvis du ikke har oppnådd så mye bedre kjøleytelse bør du sjekke om alt sitter som det skal. Anbefaler Afterburner, der kan du endre instillinger, overklokke/underklokke, endre spenning, sjekke temperaturer på alle GPU-sensorer samt frekvenser og FPS. I tillegg kan du bestemme hvordan viften skal oppføre seg (hastighet per temperatur). ;)

Kortslutning har du nok ikke fått. Er liten sjanse for at en kjøleribbe kan forårsake noe sånt. Du må sette den inntil elektrokomponenter/krets mens GPU-en er på for at en kortslutning skal oppstå, så å sette en kjøleribbe på en chip (til og med uten termisk lim/pasta) er helt ufarlig. Hadde du hatt en kortslutning er jeg temmelig sikker på at du ville merket at kortet ikke fungerte skikkelig, resultert i ødelagt kort eller at maskinen rebootet. Feilmelding kunne også ha oppstått under boot. :)

Du nevner at de ikke sitter så godt. Dette ville jeg vært en smule bekymret for. Selv om det er liten sjanse for at det skjer, så kan en kjøleribbe dette av og lage elektrisk forbindelse en uheldig plass på kortet. Er viktig å rense f.eks. RAM-brikkene og presse dem hard på plass. Pass på at du holder igjen en trygg plass på PCB slik at det ikke bøyes når du presser på kjøleribben. Fant nettopp fram kortet mitt og jeg kunne løfte hele saken på omtrent 1 KG bare etter en liten kjøleribbe (anbefales ikke) som var limt på med termisk lim. Hvis du bare kan dra dem av uten å bruke spesielt mye kraft sitter den ikke godt nok. :)

Maks temperatur er 97 grader. Tror ikke du skal prøve 120 for å si det sånn. ;) 70 grader er greit det, ingenting å bekymre seg for ser det ut til. Men jeg ville oppgradert kabinettkjølingen om dette betyr noe for deg (tenkte siden du allerede har investert i GPU-kjøling). :) Jeg har som sagt load-temperaturer på under 50 overallt i systemet (da har jeg også overklokket en god del), og det trenger heller ikke å være bråkete.

Husk at for hver 10. grad du senker temperaturen lever maskinvaren din 1 år lenger (teoretisk). :) Ikke misforstå meg, er ingenting galt i å spille med disse temperaturene. GPU-en vil nok holde noen år uansett til du oppgraderer. Mitt GTX 280 lever, men er ikke i topp stand. Tror det ryker snart (men blir 680 på meg når lønningssekken kommer på bordet).

Håper dette hjalp. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Angående limet virker det ut som trelim altså det hjelper lite å dytte hardt på plass.

Siden da sklir kjøleribbene videre. Men kan være limet tørker etterhvert.

Faktisk var tempraturen nærmere 100 grader ved hard last.

Men maskinen har blitt ganske mye stillegående fra en bilstøvsuger til en vanlig 12 CM vifte som ikke støyer mere en normalt.

Vet du om limet egentlig selvklebene kjølepasta? For lim leder vel ikke varme meg beskjent vertfall?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om du misforstår meg her, skjermkortet var 100 gradet med Gaimward sitt elendige kjølesystem som støyet vanvittig.

Så nå har det gått ned til 70 grader under hard belasting, riktignok har jeg en 12 CM vifte som er en helt vanlig billig en:

PC Chassis Cooling Fan (12cm)

Godt mulig jeg vurder Noctua NF-P14 FLX 140mm Vifte

140 x 140 x 25 mm, 1200 RPM, 110,3 m³/h, 19 dBA, 3-4 Pin Adapter og feste 2 slike og overklokke GPU noe. Men vi får se.

Har fjernet gammel kjølepasta ja, og tørket ut det gamle.

Var mest skumgummi som var på som ramkjøling så jeg tror ikke det har stort å si.

Men jeg forsto ikke helt den broen på baksiden av kortet det hvor de runde transistor sitter.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...